GPSmap 276Cx Firmware update

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door tony rave »

Je bedoelt niet (route)Viapunten maar Waypoints (knop Find > Waypoints) ?
Ik kan me niet herinneren of er voorheen icoontjes getoond werden ipv puntjes en ook niet of eea nu anders werkt.
Wel is, en was er altijd meen ik, een menu-verschil tussen het vinden van Waypoints (Favorieten) afhankelijk van of er wel of geen route actief is.
Het lijkt me zinvol om de Wp's niet op alfabetische volgorde te tonen. Het toestel kan 10.000 Wp's opslaan en als je dan moet scrollen om de juiste vinden?
Find WP's zonder (L) en met (R) route actief.jpg
Find WP's zonder (L) en met (R) route actief.jpg (32.78 KiB) 1368 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

Correct, dat is wat ik bedoel. ik zocht namelijk altijd zo....... :( en dat mis ik nu.

Als je 10.000 waypoints hebt en je weet niet hoe de naam is moet je immers ook scrollen. Maar bij zoveel is het zinvol om ze dan in een categorie te zetten. Dan los je lange lijsten ook weer op :wink:

Als je dan Waypoints (knop Find > Waypoints) een enter gaf stonden ze al automatisch op alfabetische volgorde en kon je met de pijltjestoets makkelijk per veld (alle 8 regels van 1 beeldscherm) naar beneden scrollen. Dat ging best snel.
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

Ik probeer nu maar de Categorieën te maken. Een paar van naam veranderd. Nu probeer ik de waypoints in die categorie te zetten, maar dat lukt niet? Volgens mij is het gewoon een bug na verandering.....

Misschien een foute volgorde gedaan, want ik kan het nu wel indelen :roll: raar?

Maar als ik naar Via punten ga en menu druk en kies voor cotegorie en enter op de categorie, dan verandert er niets in mijn lijst? en dat is wel een bug.
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door tony rave »

Een category-naam geven/veranderen op het toestel zelf lukte me eerst wel maar momenteel weer niet, ook iets niet in orde.
Inderdaad het lijkt erop dat zoeken naar WP's per category niet (meer) werkt. De category-naam wordt wel getoond maar de lijstweergave verandert niet per gekozen category.
Via de overige keuze optie's gaat het daarentegen wel goed.

WP's van BaseCamp overgebracht naar het toestel hebben wel de in BC gegeven categorie-naam maar die naam wordt zelfs niet getoond in de lijst Find > Category. Hierop zoeken dus ook onmogelijk.

Even afwachten of ook anderen hetzelfde constateren en dan maar weer een berichtje naar Garmin om ze te feliciteren met hun consequente 2 stapjes vooruit en 1 achteruit traditie.

Als je weet wanneer (ongeveer) je een WP opgeslagen hebt kun je die ook via de Calendar terug zoeken.
wp via calendar.jpg
wp via calendar.jpg (13.67 KiB) 1343 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Hzee
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 297
Lid geworden op: 4 dec 2016 20:31
Locatie: Apeldoorn

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door Hzee »

Als ik de viapunten benader via PUNTEN dan kan ik niet verder scollen dan tot die punten die zichtbaar zijn op het scherm. Wilje een punt verwijderen en je klikt het bewuste punten aan en wil via menu deze wissen pakt ie een willekeurig ander punt. Is niet aan te passen.
Kortom een duidelijke verslechering of bug van de Garmin. Werkt gewoon niet meer........ : :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door tony rave »

Hzee schreef:Als ik de viapunten benader via PUNTEN dan kan ik niet verder scollen dan tot die punten die zichtbaar zijn op het scherm.
Ik kan wel verder scrollen dan 1 pagina (tot momenteel 11 van 13) maar vanaf een bepaalde afstand t.o.v. huidige locatie houdt het kennelijk op. Via het zoeken middels naam, of via [Find-Waypoints], vind ik dan wel alle WP's. (Ja, de NL vertaling heeft het over Viapunten, de Duitsers krijgen Wegpunkte voorgeschoteld en de Fransen leren Engels).
Hzee schreef:Wilje een punt verwijderen en je klikt het bewuste punten aan en wil via menu deze wissen pakt ie een willekeurig ander punt. Is niet aan te passen.
Ja, het rammelt aan alle kanten.
Hzee schreef:Kortom een duidelijke verslechering of bug van de Garmin. Werkt gewoon niet meer........ : :twisted: :twisted:
Het is om er moe(deloos) van te worden.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

Als ik naar mijn Via-punten ga kan ik niet meer per bladzijde scrollen m.b.v. de pijltjestoets.

