Route op OERGON 450t geeft alleen DIRECT lijnen

De opvolger van Mapsource
JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Route op OERGON 450t geeft alleen DIRECT lijnen

Bericht door JapioHam »

Vandaag heb ik de OFM van DUITSLAND + BENELUX gedownload en in Basecamp geïnstalleerd.
Ik gebruik graag OFM ivm het feit dat ik hier de hoogteverschillen voor de door mij gemaakt routes kan zien.

Ik heb hetzelfde bestand ook als IMMAGE gedownload en op mijn SD-kaart in een map /GARMIN geplaatst.

Als ik nu mijn routes download naar de OREGON en een route activeer dan zie ik een paar seconden de juiste route op de kaart en even daarna uitsluitend nog maar DIRECTE lijnen van deze route op het schermpje.

Het lijkt wel of hij dan de paden niet meer volgt.

Ik heb daarna de kaart ook nog eens vanuit BASeCAMP op de OREGON zelf geïnstalleerd, de SD-card verwijderd en nogmaals de routes gedownload.

Resultaat is hetzelfde.

Wat gaat er mis?

Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Route op OERGON 450t geeft alleen DIRECT lijnen

Bericht door Rekel »

Je hebt de routering op je GPS niet (goed) ingesteld.

Op de OFM site kun je deze informatie vinden:

Routering GPS
Zorg ervoor dat evt andere routerende kaarten (m.u.v. de basiskaart) op de GPS zijn UITGESCHAKELD
Voertuig=fiets, kortere afstand. Snelste tijd kiest vnl. fietsroutes, de berekening duurt echter langer en loopt vaker vast.
Voertuig=auto/motorfiets: routeert over langere afstanden, maar alleen over verharde wegen (tbv racefiets).
Ongeschikt voor autonavigatie
Snelwegen NIET op vermijden zetten, want fietsroutes en fietspaden zijn de 'snelwegen'.
Voetganger werkt soms sneller en verder (>100km) en negeert eenrichtingsverkeer (beter in steden)
Tolwegen en onverhard zie boven

Zie hier voor meer informatie:

http://osm.pleiades.uni-wuppertal.de/op ... esmij.html
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Hoi Rekel
Dank voor de snelle reactie.
Het stukje, waar jij naar verwijst had ik inderdaad al gelezen.
Op dit moment heb ik uitsluitend de Benelux+Duitsland kaart geïnstalleerd (+WWM) en geactiveerd op de Oregon450T.
Alleen het stuk van 'Routering op GPS' kan ik niet geheel volgen. Het lukt mij niet om deze gegevens op mijn GPS terug te vinden. Niet bij instellingen en bij 'profielen' kan ik alleen de plaatsing op de lijst profielen aanpassen. Of worden deze vanuit Basecamp meegeven als ik de routes download op de GPS?

MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door MPX-NL »

Probeer het eens bij: Stel in > Routebepaling > Activiteit.
Zo gaat het op de 600, hoe het op de 450 ging weet ik zo niet meer, maar zal niet veel verschillen denk ik.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

openfietsmap
Contacteer:

Bericht door openfietsmap »

Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Ik heb de filmpjes met instructies uitgebreid bekeken en het één en ander uitgeprobeerd.

Met gebruik van een aangemaakt profiel 'OFM-fietsen' zie ik nu wel een betere routering, maar die wordt -uiteraard- aangepast aan het fietsen.

Voor mij is van belang dat ik een hike route kan uitzetten en gebruik daarbij een OFM-kaart om de hoogteverschillen te kunnen zien.

Uiteraard wil ik op mijn Oregon dan ook een hiking profiel gebruiken -ik ben nl. een trekking wandeltocht aan het uitzetten- maar ik zie dan toch telkens weer een wir-war van 'directe'- lijnen op het scherm van de Oregon verschijnen, terwijl in Basecamp met dezelfde kaart een keurige hiking tocht staat uitgezet.

