Basecamp routering wil kruispunt niet oversteken

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
LoekV

Basecamp routering wil kruispunt niet oversteken

Bericht door LoekV »

Hallo, ik was bezig een route te maken in Basecamp met het profiel 'toerfietsen'. Ik gebruik de Garmin Cyclemap (2017.10). Echter op een bepaald punt laat hij me niet een route over een kruispunt heen maken, hij kiest dan een omweg. Zie ook de tekening hieronder. Ik heb al in openstreetmap gekeken, maar daar staan geen rare beperkingen voor fietsers op dit punt. Heeft iemand een idee waarom hij mij die route niet over dat kruispunt laat maken?

De coordinaten van onderstaand voorbeeld zijn (51.767575, 5.522475).
tour_cycling_profile_garmin_cycle_map.png
tour_cycling_profile_garmin_cycle_map.png (46.47 KiB) 3951 keer bekeken

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Basecamp routering wil kruispunt niet oversteken

Bericht door e.vdwerf »

Op de Openfietsmap kom je wel het kruispunt over. Er staat wel een onnodige tag op met bicycle=designated maar dat zou geen invloed moeten hebben. De Kruisstraat (richting zuid) staat wel op eenrichtingverkeer zonder oneway:bicycle=no
Dus fietsers mogen daar kennelijk niet tegen het verkeer in. ... maar je bedoelt echt de groene getekende lijn?
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

LoekV

Bericht door LoekV »

Inderdaad, de route van de groene lijn. Het oversteken van de kruising die in het rood omcirkeld is, gaat niet. Hij verzint dan een hele omleiding. De route komt niet op de Kruisstraat, dus die eenrichtingsweg zou niet uit mogen maken lijkt me.

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Nu heb ik het wel met mapsource getest...basecamp heb ik even niet geinstalleerd... De instelling is toch wel fietsen of tourfietsen?
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

LoekV

Bericht door LoekV »

Ja, ik heb hem op tourfietsen staan (de standaard tourfietsen instellingen).

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Een raadsel.. wellicht eens overstappen naar de ofm...

florijn11
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door florijn11 »

e.vdwerf schreef:Een raadsel.. wellicht eens overstappen naar de ofm...
Bij mij in BC met OFM van 16- 9 -201, OFM-light van 3-6-2016 en OSM new style van 2015 geen problemen.

guzzi vero

Bericht door guzzi vero »

gebeurt wel vaker met BC dat hij bv niet linksaf wil routeren maar een kruispunt niet willen oversteken heb ik nog niet gehad.
Een via punt midden op het kruispunt zetten brengt meestal soelaas.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Mattheus
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Mattheus »

LoekV schreef:Ja, ik heb hem op tourfietsen staan (de standaard tourfietsen instellingen).
Kan het te maken hebben met de instellingen onder "Proberen te vermijden"? Een vinkje weghalen doet soms wonderen.
Garmin Nüvi 1340 LMT, Garmin Etrex 20(X) en Garmin 25T

janremi
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door janremi »

In BC met OFM_BNL'17-09-23, tourfietsen.
Gaat het niet van "Heschepad naar Boschpoorthof" maar wel van "Boschpoorthof naar Heschepad"
Groetjes uit Goes, GPSmap62st, Flyer T12 Comfort-Harmony.
Jan

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door ankeric »

Dit soort problemen bij het maken van routes komen vaker voor en zijn - in mijn ervaring - zeker niet uitzonderlijk.

Meerdere - mogelijke - oorzaken, meerdere oplossingen...

Oorzaak (1): kaartfout.
Met name OSM gebaseerde kaarten staan vol met fouten die routering onmogelijk maken:
  • Unconnected ways (hoeft geen fout te zijn, mogelijk correct)
  • Almost-junctions (hoeft geen fout te zijn, mogelijk correct)
  • Not-connected highway/cycleway (hoeft geen fout te zijn, mogelijk correct, maar wel onwaarschijnlijk)
  • Intersections without junctions (altijd fout)
  • Unconnected major/minor roads (hoeft geen fout te zijn, mogelijk correct)
  • ((Duplicate ways)): niet altijd een probleem
Twee wegen zijn niet correct verbonden zodra er een - minimale! - afstand is tussen de twee wegen. Dit is niet zichtbaar op de kaart (zover kun je niet inzoomen), tenzij dit een afstand is van meerdere meters (maar dan wordt het ook steeds waarschijnlijker dat deze wegen - in werkelijkheid - inderdaad niet zijn verbonden).
De fout dat kruisende wegen niet zijn verbonden ("niet aan elkaar geknoopt") is nooit (!) zichtbaar op de kaart. Alleen de controle tools zien dergelijke fouten.
Daarmee zijn dit behoorlijk irritante, onzichtbare én daarmee onbegrijpelijke fouten. Op OSM zijn deze fouten uitsluitend zichtbaar te maken door de kaart rechtstreeks vanuit de database te openen (dan wel de controle kaarten te bekijken).

