(on)bewust verouderen toestel
- Oetzi
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
(on)bewust verouderen toestel
Hier gaat een gedachtenwisseling verder die gestart is bij
"Update City Navigator NIET voor GPS V" http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=55934#55934
Blue thunder schreef :Een digicam is wederom een vrij slechte vergelijking. Als je indertijd een goed toestel kocht, is dat nu nog perfect bruikbaar zonder extra beperkingen.
Mijn G5 heeft nog steeds evenveel megapixels en nog steeds dezelfde kwaliteit van foto's en nog steeds even grote fotobestanden. Wil je de lijn echt doortrekken, zou je moeten stellen dat bij één of andere firmwareupdate plots je geheugenkaart vol zit bij 1/3e van de foto's die je er vroeger mee kon maken.
En toch is het niet helemaal zoals je hier beschrijft. Bij de V heeft geen firmware update plaats gevonden. ook die is nog even goed als 'ie was. Vindt z'n waypoints nog net zo. Je bent ook niet verplicht de nieuwe CN8 te kopen (hoewel daar het manco van Garmin ligt, omdat ze niet gewaarschuwd hebben en dat hadden ze wel moeten doen).
Waar het om gaat, is dat "oudere" apparaten na verloop van (steeds kortere) tijd niet meer ge-update worden, omdat de consument nu eenmaal steeds nieuwere toestellen "moet" kopen. Ik ben het daar niet mee eens, maar ik vraag me af wat we er tegen kunnen doen. En zeker de jongere generatie (met alle respect) is daar soort van mede "schuldig" aan.
Voorbeeld: er wordt een nieuwe GSM uitgebracht. De jongeren storten er zich massaal op. Er wordt een nieuwe spelcomputer uitgebracht (en niet eens zo goedkoop) , de winkels zijn binnen de kortste keren leeg.
Wat is het signaal voor de fabrikant ? Breng maar nieuwe dingen uit, het verkoopt toch wel. De aandacht van de fabrikant zal dus uitgaan naar weer een nieuwe ipv het te kijken hoe het met het "verouderde" model gaat.
Weer even terug naar de GPS : Garmin heeft op dit moment z'n handen vol aan TomTom en iedereen die in hun kielzog zit. De aandacht is (dus) gericht op het vóórblijven, (dus) gericht op nieuwe consumenten en nieuwe(re) producten. Dat er daardoor een "paar" achterblijven met een kater, valt daar tegen weg.
Nogmaals, ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar zo is de markt.
"Update City Navigator NIET voor GPS V" http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=55934#55934
Blue thunder schreef :Een digicam is wederom een vrij slechte vergelijking. Als je indertijd een goed toestel kocht, is dat nu nog perfect bruikbaar zonder extra beperkingen.
Mijn G5 heeft nog steeds evenveel megapixels en nog steeds dezelfde kwaliteit van foto's en nog steeds even grote fotobestanden. Wil je de lijn echt doortrekken, zou je moeten stellen dat bij één of andere firmwareupdate plots je geheugenkaart vol zit bij 1/3e van de foto's die je er vroeger mee kon maken.
En toch is het niet helemaal zoals je hier beschrijft. Bij de V heeft geen firmware update plaats gevonden. ook die is nog even goed als 'ie was. Vindt z'n waypoints nog net zo. Je bent ook niet verplicht de nieuwe CN8 te kopen (hoewel daar het manco van Garmin ligt, omdat ze niet gewaarschuwd hebben en dat hadden ze wel moeten doen).
Waar het om gaat, is dat "oudere" apparaten na verloop van (steeds kortere) tijd niet meer ge-update worden, omdat de consument nu eenmaal steeds nieuwere toestellen "moet" kopen. Ik ben het daar niet mee eens, maar ik vraag me af wat we er tegen kunnen doen. En zeker de jongere generatie (met alle respect) is daar soort van mede "schuldig" aan.
Voorbeeld: er wordt een nieuwe GSM uitgebracht. De jongeren storten er zich massaal op. Er wordt een nieuwe spelcomputer uitgebracht (en niet eens zo goedkoop) , de winkels zijn binnen de kortste keren leeg.