Of kan ik dan toch maar beter de routes omzetten naar tracks?

openfietsmap
Contacteer:

Een wirwar van lijnen kan betekenen dat de versie van de ofm op je gps anders is dan die in basecamp.
Die moet nl precies dezelfde versie zijn (dwz van dezelfde datum). Check ook of je meerdere routerende kaarten aangevinkt hebt, dat mag er maar één zijn. Vermijdt verder verschillende versies van de OFM op je toestel (benelux én duitsland+benelux mag ook niet).
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

Ik denk dat je 450 meer overeenkomt met de 300 die ik nog heb dan met een 600 die ik ook heb. Oftewel, geen/minder keuzes in activiteiten. Volgens mij moet je het gewoon doen met Stel in> Routering>voetganger en dan bij begeleidingsmethode en te vermijden instellingen de best mogelijke opties kiezen.
In Basecamp zul je met de OFM een hikingprofiel kiezen, maar je gps kent dat niet.
Sowieso vind ik voor hiking en fietsen dat een track prettiger is dan een route.

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Ik heb eergisteren de nieuwste OFM Duitsland+Benelux voor Basecamp en GPS gedownlowd en geïnstalleerd.
Op mijn GPS staat nu alleen nog deze versie + de Basemap. (3 dec. 2016)

Op de Oregon 450t heb ik onder 'stel in- routering:' allerlei activiteiten: auto, motor, fietsen, tourfietsen, mountainbiken, hiken en meer. Deze kan ik instellen, zoals in het filmpje is aangegeven.
Verder kan ik onder 'profielen' wel een nieuw profiel toevoegen, maar ik kan ze verder alleen maar binnen de lijst up of down plaatsen, andere naam geven maar niet aanpassen.
Dus ik weet nu nog niet precies wat het verschil is tussen een profiel en de routering.
Het lijkt mij dat ik een profiel aan een routering moet kunnen koppelen of id.

openfietsmap
Contacteer:

JapioHam schreef:Ik heb eergisteren de nieuwste OFM Duitsland+Benelux voor Basecamp en GPS gedownlowd en geïnstalleerd.
Op mijn GPS staat nu alleen nog deze versie + de Basemap. (3 dec. 2016)

Op de Oregon 450t heb ik onder 'stel in- routering:' allerlei activiteiten: auto, motor, fietsen, tourfietsen, mountainbiken, hiken en meer. Deze kan ik instellen, zoals in het filmpje is aangegeven.
Verder kan ik onder 'profielen' wel een nieuw profiel toevoegen, maar ik kan ze verder alleen maar binnen de lijst up of down plaatsen, andere naam geven maar niet aanpassen.
Dus ik weet nu nog niet precies wat het verschil is tussen een profiel en de routering.
Ok, dan ligt het dus niet aan dubbele kaarten. Hou het voorlopig maar even bij een profiel om het niet nog ingewikkelder te maken.
Dan zou het aan de route kunnen liggen. Misschien teveel viapoints? Zou je de route hier willen uploaden?

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Dit bestand bevat meerdere dagroutes.

Aangemaakt met Basecamp op de kaart OFM Duitsland + Benelux

Fijn dat je er even naar wilt kijken
Bijlagen
TouristInfo.gpx
Meerdere dagroutes rondom Prüm in de zuid-eifel
(1.1 MiB) 12 keer gedownload

Rekel
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Rekel »

JapioHam schreef:Op de Oregon 450t heb ik onder 'stel in- routering:' allerlei activiteiten: auto, motor, fietsen, tourfietsen, mountainbiken, hiken en meer. Deze kan ik instellen, zoals in het filmpje is aangegeven.
Uit het bovenstaande lijkt het erop dat de werking van profielen je nog niet helemaal duidelijk is.

Omdat je een GPS voor verschillende doeleinden kunt gebruiken is het ook nodig dat voor dat doel de GPS op een bepaalde manier is ingesteld. Zo heb je voor het volgen van een track andere instellingen nodig dan voor het navigeren ahv. een route. Toen er nog geen profielen bestonden, toen moest je iedere keer je GPS helemaal opnieuw instellen als je op een andere manier wou navigeren.

