Winsem schreef:Als het zo eenvoudig was had ik hier niet gepost, echt niet. Ik ben al een paar uur bezig geweest met deze twee 'knoppen', maar krijg alleen maar ehm.... laat ik het netjes zeggen: teleurstellend resultaat. Het op de route uitgeprobeerd:
<>knip<>
Heeft iemand anders nog suggesties?
Geen andere suggesties,maar eigenlijk wat hier al een beetje geschreven is. Er is een verschil tussen een route en een track en dat is iets wat jij over het hoofd ziet.
- Een track routeert niet op de kaart, maar is onafhankelijk van de kaart. Dat betekent dus dat als jij drie stippen op de kaart zet er twee rechte lijntjes getekend worden. Deze volgen NIET de weg.
- Een route is afhankelijk van de kaart en routeert netjes over de wegen.
De reden dat een track wel netjes over de wegen lijkt te lopen is omdat er niet drie, maar misschien wel driehonderd of meer stippen gezet worden. Al die stippen worden verbonden met korte rechte lijntjes en daardoor lijkt het de weg te volgen.
- vergelijk een track met die stippen tekeningen in kinderkleurboeken waarbij de stippen verbonden moeten worden. Bij 6 stippen krijg je een of ander simpel figuur, maar met 200 stippen kan je leuke dieren tekenen,
- een route is te vergelijken met het doolhof uit hetzelfde tekenboek. Je bent bij punt A en moet naar punt B, je tekent netjes een lijn (de route) door de weggetjes van het doolhof.
Als je de track wil aanpassen kan je twee dingen doen. Deze kosten je ongeveer 5 minuten. De handigste vind ik persoonlijk het overtekenen. Kost mij minder dan 5 minuten en geeft het resultaat wat jij wil zien (ongeveer, zie volgend plaatje)

- track nagetekend met routetool
- haulerwijk2.jpg (98.48 KiB) 5537 keer bekeken
Als je goed kijk zie je maar een enkele zwarte stip in de route.... Het beginpunt, eindpunt en drie tussenpunten zijn nodig om de route gelijk te maken aan jou track.
Een tweede methode die ook werkt is de track door basecamp om te laten zetten naar een route.

- Track omgezet naar route door BC
- haulerwijk.jpg (174.58 KiB) 5537 keer bekeken
Dit gaat ook, maar er zitten nu veel meer punten in die je moet verplaatsen of beter verwijderen. Ik heb dat staartje, bijna aan het einde van de route, van de kruising twee maal een bruggetje over verwijderd. Deze methode is veel meer werk.
Mijn voorkeur is het overtekenen van een track met het routetool.... Gebruik wel fiets of tourfiets als activiteit. Direct heeft tot gevolg dat de wegen niet worden gevolgd en auto levert waarschijnlijk ook verkeerde resultaten op.
Dus nooit meer zeggen: "Als het zo eenvoudig was had ik hier niet gepost, echt niet."
Het is best eenvoudig, maar je moet je wel even verdiepen in het verschil tussen routes en tracks en hoe deze werken.