Vroeger was het Via-punten, 2x enter en dan scrollen.....
En nu krijg je na 2x enter een bord met letters om te gaan zoeken, maar wat als je niet meer weet hoe het via-punt is opgeslagen? Kun je misschien zoeken op A of E , krijg je alles waar een A of E nzit...... dat schiet toch niet op :evil:

Echt een achteruitgang dit :evil:
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door tony rave »

Ik weet niet of het eerder anders was maar deze manier werkt momenteel wel:

[Find] - Selecteer Waypoints - [Enter] - [▼] en je hebt de bovenste regel van het Waypoints scherm geselecteerd. Vervolgens kun je verder gaan met de [▼] toets, ook verder dan de onderste regel van het eerste scherm.

Of i.p.v. [▼] de [In] toets om niet per regel maar per scherm naar beneden te scrollen.
Met [▲] en [Out] in omgekeerde richting.

Op zich lijkt hier niets verkeerd te zijn, of begrijp ik niet wat je bedoelt?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

STXrider schreef:Ik denk na de laatste firmware update is er wat veranderd met de via punten.

Ga je naar via punten en dan kreeg je het scherm met via punten met Icoontjes (die zijn er bij mij niet meer. Dat zijn nu allemaal puntjes geworden?
Dan gaf je een enter, en dan krijg je een het lettervlak om de letter te kiezen? Maar dat wil ik niet.

Afbeelding
De situatie was zo....
  • Vroeger was naar Via-punten,
  • 2x enter, dan kwam je in de balk
  • en dan zag je het beeld zoals boven, alléén ZONDER "letterbord"
  • Als de cursor in de balk stond kon je per pagina (zijn 8 via-punten) met het pijltje naar boven of naar beneden scrollen
Op deze manier scrollen ging supersnel, want na 8x pijltje naar beneden had je al 64 via-punten gezien.

En nu krijg je na 2x enter een bord met letters om te gaan zoeken. Maar als je niet meer weet hoe de naam is waaronder het via-punt is opgeslagen? Kun je misschien zoeken op A of E , krijg je alles waar een A of E nzit...... maar dat schiet niet op. Je kan dan nog wel met de pijltjestoets werken maar dat is maar per 1 via-punt. Op deze manier moet je 64x drukken i.p.v. de 8x van voorheen.

Ik denk dat ik dit maar moet aankaarten want sinds dat "letterbord" is toegevoegd is de zoekfunctie niet goed meer. Maar dat ga ik na mijn korte vakantie pas doen :mrgreen: Ben er nu even klaar mee.......
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door tony rave »

STXrider schreef:Op deze manier scrollen ging supersnel, want na 8x pijltje naar beneden had je al 64 via-punten gezien.
Het pijltje naar beneden was toch altijd al om 1 regel lager te gaan en om een pagina lager te gaan zal het toch altijd de IN toets geweest zijn?
Hoe kon je anders een punt kiezen dat niet de onderste/bovenste op de pagina was?

Dat scrollen gaat nu nog even snel:

[Find] > Waypoints > [Enter] > ▼ en je hebt de bovenste regel van 8 punten te pakken.

Je krijgt dan default waypoints volgens oplopende afstand "From current location" te zien en dat lijkt me het meest gevraagde criterium.

Vervolgens 1 keer [IN] en je staat op de onderste regel van de eerste 8 punten.

Bij elke volgende [IN] ga je 8 punten (1 pagina) verder.

Dat je nu met 2 keer Enter in het toetsenbord komt, ipv op de bovenste regel van de lijst, is mogelijk bewust zo veranderd.

Met [Find] > Waypoints > [Enter] > [Menu] heb je de optie om via "Find by name", "Select Category" (werkt dus nu niet meer goed) en "Near Other" (plaats de cursor ergens in de kaart) een Waypoint te zoeken.

