Batterijen Oregon 700 snel leeg
Batterijen Oregon 700 snel leeg
Een tweetal jaar geleden kocht ik een Oregon 700 toestel (omdat mijn Oregon 600 gestolen was).
Ik had nog 2 Eneloop Pro 2500 mAh batterijen van de Oregon 600 en kocht 4 Fujitsu 2450 mAh batterijen.
Al die batterijen gaven, na opladen in het toestel, de Oregon 700 (net zoals met de Oregon 600) een volle dag gebruik.
In de winkel had men me getoond hoe men met een dun plastiek plaatje de drukknop in het batterijcompartiment kan ingedrukt houden om zo de batterijen in het toestel op te laden (en dus geen batterijoplader moet meesleuren)
Recent echter geeft de Oregon reeds na een paar uur de boodschap dat de batterijen bijna leeg zijn.
Aan de toestel instellingen heb ik niets veranderd (de schermtijd is beperkt tot 15 sec; de helderheid van het scherm is gemiddeld, GLONAS is uitgeschakeld, batterijbesparing is ingeschakeld, enz).
Ik heb nu recent een batterijoplader gekocht die me toelaat de batterijen te "refreshen", die me toelaat het amperage van het opladen in te stellen, die me per per batterij aangeeft tot welke capaciteit de batterijen opgeladen zijn, enz.
Dit lijkt echter niet te helpen (ik heb de instelling van opladen in het toestel naar vooraf opgeladen NiMH batterijen veranderd en het dun plastiek plaatje weggenomen.
Niets lijkt te helpen; na een paar uur zijn de batterijen aan het einde van hun latijn.
Ik kocht ook een set nieuwe batterijen (Ansmann 2500 maxE) maar ook dit bracht geen soelaas.
Heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad?
Hoe werd het opgelost?
Dank bij voorbaat
Patrick
Ik had nog 2 Eneloop Pro 2500 mAh batterijen van de Oregon 600 en kocht 4 Fujitsu 2450 mAh batterijen.
Al die batterijen gaven, na opladen in het toestel, de Oregon 700 (net zoals met de Oregon 600) een volle dag gebruik.
In de winkel had men me getoond hoe men met een dun plastiek plaatje de drukknop in het batterijcompartiment kan ingedrukt houden om zo de batterijen in het toestel op te laden (en dus geen batterijoplader moet meesleuren)
Recent echter geeft de Oregon reeds na een paar uur de boodschap dat de batterijen bijna leeg zijn.
Aan de toestel instellingen heb ik niets veranderd (de schermtijd is beperkt tot 15 sec; de helderheid van het scherm is gemiddeld, GLONAS is uitgeschakeld, batterijbesparing is ingeschakeld, enz).
Ik heb nu recent een batterijoplader gekocht die me toelaat de batterijen te "refreshen", die me toelaat het amperage van het opladen in te stellen, die me per per batterij aangeeft tot welke capaciteit de batterijen opgeladen zijn, enz.
Dit lijkt echter niet te helpen (ik heb de instelling van opladen in het toestel naar vooraf opgeladen NiMH batterijen veranderd en het dun plastiek plaatje weggenomen.
Niets lijkt te helpen; na een paar uur zijn de batterijen aan het einde van hun latijn.
Ik kocht ook een set nieuwe batterijen (Ansmann 2500 maxE) maar ook dit bracht geen soelaas.
Heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad?
Hoe werd het opgelost?
Dank bij voorbaat
Patrick
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Je oude zijn waarschijnlijk om zeep geholpen, maar de nieuwe zouden toch prima moeten werken.
Je kan toch zien hoeveel capaciteit er nog in zit, dat moet dan wel erg weinig zijn, wat geven ze aan na afloop?
Probeer anders eens "break-in" als dat erop zit, dan is ie alleen wel ca 2 dagen bezig.
Je kan toch zien hoeveel capaciteit er nog in zit, dat moet dan wel erg weinig zijn, wat geven ze aan na afloop?
Probeer anders eens "break-in" als dat erop zit, dan is ie alleen wel ca 2 dagen bezig.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Je schrijft: die accu's deden het 'een volle dag'. Als dat 10 uren betekenen zou het toestel dus gemiddeld zo'n 250 mA stroom verbruiken, lijkt aannemelijk.