Wat is het signaal voor de fabrikant ? Breng maar nieuwe dingen uit, het verkoopt toch wel. De aandacht van de fabrikant zal dus uitgaan naar weer een nieuwe ipv het te kijken hoe het met het "verouderde" model gaat.
Weer even terug naar de GPS : Garmin heeft op dit moment z'n handen vol aan TomTom en iedereen die in hun kielzog zit. De aandacht is (dus) gericht op het vóórblijven, (dus) gericht op nieuwe consumenten en nieuwe(re) producten. Dat er daardoor een "paar" achterblijven met een kater, valt daar tegen weg.
Nogmaals, ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben, maar zo is de markt.
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
Klopt m.i. helemaal.
Ook op het TT forum wordt figuurlijk "steen en been" geklaagd voor wat betreft de update toekomst van de bestaande serie.
TT stort zich op dit moment volledig op de nieuwe serie en de daarbij behorende software en extra's.
Wil je mee doen met de nieuwe rage dan moet de knip weer open.
Op dit moment zijn alle kaarten nog volledig te gebruiken voor alle typen maar dat gaat zeker veranderen.
Als over een poosje de 3D kaarten worden ingevoerd zijn er vast en zeker nog veel meer "ongelukkige" mensen..... Dit betekent echter niet dat je toestel de komende jaren onbruikbaar wordt.
Ook op het TT forum wordt figuurlijk "steen en been" geklaagd voor wat betreft de update toekomst van de bestaande serie.
TT stort zich op dit moment volledig op de nieuwe serie en de daarbij behorende software en extra's.
Wil je mee doen met de nieuwe rage dan moet de knip weer open.
Op dit moment zijn alle kaarten nog volledig te gebruiken voor alle typen maar dat gaat zeker veranderen.
Als over een poosje de 3D kaarten worden ingevoerd zijn er vast en zeker nog veel meer "ongelukkige" mensen..... Dit betekent echter niet dat je toestel de komende jaren onbruikbaar wordt.
http://www.scdb.info/ - The European Speed Camera Database
Re: (on)bewust verouderen toestel
Er wordt niet "zomaar" wat nieuws op de markt gegooid, of het nou om GPS'sen gaat, om (spel)computers, digitale camera's, mobieltjes of wat dan ook... feit is dat die nieuwe 'speeltjes' dingen kunnen die hun voorgangermodel niet konden... Er zijn dus plenty argumenten om tot nieuwkoop over te gaan; net zo goed zijn er argumenten om dat niet te doen, maar op het moment dat je díe beslissing neemt, besluit je dus ook om een 'trend' (tijdelijk?) niet langer te volgen. En zo'n keuze kan best gemotiveerd zijn maar ga dan niet klagen dat innovaties niet meer toepasbaar zijn op je, verouderde, speeltje...Oetzi schreef:...Wat is het signaal voor de fabrikant ? Breng maar nieuwe dingen uit, het verkoopt toch wel...

Re: (on)bewust verouderen toestel
Ik zou updates van kaartmateriaal niet direct innovaties willen noemen. Als je een GPS hebt zou je toch langer dan 2 of 3 jaar je kaartmateriaal moeten kunnen updaten lijkt me zo.ReBel schreef: maar ga dan niet klagen dat innovaties niet meer toepasbaar zijn op je, verouderde, speeltje...

Re: (on)bewust verouderen toestel
Heb je natuurlijk gelijk in... maar toen ik een vergelijk maakte met computers werd dat als "not done" afgedaan... toch zie ik parallellen... (hardware, software, updates)knijn schreef:Ik zou updates van kaartmateriaal niet direct innovaties willen noemen.
- Oetzi
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
precies: wat is een innovatie ?
Kijk eens naar de huidige GPS-en. Met de nieuwste kun je muziek luisteren en ik heb zelfs entje gezien waarbij je al video's kunt afspelen. Het zal wel een innovatie zijn, maar voor is dat zeker niet het geval. Als ik een GPS koop, wil ik van de ene plaats naar de andere kunnen komen )op mijn manier. En verder niets.
Flitspalen op je GPS : innovatie ??
je "buddy" kunnen localiseren (TomTom) : innovatie ???
