Software version 5.7 pop-up map werkt niet meer

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Software version 5.7 pop-up map werkt niet meer

Bericht door tony rave »

Na installatie blijkt het afslag pop-up scherm niet meer in orde, de linkerhelft van het beeld flikkert van wit/geel naar blauw en toont de kaart niet meer, de rechterhelft met de afslagtekst is wel goed gebleven.
zie: https://1drv.ms/v/s!AkSdIXqC9XIp63ql72k ... h?e=4nqorE (tijdelijk beschikbaar)

Na het uit/aan schakelen of wisselen van de kaart is het dan weer in orde tot het toestel uit/aan gezet wordt waarop de fout terug is.

Kan iemand dit bevestigen ?
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

Noppie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Software version 5.7 pop-up map werkt niet meer

Bericht door Noppie »

Ik heb de update nog niet gedaan, maar bij mij komt dit af en toe met de vorige versie ook al voor. Ik had gehoopt dat het met deze update zou verdwijnen…. Nog maar even wachten dus met updaten.
Beter één wiel op de grond dan twee in de lucht.

Zumo XT2 op Yamaha FJR1300AS en Triumph Trophy 900 caféracer

radja
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door radja »

Ik gebruik die pop-up niet. Nog nooit last van dat blauwe schitteren gehad. Dan heeft het dus waarschijnlijk meer met die pop-up te maken.
Ik heb de update trouwens ook nog niet gedaan.
Je hebt geen therapeut nodig, als je motor rijdt.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Inderdaad was dat blauwe scherm wel af en toe te zien tussen het moment van omschakelen, dat was dan slechts 1 maal en zeer kort.
Nu lukt het ophalen van de kaart informatie kennelijk niet en wordt dit wel geprobeerd tot het normale scherm het weer overneemt.

Ik heb intussen een 'chat'sessie gevoerd met Garmin support, na aanvankelijke basisvragen toch tot een zinnige dialoog gekomen. Het resultaat is dat die persoon een toestel gaat updaten naar 5.7 en zelf zal testen. Naar aanleiding van mijn filmpje was hij wel van mening dat het kennelijk een fout betreft en zal vervolgens de betreffende afdeling informeren.

Even afwachten op Garmin's bevindingen, intussen zou het fijn zijn als ik kan bevestigen dat er anderen zijn die hetzelfde gedrag constateren.
Gewoon in demo-mode even proberen.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

Noppie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Noppie »

tony rave schreef:
8 aug 2021 18:02
Inderdaad was dat blauwe scherm wel af en toe te zien tussen het moment van omschakelen, dat was dan slechts 1 maal en zeer kort.
Nu lukt het ophalen van de kaart informatie kennelijk niet en wordt dit wel geprobeerd tot het normale scherm het weer overneemt.

Ik heb intussen een 'chat'sessie gevoerd met Garmin support, na aanvankelijke basisvragen toch tot een zinnige dialoog gekomen. Het resultaat is dat die persoon een toestel gaat updaten naar 5.7 en zelf zal testen. Naar aanleiding van mijn filmpje was hij wel van mening dat het kennelijk een fout betreft en zal vervolgens de betreffende afdeling informeren.

Even afwachten op Garmin's bevindingen, intussen zou het fijn zijn als ik kan bevestigen dat er anderen zijn die hetzelfde gedrag constateren.
Gewoon in demo-mode even proberen.
Fijn dat er naar gekeken wordt. Maar wat betreft het bevestigen dat er nog meer mensen dit hebben, ik ga toch echt niet updaten nu. Over een paar weken nog een paar weekenden weg met de motor en dan zit ik echt niet te wachten op een niet goed functionerende 276Cx. Ik wacht wel tot het opgelost is.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Begrijp ik, 'better safe than sorry' en fijn toeren gewenst !

Blijf daarvoor in elk geval uit mijn wijde woonomgeving (Valkenswaard) weg anders tel je 5 keer meer drempels op/neer dan kilometers :mrgreen: .
Stam zelf uit Aalten en weet heel goed hoeveel prettiger het daar rijdt.