Als al die accu's nu allemaal, sinds recent - dus vrij plotseling, na een paar uren al leeg zijn lijkt dat een indicatie dat er mogelijk iets aan de hand is met het toestel, maar dat vermoedde je zelf al.
Om dat vermoeden om te zetten in zekerheid zou ik het stroomverbruik onder de normale gebruiks situatie (laten) meten, dus b.v. met satelliet ontvangst 'aan' en gemiddelde lichtsterkte.
Iedereen met een beetje verstand van dergelijke zaken en een fatsoenlijke multimeter kan dat doen.
Als het toestel nu in een paar uur, stel 3 uren, telkens de accu's leeg trekt zal het stroomverbuik nu dus duidelijk hoger moeten liggen, zo'n 600 of meer mA's.
Ik ga er daarbij even vanuit dat bij een dergelijk hoog stroomverbruik de accucapaciteit van zo'n vermelde 2400 mAh maximaal terugloopt naar zo'n 1800 mAh.
Andere optie: die accu's in een soortgelijk toestel testen, maar die bezitter is wellicht nog lastiger te vinden dan de 'handyman' die ik bedoelde.
Vroeger kon elke radiozaak zoiets meten maar tegenwoordig met al dat on-line gedoe en multi-media reuzen is de simpele weg vrijwel onbegaanbaar geworden.
En wellicht is ook de technische dienst van Waypoint gesloten, misschien toch eens contacteren?
Ondanks de geschetste omstandigheden verdenk ik toch in de 1e plaats de accu's en/of de lader(s).
Probeer ook eens goede alkaline, of nog beter lithium, batterijen (dus geen accu's).
Kan de lage buitentemperatuur van de laatste tijd hier een rol spelen?
Als al die accu's nu allemaal, sinds recent - dus vrij plotseling, na een paar uren al leeg zijn lijkt dat een indicatie dat er mogelijk iets aan de hand is met het toestel, maar dat vermoedde je zelf al.
Om dat vermoeden om te zetten in zekerheid zou ik het stroomverbruik onder de normale gebruiks situatie (laten) meten, dus b.v. met satelliet ontvangst 'aan' en gemiddelde lichtsterkte.
Iedereen met een beetje verstand van dergelijke zaken en een fatsoenlijke multimeter kan dat doen.
Als het toestel nu in een paar uur, stel 3 uren, telkens de accu's leeg trekt zal het stroomverbuik nu dus duidelijk hoger moeten liggen, zo'n 600 of meer mA's.
Ik ga er daarbij even vanuit dat bij een dergelijk hoog stroomverbruik de accucapaciteit van zo'n vermelde 2400 mAh maximaal terugloopt naar zo'n 1800 mAh.
Andere optie: die accu's in een soortgelijk toestel testen, maar die bezitter is wellicht nog lastiger te vinden dan de 'handyman' die ik bedoelde.
Vroeger kon elke radiozaak zoiets meten maar tegenwoordig met al dat on-line gedoe en multi-media reuzen is de simpele weg vrijwel onbegaanbaar geworden.
En wellicht is ook de technische dienst van Waypoint gesloten, misschien toch eens contacteren?
Ondanks de geschetste omstandigheden verdenk ik toch in de 1e plaats de accu's en/of de lader(s).
Probeer ook eens goede alkaline, of nog beter lithium, batterijen (dus geen accu's).
Kan de lage buitentemperatuur van de laatste tijd hier een rol spelen?
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Dank u voor jullie reacties:
MPX-NL:
Ik heb nu een oplader gekocht met een display die per oplaad cel aangeeft welke amperage, voltage, weerstand, tijd en capaciteit tijdens het opladen / ontladen zijn. Het opladen stopt automatisch en geeft aan dat de batterijen "Full" zijn.
Ondanks dit alles heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Kunt u misschien aangeven wat u bedoelt met "Break in" alhoewel ik vrees dat dit niet voor een amateur zal weggelegd zijn.
Tony Rave:
Na wat ik nu allemaal geprobeerd heb vermoed ik idd dat er iets aan het toestel scheelt.
Ik denk (maar ben niet zeker) dat ik een software / firmware update gedaan heb rond de periode dat ik begon vast te stellen dat de batterijduur korter was geworden.
Ik vroeg me af of andere gebruikers misschien vergelijkbare vermoedens hadden.
