gps en vliegverkeersleiding

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten1951
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 mar 2004 11:42
Locatie: leiderdorp

gps en vliegverkeersleiding

Bericht door maarten1951 »

Vandaag eindelijk weer eens goed weer om op de fiets met quest1 naar mijn werk op Schiphol te gaan. Er was een verzoek binnengekomen om boven Leiden vanaf 9000ft (3000m) parachutisten te droppen. Gelukkig had iemand de coördinaten genoteerd. Nu is Leiden best wel een grote stad en één van de uitvlieg routes vanaf Schiphol komt min of meer over Leiden Noord. (Voor de kenners, vanaf rwy 24 valko1s dep). Eventjes de coördinaten in de quest ingevoerd en we hadden de exacte locatie (Leiden West vrij van de valko1s dep) Er was toch wel enige verbazing bij de collega's met het gemak waarbij dit zo even uit de losse hand gepresenteerd werd.

maarten1951
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5

Gebruikersavatar
jkelder
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 3017
Lid geworden op: 15 mar 2004 21:35
Locatie: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)
Contacteer:

Bericht door jkelder »

De Metar EHAM was vandaag: EHAM 072055Z 15010KT 9999 BKN030 04/M01 Q1013 NOSIG
Dus Runway 24 zal wel niet in gebruik geweest zijn met wind 10 knots uit 150 richting, dus maximum dwarswind :)
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl

Gebruikersavatar
maarten1951
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 mar 2004 11:42
Locatie: leiderdorp

Bericht door maarten1951 »

Dag Jan,

Uit eerdere berichten weet ik dat je een flight sim gebruiker bent. De metar die je geeft
vandaag: EHAM 072055Z
is buiten udp en aangezien paradroppen onder vfr omstandigheden plaats vindt is het om 20.55z niet mogelijk. Het speelde om 13.00z. Wind 170 10kt. Baancombinatie landen 18r en starten van 24 met spy1s val2s en ber1s en vanaf 18L arn2e lop2e en lek2e. Bovendien gaan we tot 20kt crosswind. Meer info op: http://www.luchtverkeersleiding.nl/fram ... an_actueel

groeten

maarten1951
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5

Gebruikersavatar
Strikwerd
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 272
Lid geworden op: 10 mei 2005 21:54
Locatie: Drachten

Bericht door Strikwerd »

kijk, zo moeten veel GPS nieuwelingen zich nou ook voelen bij sommige posts op dit forum :wink:

Toch wel leuk eens te lezen hoe dat binnen de vliegverkeersleiding gaat.
Zumo XT en Virb XE op de K1200RS/P en de GPSmap60Cx voor de rest.

Gebruikersavatar
Obiwan
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 290
Lid geworden op: 15 apr 2004 02:06
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Trek het stukje vaktaal is uit elkaar en denk logisch na over de gebruikte afkortingen. Overgiet het geheel met een sausje Google en het zal je verbazen hoe ver je komt.(Of niet maar daar heb je dan weer geen last van want je zit immers gewoon in je bureaustoel :D )
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!

Gebruikersavatar
maarten1951
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 mar 2004 11:42
Locatie: leiderdorp

Bericht door maarten1951 »

In mijn antwoord aan Jan Kelder heb ik mij teveel laten meeslepen door vakjargon te gebruiken. Mijn eerste bericht was slechts bedoeld als "stamtafelverhaal"zonder serieuse ondertoon. Uiteraard hebben wij binnen de verkeersleiding natuurlijk andere mogelijkheden dan de toevallige gps van een medewerker om een positie te bepalen. Wat blijft is deze link http://www.luchtverkeersleiding.nl/fram ... an_actueel Iedereen kan hier op zien wat het actuele baangebruik is en wat de het verwachte baangebruik voor de komende uren gaar worden. Ik sluit dus toch af met een :)

met vriendelijke groet
maarten 1951
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Strikwerd schreef:kijk, zo moeten veel GPS nieuwelingen zich nou ook voelen bij sommige posts op dit forum :wink:
Niet alleen nieuwelingen!! ;)

Maar zo gaat het vaker in de kroeg: op een gegeven moment begrijp ik er niets meer van... ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Oetzi
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1129
Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Oetzi »

Ik heb dat pas bij de rekening 8)
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS

knijn
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 448
Lid geworden op: 31 aug 2004 23:56

Bericht door knijn »

Hans Vaessen schreef:[: op een gegeven moment begrijp ik er niets meer van... ;)
Aiaiaiaiai.

Daar ga je met de adviezen voor luchtvaartgebruik (althans parajumpen). :lol: :lol: Ik moest vroeger trouwens de jumpsites gewoon vinden met een kaart op mijn knie... Dat is trouwens ook altijd gelukt. 8)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Oetzi schreef:Ik heb dat pas bij de rekening 8)
In de kroeg bedoel je?? 8) 8)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Oetzi
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1129
Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Oetzi »

yep
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”