Het aantal fouten op OSM is dermate groot dat het meer verbazingwekkend is dat OSM meestal wel goed routeert.
Voor onze fietsvakantie NO-Nederland 2016 was ik twee maanden bezig om de - voor mij hinderlijke - fouten op de kaart te corrigeren. Dit jaar was ik al binnen een maand klaar. Maar de grootste fouten hebben we vervolgens pas onderweg ontdekt.
Ik verwacht, veronderstel dat Garmin kaarten minder fouten bevatten. Maar dat is - voor mij - niet controleerbaar.

Oorzaak (2): BaseCamp.
Meest typerend: de route keert om, "bijt in zijn eigen staart".
guzzi vero schreef:gebeurt wel vaker met BC dat hij bv niet linksaf wil routeren maar een kruispunt niet willen oversteken heb ik nog niet gehad.
Een via punt midden op het kruispunt zetten brengt meestal soelaas.
De vraag of dit een BaseCamp probleem is, kun je beantwoorden door dezelfde route binnen MapSource te laden. Meestal (...) gaat het in dit geval binnen MapSource wél goed. Ook op de GPS gaan "BaseCamp" fouten meestal (...) wel goed.
Ook binnen BaseCamp gaat dit alleen - soms - fout als je kiest voor "snelste route". Met "kortste route" gaat dit nooit (...) fout.

Oorzaak (3): oorzaak onbekend.
Oplossing: doe het anders.
Dus: óf viapunt verwijderen óf viapunt verplaatsen óf viapunt toevoegen én als je een viapunt toevoegt/verplaatst: "Een via punt midden op het kruispunt zetten brengt meestal soelaas".

Oorzaak (4): Active Routing op de GPS.
Dit begrijp ik ook niet helemaal, maar een vage verklaring zou kunnen zijn:
De GPS routeert van viapunt naar viapunt. Bij het volgende viapunt is de vraag:
  • Wat is het daaropvolgende viapunt?
    In het geval van een niet-herberekende route is dat duidelijk: dat is het volgende viapunt in de route.
    In het geval van een herberekende route is dat niet duidelijk: dat "lijkt" het meest dichtbij gelegen viapunt te zijn.
  • Wat is de "beste route" naar het daaropvolgende viapunt volgens de ingestelde "Activity"?
    Hierbij is het mogelijk dat de "beste route" van viapunt 21 naar viapunt 22 bij viapunt 21 omkeert (U-turn)!
Dit is "reproduceerbaar" (aanhalingstekens!) met een voorbeeld:
  • Stap 1: maak een route en routeer met "Activity = Cycling". Deze route is goed.
    Cycling_OK.png
    Cycling_OK.png (20.18 KiB) 3697 keer bekeken
  • Stap 2: routeer deze route met "Activity = Mountain Biking".
    Ik veronderstel dat "Activity = Mountain Biking" impliceert dat de GPSMAP 64st zoveel mogelijk de gebaande wegen probeert de vermijden. En dus worden (verharde) "fietspaden" vermeden.
    En - inderdaad - de route keert om...!
    Het (stukje) fietspad op de Krachtwijkerweg wordt vermeden!
    Mountain_Biking_Error_1.png
    Mountain_Biking_Error_1.png (21.5 KiB) 3697 keer bekeken
    Mountain_Biking_Error_2.png
    Mountain_Biking_Error_2.png (8.29 KiB) 3697 keer bekeken
Dit effect treedt alleen op bij Active Routing in de GPS.
Als je binnen BaseCamp het Activity Profile wijzigt in "Mountain Biking" dan heeft dit - in mijn voorbeeld - géén effect.
Niet meer actief op dit forum...

LoekV

Bericht door LoekV »

Inmiddels nog eens getest met de Garmin Cycle Map 2018.10. Nu lukt het wel gewoon... Toch iets in de Garmin kaart geweest waarschijnlijk.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”