Hallo C(S)X'nde Stamkroegtijgers:
Hier een vraag om over na te denken, dwz als de (kroeg) mist is opgetroken. Hebben afgelopen zaterdag 25/3/06 een kleine discussie gevoerd over het, al dan niet bestaan, van intern geheugen in de 60 C(S)x en zo ja hoe veel Mb's dit dan wel niet mag bedragen. Zoals je, wellicht, kunt vermoeden is er nog geen 'klip und klar'antwoord. Daarom deze vraag, op dit uur, maar eens op de juiste plaats (yes, de bar) neergelegd. Wie schroeft z'n GPS open en geeft het antwoord??
Intern geheugen GPSMAP 60C(S)X
- Paul Mizee
- WayPoint relatie
Intern geheugen GPSMAP 60C(S)X
Ab origine ad locum navigatum est.
Navigeren is van start naar doel
Groet
Paul 60 CSX
Navigeren is van start naar doel
Groet
Paul 60 CSX
Als je een vast geheugen hebt, ben je zeer beperkt. Maar als je GPS een verwisselbaar SD micro geheugenkaartje heeft, dan zou ik als jou was gaan voor een 512 mb, daar kun je (met City Select 7) heel Nederland, Belgie en zelfs een groot stuk van Duitsland op kwijt. Ik heb mijn Legend CX upgegrade naar 512 mb, en heb de eerder genoemde plaatsen ruimschoots erop gekregen. Heb inmiddels ook al de City Navigator 8 DVD in huis, en daar zal ik waarschijnlijk alleen Nederland en Belgie erop krijgen, maar volgens insiders is die 8 versie gedetailleerder dan de 7. 

Er zit wel zeker intern geheugen in. Laatst bleek namelijk mijn net aangeschafte 512 Mb kaartje te zijn overleden. Aangezet, ik zag de kaart, een stukje gereden. Daarna uitgezet, binnen bezig geweest op het werk,naar buiten toe, opnieuw aangezet, hé geen kaart
. Ja alleen basiskaart. Toen maar verder gereden, maar de hele track was uit te lezen op de PC. Het 512 mb kaartje werd echter niet meer herkend, niet in de GPS en niet in de computer. Deze is dan ook netjes onder garantie omgeruild voor een nieuwe
in Moordrecht. Tracks en waypoints en routes worden opgeslagen in het interne geheugen
. Het kaartmateriaal en eigen toegevoegde POI's staan op het MicroD kaartje
.
Hoe groot is dat interne geheugen dan ? Ja de makkelijkste redenatie is natuurlijk te kijken naar de C of de CS, met 56 mb beschikbaar voor kaartmateriaal. Geheugens komen in machten van 2, dus 2, 4, 8, 16, 32, 64 etc. Dus de dichtstbijzijnde macht van 2 is dan 64 Mb. Blijft er dus 8 Mb over voor het gedeelte van besturingssysteem en opslag van waypoints en tracks. Aangezien de specs qua opslag van waypoints en tracks etc. van de C en de Cx hetzelfde zijn zal dit wel ook in dezelfde hoeveelheid geheugen opgeslagen worden.
Overigens hoeft er voor de hoeveelheid geheugen van de waypoints, tracks etc niet zo vreselijk veel Mb's gereserveerd te worden hoor. Ik lees mijn tracks vaak uit op een Palm IIIxe met 8 Mb geheugen en de database met tracks en waypoints is nog niet groter geweest dan 1.5 Mb, tijdens een 3 weekse vakantie. En dan heb ik zo'n 30.000 trackpoints, dus al 3x meer dan in het interne geheugen van de GPS passen

Hoe groot is dat interne geheugen dan ? Ja de makkelijkste redenatie is natuurlijk te kijken naar de C of de CS, met 56 mb beschikbaar voor kaartmateriaal. Geheugens komen in machten van 2, dus 2, 4, 8, 16, 32, 64 etc. Dus de dichtstbijzijnde macht van 2 is dan 64 Mb. Blijft er dus 8 Mb over voor het gedeelte van besturingssysteem en opslag van waypoints en tracks. Aangezien de specs qua opslag van waypoints en tracks etc. van de C en de Cx hetzelfde zijn zal dit wel ook in dezelfde hoeveelheid geheugen opgeslagen worden.
Overigens hoeft er voor de hoeveelheid geheugen van de waypoints, tracks etc niet zo vreselijk veel Mb's gereserveerd te worden hoor. Ik lees mijn tracks vaak uit op een Palm IIIxe met 8 Mb geheugen en de database met tracks en waypoints is nog niet groter geweest dan 1.5 Mb, tijdens een 3 weekse vakantie. En dan heb ik zo'n 30.000 trackpoints, dus al 3x meer dan in het interne geheugen van de GPS passen

Triumph Tiger 900 Rally Pro '21,
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67
GPSMAP60Cx, 8Gb, TopoNL (transparant), OWK 1.13,
Zumo XT, OMK 5.16, CNEU NTU 2022.20
VivoActive 4
GPSMAP67