ConiKost

Bericht door ConiKost »

IMHO, dit is geen nieuw probleem, aangezien ik dit van tijd tot tijd had op oudere firmwareversies, zoals 5.10.
Beeline Moto II (FW 4.2.400, HW 9.5.2)
Garmin DriveSmart 86 MT-D (FW 7.70, HW V8, GPS 9.00.50, 32GB SD)
Garmin Montana 750i (FW 23.30, HW V6, GPS 2.90, Touchscreen 85.07, ​64GB SD)

Noppie
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Noppie »

Klopt, is eerder ook al voorgekomen.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Nee, exact dit verschijnsel had ik niet eerder!

Lang geleden kwam het voor dat de afslag-popup-kaart leeg bleef, ook wel dat de positie indicator daar stil stond of buiten beeld bleef.
Tot aan 5.7 heb je af en toe tussen omschakelen van normaal scherm naar afslag-scherm heel kort een blauwe achtergrond, zo kort dat het niet stoort. Het gedrag dat ik in het filmpje laat zien is duidelijk een fout.
Garmin customer support heeft het filmpje bekeken en inmiddels aan mij bevestigd het probleem naar het engineering team door te sturen.

Maar ... gisteravond had ik het toestel weggelegd EN de accu eruit genomen. Vanmorgen opnieuw getest en het probleem lijkt verdwenen.

Gisteren diverse malen uit-/ingeschakeld, in allerlei kaartschaal instellingen geprobeerd, op diverse locatie's gesimuleerd zowel in automotive als marine mode. Het probleem bleef hardnekkig terugkomen na opnieuw het toestel ingeschakeld te hebben en verdween na kaart uit/aan of kaartwissel.

Nu dezelfde variatie's getest, uit-/ingeschakeld en even hardnekkig blijft het tot nog toe goed werken.
zie: https://1drv.ms/v/s!AkSdIXqC9XIp63tDxAi ... n?e=5yw2GD (tijdelijk beschikbaar).
Ik heb meerdere kaarten geladen (naast cn, ook osm en imgfromgpx), uiteraard slechts 1 routeerbare kaart tegelijk geactiveerd. Dat verklaart misschien dat nog niemand hetzelfde foutgedrag na de update naar 5.7 gezien/gemeld heeft.

De 276Cx kent geen 'stand-by' positie, het is 'aan' of 'uit' en hoeft naar mijn ervaring niet uitgeschakeld te worden bij een kaartwissel. Het wegnemen/terugplaatsen van de voeding heeft mogelijk toch een POR (power-ON reset) met geneeskracht veroorzaakt. Maar even afwachten of het zo blijft.

Ik heb Garmin customer support geinformeerd dat het probleem momenteel opgelost schijnt te zijn.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Het probleem is weer terug.
Momenteel hardnekkiger want ook bij uit-/aanschakelen of wisselen van kaart (en toestel wel dan niet tussendoor uit-/inschakelen) blijft het vanmiddag verkeerd gaan. Kan nog niet vaststellen wanneer/waarom het dan wel en dan niet verkeerd gaat.

Versie 5.7 lijkt meer stappen achteruit dan vooruit gebracht te hebben.

Edit 22:02 zonder het toestel sinds bovenstaand bericht nog aangeraakt te hebben (is aan blijven staan in demo mode) laat ik nu een route simuleren (om iets anders te controleren) en de kaart pop-ups werken weer normaal :mrgreen: .

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Garmin Help-Desk adviseerde vandaag om de kaarten opnieuw te installeren en te zien of daarna het popup scherm wel goed werkt.
Ik had daar weinig vertrouwen in, want het popup probleem ontstond pas na de laatste software update, maar okay laat ik niet eigenwijs zijn.

Eerst een complete backup van de 276Cx gemaakt met JDM (je weet maar nooit).
Dan alle geinstalleerde niet-CN kaarten met de extensie .old voorzien (behalve de basemap en recreational map).
De afslag popup gecontroleerd, nog steeds fout.

Daarna met MapInstall (uit de laatste BC v4.7.2) de CNEU2021.2 opnieuw naar het toestel verzonden. Uurtje later de melding 'succesvol geinstalleerd o.i.d' maar toestel laat de CN niet zien, ook JDM vindt ze niet.
Vreemd, dan nogmaals. Zelfde resultaat .. heel vreemd.
Met File Explorer gekeken blijkt de CNEU wel geinstalleerd te worden, maar niet in SD/Garmin maar in SD/ (zie bovenste afb).

