Toch ook wel weer interessante discussie hierboven. Mijn vrouw (die soms wel meekijkt) moest hier en daar smakelijk lachen

(zij het met enige bijval)
Ik denk dat er binnen dit forum twee zaken kenmerkend zijn:
- de meeste vragen worden beantwoord en bovendien veelal razendsnel
- het forum kenmerkt zich door een grote mate van respect en waardering over en weer. Ofschoon een forum vrij anoniem is lijken de dialogen hier sterk op 'real-life' dialogen. Op vele plekken op het net is dat wel anders.
Kenmerk van een forum is dat het collectief is. De vragen die het meeste aandacht krijgen zijn de vragen die de meeste mensen bezig houden c.q. waarbij het antwoord voor vele relevant is.
Met name drie soorten vragen kijgen duidelijk minder snel een antwoord:
- vragen die zo specifiek zijn dat èn niemand het antwoord kent, èn weinigen het de moeite waard vinden erin te duiken
- vragen die 'over de schutting geworpen' worden. Waarbij de vraagsteller niet de moeite neemt de vraag duidelijk te formuleren, maar wel een detailleerd antwoord verwacht.
- vragen waarop het antwoord zo evident makkelijk te vinden is dat beantwoorders een gevoel hebben van 'doe eerst maar zelf een beetje je best om het antwoord te vinden'.
Ook zie je soms dat een forumgebruiker in korte tijd na het eerste bericht meteen een hele riedel vragen stelt, vaak deels in bovenstaande sfeer. De grootste 'helpers' binnen het forum lezen vrijwel alle berichten, en dat valt zo'n 'vragen-kanon' meteen op. Zo'n 'kanon' is dan ineens heel eenzijdig, en dat is niet van positieve invloed op de bereidheid tot het geven van uitgebreide antwoorden.
Daarnaast:
Nu het forum ruim twee jaar 'draait' en meer dan 50.000 berichten telt zijn daarbij bovendien wat seizoensinvloeden te merken:
Ik merk dat juist in deze tijd van het jaar de vragen uit bovenstaande categorieen meer voorkomen. Dat begrijpelijk: vooral bij de recreatieve toestellen zal er veel 'achter het bureau' uitgezocht worden terwijl het antwoord bij gebruik in de praktijk sneller gevonden zal worden. "Mijn apparaat is kapot, ik zit al drie uur naar het scherm te kijken, maar hij zegt nog steeds dat ik in Taiwan ben", dat soort vragen.
Maar wat toch ook een rol lijkt te spelen is een zekere 'winterblues'. Antwoorden zijn op dit moment soms wat erg beknopt en wat 'knorriger' van tonen; tenen zijn wat langer. Ook bij mijn eigen reply's zie ik van dag tot dag dat effect. Niets menselijks is ons vreemd.
In algemene zin denk ik dat de kwaliteit van dit forum errug hoog is. Natuurlijk steekt Waypoint daar veel tijd en energie in, maar het succes van het forum is toch vooral primair te danken aan juist de bereidheid die zeer velen hebben om een mede forum-lis met z'n probleem te helpen.
Het aantal reacties als bovenstaand is op 1 hand te tellen.
Zie bovenstaande svp als algemene reactie op de specifieke opmerking van Sander. Als je het gevoel hebt niet optimaal geholpen te worden binnen het forum, kijk dan ook even naar de wijze waarop je het forum gebruikt. Omgekeerd geldt echter ook dat we ons gezamenlijk bewust moeten blijven van de waarde en waarden van dit forum; ondanks de winterblues
Gelukkig begint het er ondertussen buiten (eindelijk!) weer een stuk zonniger uit te zien! Nu de temperatuur nog..