Bij gebrek daaraan denk ik dat het binnenbrengen bij de winkel waar ik het toestel kocht voor mij de enige oplossing is.
Alvast bedankt voor jullie input
Patrick
MPX-NL:
Ik heb nu een oplader gekocht met een display die per oplaad cel aangeeft welke amperage, voltage, weerstand, tijd en capaciteit tijdens het opladen / ontladen zijn. Het opladen stopt automatisch en geeft aan dat de batterijen "Full" zijn.
Ondanks dit alles heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Kunt u misschien aangeven wat u bedoelt met "Break in" alhoewel ik vrees dat dit niet voor een amateur zal weggelegd zijn.
Tony Rave:
Na wat ik nu allemaal geprobeerd heb vermoed ik idd dat er iets aan het toestel scheelt.
Ik denk (maar ben niet zeker) dat ik een software / firmware update gedaan heb rond de periode dat ik begon vast te stellen dat de batterijduur korter was geworden.
Ik vroeg me af of andere gebruikers misschien vergelijkbare vermoedens hadden.
Bij gebrek daaraan denk ik dat het binnenbrengen bij de winkel waar ik het toestel kocht voor mij de enige oplossing is.
Alvast bedankt voor jullie input
Patrick
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Succes gewenst en laat liefst nog eens weten wat de conclusie/oorzaak en oplossing was.
Kan wellicht interessant zijn voor anderen met dergelijke problemen.
Kan wellicht interessant zijn voor anderen met dergelijke problemen.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Ik heb de winkel waar ik het toestel kocht gecontacteerd.
Ik werd aangeraden een aantal instellingen (helderheid scherm, scherm automatisch afzetten na 15 sec, GLONAS, Bluetooth, enz afzetten, batterijbesparing aan, juiste batterijen ingesteld? enz) na te kijken en toen dit allemaal OK bleek te zijn werd ik gevraagd een volledige reset te doen.
Dat een firmware update iets te maken zou kunnen hebben met een hoger batterijgebruik leek de winkelbediende een mogelijkheid.
Jammer genoeg was er volgens hem geen mogelijkheid (meer) om terug te gaan naar een vroegere versie omdat de website waarop die vroegere versies vroeger stond niet meer bestaat. Jammer.
Ik zal binnenkort eens een real life test doen met nieuwe en vers opgeladen batterijen om de batterijen oorzaak uit te sluiten (of te bevestigen).
Jullie horen nog van mij.
Groeten
Patrick
Ik werd aangeraden een aantal instellingen (helderheid scherm, scherm automatisch afzetten na 15 sec, GLONAS, Bluetooth, enz afzetten, batterijbesparing aan, juiste batterijen ingesteld? enz) na te kijken en toen dit allemaal OK bleek te zijn werd ik gevraagd een volledige reset te doen.
Dat een firmware update iets te maken zou kunnen hebben met een hoger batterijgebruik leek de winkelbediende een mogelijkheid.
Jammer genoeg was er volgens hem geen mogelijkheid (meer) om terug te gaan naar een vroegere versie omdat de website waarop die vroegere versies vroeger stond niet meer bestaat. Jammer.
Ik zal binnenkort eens een real life test doen met nieuwe en vers opgeladen batterijen om de batterijen oorzaak uit te sluiten (of te bevestigen).
Jullie horen nog van mij.
Groeten
Patrick
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Deze website http://gpsinformation.net/allory/garfeat3.htm heeft een deel van die bewuste site beschikbaar, kijk daar eens.pgyselin schreef: ↑26 jan 2021 17:35Dat een firmware update iets te maken zou kunnen hebben met een hoger batterijgebruik leek de winkelbediende een mogelijkheid.
Jammer genoeg was er volgens hem geen mogelijkheid (meer) om terug te gaan naar een vroegere versie omdat de website waarop die vroegere versies vroeger stond niet meer bestaat. Jammer.
Elders op dit forum kun je eventueel eens zoeken naar de methode hoe terug te gaan naar een vorige versie van de software.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Voor de Oregon 700 kun je ook hier kijken: https://www.gpsrchive.com/Oregon%207x0/index.htm bij firmware
Die pagina van gpsinformation is eigenlijk de voorloper van de Perry site (Allory Deiss is Perry).