Kijk eens naar de huidige GPS-en. Met de nieuwste kun je muziek luisteren en ik heb zelfs entje gezien waarbij je al video's kunt afspelen. Het zal wel een innovatie zijn, maar voor is dat zeker niet het geval. Als ik een GPS koop, wil ik van de ene plaats naar de andere kunnen komen )op mijn manier. En verder niets.
Flitspalen op je GPS : innovatie ??
je "buddy" kunnen localiseren (TomTom) : innovatie ???
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Is een interessante vraag: in hoeverre is de consument gebaat bij de steeds kortere 'life-cycle' van systemen.
Het antwoord daarop hangt allicht mede af van de mate van vernieuwing en of die vernieuwing dan een behoefte invult.
Kijk je naar digitale camera's, dan is een 3mb pixel voor huis/tuin en keukengebruik waarbij foto's veelal niet groter dan 10x15 afgedrukt worden beslist voldoende. Meer pixels zijn minder belangrijk dan betere lezen, hoge lichtgevoeligheid, kortere afdrukvertraging etc. Maar wel makkelijke te realiseren en, vooral, makkelijker te communiceren. Een 6 megapixel is beter dan een 3. Dat begrijpt iedereen meteen. Een betere lens is lastiger uit te drukken.
Ook bij navigatie ziet je dat probleem: de kwaliteit van de route is als de kwaliteit van de lens. Europa is beter dan Benelux; kleurenscherm beter dan zwartwit. Heel veel verder gaat het onderscheidend vermogen 'op de doos' niet. En dus zoeken we het in minder relevante, maar wel communiceerbare zaken. 3D weergave als eerste, gevolgd door verwisselbare frontjes, gevolgd door MP3, picture viewer, luisterboek, Bluetooth etc etc.
Enkele daarvan zullen voor enkelen zeker relevant zijn. Maar het gros wordt bedacht door productmanagement; gezeteld in de kamer naast marketing.
Vanuit marketing gezien is het ongelooflijk dom om toestellen te maken die tien jaar meegaan en blijven voldoen. Liever een apparaat waarvan de eigenaar na enkele jaren, zoveel eerder als mogelijk, denkt dat hij weer een nieuwe moet hebben.
En laten we wel zijn: als je nu een 2610, of TT700, of Nuvi of ... etc. hebt: waarom zou je dan een nieuwe kopen zolang de oude niet kapot is? Het geheugen is onbeperkt uitbreidbaar, de kaartupdates blijven komen en of een route nu in 1 seconde of 1/2 seconde wordt uitgerekend is weinig belangrijk.
Bij de GPS-V ligt het iets genuanceerder: dat is nu eenmaal een van de eersten (zoniet DE eerste) geweest in de markt. Met alle beperkingen qua scherm, processor en geheugen van dien. En nog steeds voldoet ie fantastisch voor outdoor-gebruik (en zal ie ook over tien jaar techisch nog 'als nieuw' zijn). Voor gebruik in de auto had ie echter al lang z'n beperkingen, feitelijk al bij aanschaf. Verschil is dat er nu vele, inmiddels echt veel betere, alternatieven zijn. In die zin kan ik het begrijpen dat garmin voor de autonavigatiekaarten hier een lijn trekt.
De product-lifecycle (wanneer komt er een nieuw model uit) van navigatiesystemen was de afgelopen jaren een jaar of twee. Nu het in korte tijd verworden is tot een massamarkt zal die verkorten naar een half jaar/driekwart jaar. Zodra er een nieuw type in de winkel ligt ligt het volgende prototype al klaar, of is zelfs al helemaal 'rond'. Ook TomTom heeft naast de nu aangekondigde nieuwe toestellen beslist al een magazijn vol van toestellen waar we nog nooit van gehoord hebben; bij Garmin idem.
Deels wordt daarmee een nieuwe markt aangeboord; deels een vervangingsmarkt. En vooral dat laatste is uiteindelijk toch echt een keuze van de cosument zèlf. Er zijn ook voorbeelden te geven van waar de consument daarbij afhaakte en producten verdwenen. In de PDA-markt zie je dat op dit moment bijvoorbeeld gebeuren.