Ik herinner me dat er ooit problemen waren met MapInstall en registerkaarten. Dus nogmaals proberen met een oudere MapInstall (die het wel goed deed met registerkaarten) want misschien speelt dat weer een rol. Nee, zelfde probleem.

Dan met Garmin Express (nog 7.5.0.0) de kaarten opnieuw op de PC geinstalleerd (nu niet geconverteerd naar registerkaarten), daarna weer met de actuele MapInstall een stukje (voor tijdwinst) CN overgezet. Zelfde resultaat, ze staan weer in SD/
Dan niet alleen een stukje CNEU maar ook een stukje CNNA (zie onderste afb), het blijft allemaal onzichtbaar in de 276CX en JDM.
Reden: omdat ze niet in de SD/Garmin terecht komen ???

Verplaatsen met File Explorer naar SD/Garmin werkt ook niet, ze staan er dan wel maar worden niet herkend.

Voordat ik dit ga terugmelden aan de HelpDesk:
Is er iemand die al wel succesvol kaarten heeft overgezet met toestel software 5.7 ?
.
misplaced maps.jpg
misplaced maps.jpg (77.9 KiB) 908 keer bekeken
.
Aanvulling:
Intussen een stukje CNEU via kaartlezer op een SD/Garmin gezet, kaart werkt prima, afslag popup gaat nog steeds, zoals voorheen vaak maar niet altijd, in de fout. De suggestie van de HelpDesk biedt geen oplossing.

Aanvulling 2:
Viel me zojuist op dat de kaart niet alleen in SD/ terecht komt i.p.v. SD/Garmin maar ook dat de extensie .img ontbreekt. Wanneer ik nu .img toevoeg en de kaart verplaats naar SD/Garmin ... dan werkt het goed.

unimoggie
Contacteer:

Bericht door unimoggie »

Dit is precies waar ik ook tegenaan liep; omdat ik in voorgaande CN problemen met de route berekeningen had dors ik het niet aan om de bestanden zelf de uitgang IMG te geven. Wat ook niet klopt is dat de bestanden in de maps Garmin horen te staan. Dus toch een bug.
GPS V/276C/Montana 600/276CX

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Mooi, niet die vermoedelijke bug, maar wel dat ik blijkbaar niet de enige ben waarbij het fout gaat.
Zou anders nog aan mezelf gaan twijfelen :D .

Inmiddels heb ik Garmin over dit kaartladen probleem geinformeerd.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Aan (opgelegde/gekunstelde) vriendelijkheid geen gebrek bij Garmin support, wat betreft deskundigheid heb ik soms mijn twijfels.

Uitgebreide correspondentie leidde uiteindelijk tot het advies om mijn toestel te ruilen voor een vervangend exemplaar omdat het engineering team geen van mijn 4 aangemelde en gedocumenteerde problemen kon reproduceren.
Support Amerika kan dat alleen binnenlands regelen, verwees mij naar UK en die weer naar NL.

De persoon die ik daar sprak kende het model 276Cx niet maar zou een collega raadplegen en mij per E-post informeren over het resultaat. Dat was 1 week geleden maar de electronen reizen kennelijk niet meer zo snel want een antwoord is er nog niet, en verwacht ik ook niet meer.
Edit: 210920 vandaag toch een uitgebreide reactie ontvangen!

Intussen heb ik de software versie 5.5 maar teruggezet waarmee alle 4 problemen (popup-kaart, optie data-velden wijzigen, track indicator kleurenbalkje en kaarten laden) weer de wereld uit zijn.

Maar eens afwachten of er een volgende update komt en welke verrassingen er dan weer opduiken.

ConiKost

Bericht door ConiKost »

Ik heb nu ongeveer 3000 km gereden met mijn 276Cx en kan bevestigen dat het probleem met blauw/grijze kleuren op afslaginstructies vaker voorkomt dan in oudere firmware. Maar blijkbaar ziet Garmin dit niet als een echt probleem.. serieus aan het nadenken om eindelijk mijn 276Cx te verkopen..
Beeline Moto II (FW 4.2.400, HW 9.5.2)
Garmin DriveSmart 86 MT-D (FW 7.70, HW V8, GPS 9.00.50, 32GB SD)
Garmin Montana 750i (FW 23.30, HW V6, GPS 2.90, Touchscreen 85.07, ​64GB SD)

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”