Allory heeft alle info van de Perry site nog ter beschikking. Er wordt vanuit Duitsland bekeken hoe die info over te halen is en via een webserver weer ter beschikking te stellen las ik. We wachten af.
Zie ook: https://www.naviboard.de/thread/65245-a ... /?pageNo=1
Die pagina van gpsinformation is eigenlijk de voorloper van de Perry site (Allory Deiss is Perry).
Allory heeft alle info van de Perry site nog ter beschikking. Er wordt vanuit Duitsland bekeken hoe die info over te halen is en via een webserver weer ter beschikking te stellen las ik. We wachten af.
Zie ook: https://www.naviboard.de/thread/65245-a ... /?pageNo=1
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Een snelle update: ik ben naar de winkel waar ik de Oregon kocht geweest.
Daar werden alle instellingen nog eens nagekeken en alles leek in orde.
Bovendien werd een vroegere firmware geïnstalleerd (Software 5.20; Schermsoftware 85.08) om na te gaan of de firmware update die ik een aantal maanden geleden deed mogelijks het probleem veroorzaakte.
Ik ben gisteren met een set nieuwe en vers opgeladen 2400 mAh NiMH batterijen op stap geweest en hield na iets meer dan 2 uur slechts "één blokje" (van de vier oorspronkelijk) over.
Dit lijkt onaanvaardbaar kort en is significant minder dan wat ik oorspronkelijk had.
Weet iemand raad?
Dank bij voorbaat
Patrick
Daar werden alle instellingen nog eens nagekeken en alles leek in orde.
Bovendien werd een vroegere firmware geïnstalleerd (Software 5.20; Schermsoftware 85.08) om na te gaan of de firmware update die ik een aantal maanden geleden deed mogelijks het probleem veroorzaakte.
Ik ben gisteren met een set nieuwe en vers opgeladen 2400 mAh NiMH batterijen op stap geweest en hield na iets meer dan 2 uur slechts "één blokje" (van de vier oorspronkelijk) over.
Dit lijkt onaanvaardbaar kort en is significant minder dan wat ik oorspronkelijk had.
Weet iemand raad?
Dank bij voorbaat
Patrick
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Al die rituele dansen rondom de kern van de zaak mogen een fraaie vertoning zijn maar de 'verkoper' zou er beter aan gedaan hebben het stroomverbruik even te meten. Een dealer die dit niet kan is in mijn ogen slechts een dozenschuiver.
Een oude waarheid zegt: Meten is weten - als je weet wat je meet !
Als je die test (gisteren) gedaan hebt met het toestel op diep negatieve temperaturen dan zou die uitkomst mij niet echt verbazen.
Doe dezelfde test nog eens binnenshuis op kamertemperatuur, dus met 'gps aan', zonder schermverlichting en dan zien na hoeveel uren het toestel zizhzelf uitschakelt door gebrek aan voeding. Gebruik dus geen opgeladen accu's om daaraan verwante mogelijke problemen uit te sluiten. Oordeel niet volgens de batterij indicator, dat is ook maar een afgeleide informatie.
Een oude waarheid zegt: Meten is weten - als je weet wat je meet !
Als je die test (gisteren) gedaan hebt met het toestel op diep negatieve temperaturen dan zou die uitkomst mij niet echt verbazen.
Doe dezelfde test nog eens binnenshuis op kamertemperatuur, dus met 'gps aan', zonder schermverlichting en dan zien na hoeveel uren het toestel zizhzelf uitschakelt door gebrek aan voeding. Gebruik dus geen opgeladen accu's om daaraan verwante mogelijke problemen uit te sluiten. Oordeel niet volgens de batterij indicator, dat is ook maar een afgeleide informatie.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
OK, ik probeer het eens binnen.
Bedankt alvast voor de suggestie
Bedankt alvast voor de suggestie
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Ter afronding: ik heb allerlei testen gedaan met oude en nieuwe software, met oude en nieuwe batterijen, met medium en volle scherm helderheid, met hike (= scherm dooft uit na 15 sec) en met fiets profiel (= scherm blijft permanent), opladen met aparte lader of in het toestel, enz..
De grootste conclusie is dat de aanduiding van de batterijstatus totaal onbetrouwbaar is.