Als Waypoint geloven we in een product dat een levensduur heeft die overeenkomt met de investering die je erin gedaan hebt, en de verwachting die je er van had. Maar, eerlijk is eerlijk: als eenmaal iedereen een navigatiesysteem is het voor een winkel niet handig als die dingen nooit stuk gaan c.q. interessante opvolgers kennen. Maar bij die hele snelle vernieuwing die zich nu aftekent voelen we ons toch echt minder gemakkelijk.
Het antwoord daarop hangt allicht mede af van de mate van vernieuwing en of die vernieuwing dan een behoefte invult.
Kijk je naar digitale camera's, dan is een 3mb pixel voor huis/tuin en keukengebruik waarbij foto's veelal niet groter dan 10x15 afgedrukt worden beslist voldoende. Meer pixels zijn minder belangrijk dan betere lezen, hoge lichtgevoeligheid, kortere afdrukvertraging etc. Maar wel makkelijke te realiseren en, vooral, makkelijker te communiceren. Een 6 megapixel is beter dan een 3. Dat begrijpt iedereen meteen. Een betere lens is lastiger uit te drukken.
Ook bij navigatie ziet je dat probleem: de kwaliteit van de route is als de kwaliteit van de lens. Europa is beter dan Benelux; kleurenscherm beter dan zwartwit. Heel veel verder gaat het onderscheidend vermogen 'op de doos' niet. En dus zoeken we het in minder relevante, maar wel communiceerbare zaken. 3D weergave als eerste, gevolgd door verwisselbare frontjes, gevolgd door MP3, picture viewer, luisterboek, Bluetooth etc etc.
Enkele daarvan zullen voor enkelen zeker relevant zijn. Maar het gros wordt bedacht door productmanagement; gezeteld in de kamer naast marketing.
Vanuit marketing gezien is het ongelooflijk dom om toestellen te maken die tien jaar meegaan en blijven voldoen. Liever een apparaat waarvan de eigenaar na enkele jaren, zoveel eerder als mogelijk, denkt dat hij weer een nieuwe moet hebben.
En laten we wel zijn: als je nu een 2610, of TT700, of Nuvi of ... etc. hebt: waarom zou je dan een nieuwe kopen zolang de oude niet kapot is? Het geheugen is onbeperkt uitbreidbaar, de kaartupdates blijven komen en of een route nu in 1 seconde of 1/2 seconde wordt uitgerekend is weinig belangrijk.
Bij de GPS-V ligt het iets genuanceerder: dat is nu eenmaal een van de eersten (zoniet DE eerste) geweest in de markt. Met alle beperkingen qua scherm, processor en geheugen van dien. En nog steeds voldoet ie fantastisch voor outdoor-gebruik (en zal ie ook over tien jaar techisch nog 'als nieuw' zijn). Voor gebruik in de auto had ie echter al lang z'n beperkingen, feitelijk al bij aanschaf. Verschil is dat er nu vele, inmiddels echt veel betere, alternatieven zijn. In die zin kan ik het begrijpen dat garmin voor de autonavigatiekaarten hier een lijn trekt.
De product-lifecycle (wanneer komt er een nieuw model uit) van navigatiesystemen was de afgelopen jaren een jaar of twee. Nu het in korte tijd verworden is tot een massamarkt zal die verkorten naar een half jaar/driekwart jaar. Zodra er een nieuw type in de winkel ligt ligt het volgende prototype al klaar, of is zelfs al helemaal 'rond'. Ook TomTom heeft naast de nu aangekondigde nieuwe toestellen beslist al een magazijn vol van toestellen waar we nog nooit van gehoord hebben; bij Garmin idem.
Deels wordt daarmee een nieuwe markt aangeboord; deels een vervangingsmarkt. En vooral dat laatste is uiteindelijk toch echt een keuze van de cosument zèlf. Er zijn ook voorbeelden te geven van waar de consument daarbij afhaakte en producten verdwenen. In de PDA-markt zie je dat op dit moment bijvoorbeeld gebeuren.
