Back-up Basecamp database

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
cp.kramer

Back-up Basecamp database

Bericht door cp.kramer »

Ik make regelmatig een back-up van mijn (standaard) database in Basecamp. De graatte van de back-up is zo ronde de 18Mb.
nu heb ik een 2e database in Basecamp aangemaakt. Daarin staat veel minder dan in de standaard database aar desondanks is de back-up 850 MB(!) groot. Dat was de 1e keer dat ik een back-up maakte van deze 2e database. Nu heb ik voor de 2e keer een back-up gemaakt en tot mijn schrik is die 1,7 Gb groot.
Ik heb deze 2e database verwijderd en opnieuw aangemaakt. Maar weer hetzelfde probleem.
Weet iemand hoe dit komt en beter: weet iemand wat ik er aan kan doen?

tonvanunen
Contacteer:

Re: Back-up Basecamp database

Bericht door tonvanunen »

Ik heb mijn backups van de afgelopen 12 maanden even bekeken en die schommelen allemaal rond hetzelfde getal. Geen grote uitschieters.

Ben benieuwd naar de oplossing van je probleem.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Met welk menu-punt in BC maak je dat 2e bestand aan?

Standaard meen ik alleen een backup of export optie te zien staan (File/Backup c.q. File/Export).
Mijn backup's (menu File/Backup) schommelen momenteel allemaal zo rond de 54 MB, nooit opmerkelijke uitschieters, laat staan verdubbelingen, gezien.

Hoe maakte je dat 2e database bestand aan?
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

cp.kramer

Bericht door cp.kramer »

Je kunt meerdere databases aanmaken via opties/algemeen. Daar zie je de standaard database en de mogelijkheid andere aan te maken. Ik ken mensen die dat doen maar geen back-up probleem hebben

Mzeist
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Mzeist »

als je het backupbestand van de extensie .zip voorziet, kan je het backupbestand openen met winrar of winzip oid en eens kijken wat er inzit.

BaseCamp 2021-02-28.Backup -> BaseCamp 2021-02-28.Backup.zip

wellicht zet dat je op een spoor.
Groet, Marcel.

Etrex Vista, 60CS, Co300, Or650, Or750t - Nuvi760, Nuvi3590, DriveLuxe_51 - SPIII, SP2610, Zumo660, Zumo590/5, Zumo XT

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

cp.kramer schreef:
13 apr 2021 11:03
Je kunt meerdere databases aanmaken via opties/algemeen.
Inderdaad, die optie was mij alweer ontschoten.
Zojuist een test gedaan met slechts 1 korte route in een nieuwe Db, de backup's daarvan groeien niet (zie afbeelding file-expl & als zip-inhoud)
Helaas, ik heb geen idee waardoor het beschreven probleem ontstaat.

Als je ook een nieuwe DB maakt met slechts 1 route, heeft die nog steeds hetzelfde euvel ?

bc-db-backup.jpg
bc-db-backup.jpg (72.54 KiB) 306 keer bekeken
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

cp.kramer

Bericht door cp.kramer »

Probleem opgelost. Na zippen van de back-up en controleren wat er in de back-up is meegenomen, bleek dat ook alle documenten en de vorige back-up - die allemaal in een bovenliggende map stonden - waren meegenomen. Nadat ik die heb verplaatst is de nieuwe back-up nog maar 2 MB groot. Dus het luistert nauw waar je een nieuw aangemaakte database plaatst (moet je zelf aangeven bij het aanmaken van een nieuwe database).
Dank voor de tip.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Mooi, de oorzaak en oplossing dus gevonden.

Om de DB klein en BC snel te houden converteer ik alle (momenteel 1739) routes naar 'Direct Routes', dat bespaart aanzienlijk ruimte als je er veel auto-routes hebt staan.

Bijkomend voordeel, wanneer je een route opnieuw wilt gebruiken als auto-route ga je deze 'automatisch' herberekenen in de actuele kaartversie die geinstalleerd staat in BC en toestel.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”