In de meeste testen bleven van de oorspronkelijke 4 blokjes maar 2 blokjes meer over na 1 uur en 1 blokje na 2 uur. Maar zelfs met 1 blokje gaat het toestel nog 5 a 7 uur verder (afhankelijk van een aantal factoren die men intuïtief kan voorspellen: helderheid, ouderdom van de batterijen, omgevingstemperatuur, enz.
In ieder geval bedankt voor jullie raadgevingen
Groeten
Patrick
De grootste conclusie is dat de aanduiding van de batterijstatus totaal onbetrouwbaar is.
In de meeste testen bleven van de oorspronkelijke 4 blokjes maar 2 blokjes meer over na 1 uur en 1 blokje na 2 uur. Maar zelfs met 1 blokje gaat het toestel nog 5 a 7 uur verder (afhankelijk van een aantal factoren die men intuïtief kan voorspellen: helderheid, ouderdom van de batterijen, omgevingstemperatuur, enz.
In ieder geval bedankt voor jullie raadgevingen
Groeten
Patrick
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Dat was een uitgebreid en leerzaam onderzoek.
Dat de batterijstatus indicator niet altijd betrouwbaar aangeeft hoeveel energie er nog beschikbaar is wekt geen verbazing.
Het is meestal niet meer dan een meting van de momentele batterijspanning en die, afgezet tegen het spanningsverloop gedurende een 'bepaalde' ontlaadcyclus, geeft dan de verwachte resterende energie-capaciteit aan.
Die momentele spanning is echter afhankelijk van o.a. de (momentele en recente) ontlaadstroom, de temperatuur en de eigenschappen van de gebruikte batterijen/accu's.
Maar een dergelijk groot verschil (nog zoveel uren resttijd met 1 blokje) vind ik wel opvallend.
Voorheen werd de batterijstatus kennelijk wel beter aangegeven (je 1e bericht), er is dus toch iets veranderd.
Had je wel telkens de juiste batterij-/accusoort ingesteld staan?
Dat is wel belangrijk om een zo juist mogelijke indicatie te krijgen, die instelling heeft trouwens m.i. niets van doen met de oplaadmethode zoals je in het 1e bericht schreef. De instelling betreft alleen de indicatie.
Dat de batterijstatus indicator niet altijd betrouwbaar aangeeft hoeveel energie er nog beschikbaar is wekt geen verbazing.
Het is meestal niet meer dan een meting van de momentele batterijspanning en die, afgezet tegen het spanningsverloop gedurende een 'bepaalde' ontlaadcyclus, geeft dan de verwachte resterende energie-capaciteit aan.
Die momentele spanning is echter afhankelijk van o.a. de (momentele en recente) ontlaadstroom, de temperatuur en de eigenschappen van de gebruikte batterijen/accu's.
Maar een dergelijk groot verschil (nog zoveel uren resttijd met 1 blokje) vind ik wel opvallend.
Voorheen werd de batterijstatus kennelijk wel beter aangegeven (je 1e bericht), er is dus toch iets veranderd.
Had je wel telkens de juiste batterij-/accusoort ingesteld staan?
Dat is wel belangrijk om een zo juist mogelijke indicatie te krijgen, die instelling heeft trouwens m.i. niets van doen met de oplaadmethode zoals je in het 1e bericht schreef. De instelling betreft alleen de indicatie.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
8 à 10 uur op een setje batterijen zoals pgyselin aangeeft komt overeen met mijn ervaring. ik heb in elk geval altijd een extra setje opgeladen Ladda's van Ikea bij me zodat ik niet voor verrassingen kom te staan en naar de blokjes kijk ik niet vaak meer. Backlight heb ik trouwens constant aan, niet op vol gas maar 80% oid.
Groet, Marcel.
Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT
Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT
Re: Batterijen Oregon 700 snel leeg
Hey allen,
Ik heb over dit thema vroeger ook wel eens iets gepost.
Mijn ervaring met batterijverbruik van de O700 is, helaas, ook negatief.
Mijn oplossing : 4000mAh powerbank in stuurtasje en kabeltje naar de 0700. Werkt prima voor een hele dag fietsen.
Ik heb over dit thema vroeger ook wel eens iets gepost.
Mijn ervaring met batterijverbruik van de O700 is, helaas, ook negatief.
Mijn oplossing : 4000mAh powerbank in stuurtasje en kabeltje naar de 0700. Werkt prima voor een hele dag fietsen.