Als Waypoint geloven we in een product dat een levensduur heeft die overeenkomt met de investering die je erin gedaan hebt, en de verwachting die je er van had. Maar, eerlijk is eerlijk: als eenmaal iedereen een navigatiesysteem is het voor een winkel niet handig als die dingen nooit stuk gaan c.q. interessante opvolgers kennen. Maar bij die hele snelle vernieuwing die zich nu aftekent voelen we ons toch echt minder gemakkelijk.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 3 jun 2005 10:40
- Locatie: Noorderwijk (België)
- Contacteer:
Goed, hier hoort het idd beter thuis:

En een gps V werd vorig jaar nog volop geprezen als een van dé toestellen voor de motorrijder.
Ik draai XP pro op een pc van 6 jaar oud. En die is nog lang niet versleten EN die is uitbreidbaar. Een 486 is trouwens zo'n 13 jaar oud. Zo lang hoeft m'n gps echt niet mee te kunnenAnne schreef:ha, ik zie het al jij hebt op je 486 pc ook xp-pro draaien en het draait als een tierelier

En een gps V werd vorig jaar nog volop geprezen als een van dé toestellen voor de motorrijder.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Nou nee, dat is toch wel wat langer geleden; althans bij ons.. Ongeacht de kaartsegmenten was het 19Mb geheugen altijd al uiterst aan de beperkte kant. Bij het uitkomen van de SP-III was de GPS-V met name nog een 'budget'-alternatief; de komst van de 2610 is alweer 2 1/2 jaar geleden. En ook de Quest gaat alweer bijna twee jaar mee....blue thunder schreef: En een gps V werd vorig jaar nog volop geprezen als een van dé toestellen voor de motorrijder.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- Oetzi
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Dat is nou ook net het probleem van bijv. "de consumentengids" (zoals al eerder op een andere thread aangehaald). Als je verstand van zaken hebt, merk je dat ze eigenlijk best achterlopen op zaken. Misschien ook wel bewust, omdat in de "goedkopere" advertentiebladen ook nooit de nieuwste artikelen worden aangeboden. De consumentenbond onderzoekt misschien wel daarom vaak iets "verouderde" technische producten.blue thunder schreef: En een gps V werd vorig jaar nog volop geprezen als een van dé toestellen voor de motorrijder.
Ook bijv. motorbladen maken zich hier vaak "schuldig" aan. Ze komen met testen , van producten, die eigenlijk al weer verouderd zijn. Hierdoor kan er best een gewraakte tekst als die jij aanhaalt, voorkomen.
Gelukkig kun je nu op internet veel meer actuele info weghalen. Op deze manier heb ik een mp3 speler gekocht. Opzoeken en kijken wat kopers er van vonden. Idem , een LCD scherm (die ik overigens niet heb gekocht). Ik ben meer geinteresseerd in gebruikers, dan in technische data, die ik voor een deel toch niet snap.
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 3 jun 2005 10:40
- Locatie: Noorderwijk (België)
- Contacteer:
Wel, ik bedoelde ook niet specifiek Waypoint maar op heel wat plaatsen moest men blijkbaar van hun "oude stock af" en op de site van garmin staat nog steeds de GPS V met z'n ophemeling EN prijs. Da's op z'n minst misleidend. Dat dit misschien niet bewust zo is maar een gevolg van stellen van prioriteiten (site is blijkbaar van ondergeschikt belang bij Garmin), begrijp ik maar al te best.
En voor je me er op gaat "pakken" dat ze bij (intussen toch) "discontinued" staan
. Het gros van de mensen komt via google rechtstreeks bij de pagina van de GPS V uit en dus niet via de menu's op de garminsite.
Intussen heb ik me d'r al wat bij neergelegd (wat kan je ook anders?). Kaarten inladen zonder routeinformatie, biedt al iets meer spelruimte dus zullen we het zo maar even verder doen. In afwachting van een (hopeloos verouderde) Streetpilot III
En voor je me er op gaat "pakken" dat ze bij (intussen toch) "discontinued" staan

Intussen heb ik me d'r al wat bij neergelegd (wat kan je ook anders?). Kaarten inladen zonder routeinformatie, biedt al iets meer spelruimte dus zullen we het zo maar even verder doen. In afwachting van een (hopeloos verouderde) Streetpilot III