Er kan maar één profiel actief zijn, iedere verandering die je in de instellingen doet geldt voor het op dat moment actieve profiel. Dus als je hebt gekozen voor een autoprofiel en je veranderd het voertuig naar fiets, dan is het in feite een fietsprofiel geworden, ook al heet ie auto. Maak je daarna het wandelprofiel actief, dan blijven de wijzigingen die je aan het autoprofiel hebt gemaakt bestaan. Maak je daarna het autoprofiel weer actief en ga je het in de auto gebruiken, dan krijg je problemen, omdat de GPS je over fietspaden wil sturen, je hebt immers het voertuig gewijzigd.

Per profiel kun je kiezen welke kaart actief is, welke gegevens getoond worden, of er gelogd moet, hoe routes berekend moeten worden (of juist niet in het geval dat je een profiel maakt om alleen tracks te volgen), etc. Er zijn ook (systeem) instellingen die voor alle profielen gelden, zoals batterijsoort, taal, ed.

Het beste kun je een OFM-profiel creëren, die actief maken en dan alle instellingen voor het routeren aanpassen zoals nodig is.
Frank
Colorado 300, eTrex 30, GPSmap 62, Oregon 700, een Santos Travelmaster 26 chromo fiets en  iPhone, iPad & Macs

JapioHam
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door JapioHam »

Wat dat betreft heb je helemaal gelijk denk ik.
Ik gebruik mijn Oregon al jaren in Frankrijk met de 'echte' Garmin kaarten, uitsluitend om te 'hiken'. Dus mijn probleem ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Nu, met gebruik van de OFM map van Duitsland ligt het kennelijk anders.

Hopelijk kun je me nog wat verder helpen.

Op mijn Oregon 450t vind ik op het hoofdmenu een item 'profiel wijzigen' . Hier zie ik een aantal profielen, die ik kan activeren. Dat lijkt mij op zich duidelijk.

Nu kijk ik op het 'instelmenu' en zie daar onder 'Profielen' dezelfde profielen als op het hoofdscherm. Hier kan ik echter de profiel items alleen maar op de lijst van profielen op een andere plaats zetten en de naam aanpassen. Ik zie hier geen mogelijkheid om het profiel aan te passen.

Wel zie ik op het 'instelmenu' de optie: Routering. Hier zie ik veel meer activiteiten dan dat ik profielen heb. Deze activiteiten kan ik aanpassen tbv de routeberekening. (berekeningswijze, zet vast op weg, te vermijden en route herberekenen). Maar hoe koppel ik nu zo'n activiteit aan een profiel???
Want dat lijkt mij dan toch de bedoeling.

MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door MPX-NL »

Dat is heel simpel, alle instellingen die je maakt in een gekozen profiel behoren vanaf dat moment vanzelf bij het gekozen profiel.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Je hoeft echt niets te koppelen. In het profiel wat actief is zet je de instellingen naar wens.
Bij Openfietsmap: b.v.
-Niets vermijden
-routeberekening Op verzoek
-plaats op de weg - uit
-de verlichting e.d.
-Je paginavolgorde: kaart, tripcomputer, kompas, hoogtemeter
-Automatisch Zoomen uit
-Je kaart: Basiskaart + routerende kaart.

Telkens als je dat profiel open hebt zijn de gekozen regels van toepassing. Dat blijft zo.

Profielen waar je niets aan hebt kun je wissen. Het actieve profiel kun je alleen verwijderen als het niet actief is.

Zo kun je b.v. een wandelprofiel aanmaken en een fietsprofiel.
Meestal wis ik alle ongewenste (voorbeeld)profielen en maak nieuwe profielen aan op basis van mijn favoriete profiel.
Wandelen, Autorijden, Varen. Bij varen is m'n routering dan "directe route" (rechte lijnen) en de waterkaart als achtergrond. De snelheid dan weer in "knopen".

Het is veel simpeler dan je denkt, maar in het begin is alles abracadabra. :)
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”