Je hebt gelijk, eerst maar vakantie :D , en navigeren doet ie prima, vind ik !
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

Jouw manier geprobeerd,
  • [Find] > Waypoints > [Enter] > ▼ en je hebt de bovenste regel van 8 punten te pakken.
De 1e keer deed hij het........ maar daarna niet meer?
Na even gepield te hebben besloot ik maar met de laatste regel van het 1e veld te scrollen, en dan de [in] toets te gebruiken en dat werkte dan wel. En dan ook weer met de [out] naar boven per veld
  • Kijk, ik heb de oude methode altijd zo gebruikt........ en jullie gebruiken misschien andere functies waardoor die dingen weer opvallen. Hierdoor vallen dingen door gebruikers op na een update. Een ik beweer dat het vroeger anders ging!
Maar oké, ze hebben de functie dus verplaatst. Ik kende deze methode niet want anders had ik er geen punt van gemaakt
Maar bedankt voor jouw hulp, problem solved wat mij betreft :D
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Xynix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 apr 2016 13:12

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door Xynix »

het blijft maar zeuren met dat ding

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

Het is niet dat er iets niet meer werkt, maar voordat je erachter bent als ze iets veranderd hebben :D

Ruim 20.000km gereden sinds hij uit is gekomen en geen seconde spijt...... Het overzicht en de display! Gewoon perfect voor het doel waarvoor ik hem veel gebruik 8)
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door tony rave »

Behalve bovengemelde 'bug' dat het selecteren van Waypoints per categorie niet meer werkt nu toch nog iets anders gevonden dat m.i. niet functioneert zoals gewenst.

Bij het activeren van een (in het toestel) nieuw aangemaakte, veranderde of gecopieërde route komt het keuzemenu voor Route Calculation (kortste, snelste, etc.) niet meer tevoorschijn. Je ziet dan wel de Directe Route op het kaartscherm komen. Via het "Detour' commando krijg je wel een auto-route tot het eerstvolgende viapunt.

Wil je een volledige auto-route dan kan dat nog wel door de route navigatie te stoppen, toestel OFF/ON en route opnieuw activeren. Dan werkt het weer 'normaal' met vooraf het routering keuzemenu, indien dit op 'promted' staat ingesteld. Zo niet, dan wordt de route berekend volgens de vooraf gekozen instelling.

Graag een bevestiging van andere 276Cx gebruikers en dan zal ik eerdaags toch maar weer eens een bericht naar Garmin sturen.

Edit 30 Mei - bericht aan Garmin Support gezonden via hun email optie, althans ik denk het verzonden te hebben maar kreeg geen bevestiging daarvan, ook geen foutmelding. Anderzijds, als Garmin-NL meent wat ze propageren dan volgen ze dit forum.
Voor het bericht zie nieuw onderwerp "Remarks & Bugs per software v4.30"
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
STXrider
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1043
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:38
Locatie: Landsingerland

Re: GPSmap 276Cx Firmware update

Bericht door STXrider »

De afgelopen maand heb ik 4000km gemaakt, en tijdens het zoeken naar benzinestations of eten / plaatsen liep de Garmin zelfs verschillende keren vast (voorheen nooit gehad). Hij is mijn inziens ook trager geworden. Voor de laatste 1500 km's heb ik alle tracks (20.000 km) uit het geheugen verwijderd op een paar na en toen werd hij weer sneller, maar het soms vastlopen bleef!

Ik ga binnenkort de Supertour rijden, en dan de opmerkingen uitproberen.

ik vind het raar dat alle Via punten in Basekamp Icoontjes hebben in de lijst maar in het apparaat niet meer.... ook na de laatste update. Op het scherm de Café & küchen Via-punten op het scherm zijn wel voorzien van icoontjes (figuurtjes die ik heb gegeven) :|
Gehad: SPIII ~Zumo 550 ~ Honda Zumo 550
Nu: Tripy 2 ~ Garmin GPSMAP 276Cx v5.9 - CN 2022.10 ~ Roadbookhouder A4 ~TomTom 6200

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”