Onlogische ( langere) route
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 31 jul 2006 10:38
- Locatie: Weerselo
Onlogische ( langere) route
Ik heb mijn vakantiebestemming ingegeven op mijn MAP60CSx naar Anduze (Fr) nu is voor mij de snelste route ( en ook volgens alle andere routeplanners ) een route via De Lutte direct de A31 naar Oberhausen etc.
Wat schetst mijn verbazing, Map60 stuurt mij via een erg onlogische weg via de achterhoek ( A18 ) en dan pas bij Arnhem de grens over om uiteindelijk dan toch op de A31 naar oberhausen te komen maar dan ben ik wel al erg om gereden.
Wat ik ook probeer (ingeven waypoint etc) het lukt mij niet de door mij gewenste route actief te krijgen!
Wat doe ik fout?
EJ
Wat schetst mijn verbazing, Map60 stuurt mij via een erg onlogische weg via de achterhoek ( A18 ) en dan pas bij Arnhem de grens over om uiteindelijk dan toch op de A31 naar oberhausen te komen maar dan ben ik wel al erg om gereden.
Wat ik ook probeer (ingeven waypoint etc) het lukt mij niet de door mij gewenste route actief te krijgen!
Wat doe ik fout?
EJ
Is het niet gemakkelijker om je route eerst te plannen in mapsource?
Dan zie je vlugger waar hij afwijkt van je 'ideale' route.
Dan kan je waypoints bijmaken op de 'afwijkingen' net zo lang tot hij over jouw te verwachten route gaat.
Staan de instellingen in mapsource allemaal juist (wegen, voertuig, snelheidscursor,...)
Bij het herberekeneen in je 60 er ook voor zorgen dat de route instellingen daar al identiek zijn als deze in mapsource. Anders krijg je weer een ander resultaat in de gps dan in mapsource.
Indien je 'probleem' dan nog niet opgelost is eens je instellingen doorgeven en plaats van vertrek en bestemming zodat we kunnen narekenen waar het probleem zich situeert?
In het begin komt mapsource en de 60 wel wat verwarrend over (onbekend is onbemind) maar zo meer je het gebruikt hoe vlugger je er ook achter bent hoe 'de logica' van het programma en toestel in elkaar zitten en ben je het al vlug een stapje voor (wel enkele grijze haren later).
Dan zie je vlugger waar hij afwijkt van je 'ideale' route.
Dan kan je waypoints bijmaken op de 'afwijkingen' net zo lang tot hij over jouw te verwachten route gaat.
Staan de instellingen in mapsource allemaal juist (wegen, voertuig, snelheidscursor,...)
Bij het herberekeneen in je 60 er ook voor zorgen dat de route instellingen daar al identiek zijn als deze in mapsource. Anders krijg je weer een ander resultaat in de gps dan in mapsource.
Indien je 'probleem' dan nog niet opgelost is eens je instellingen doorgeven en plaats van vertrek en bestemming zodat we kunnen narekenen waar het probleem zich situeert?
In het begin komt mapsource en de 60 wel wat verwarrend over (onbekend is onbemind) maar zo meer je het gebruikt hoe vlugger je er ook achter bent hoe 'de logica' van het programma en toestel in elkaar zitten en ben je het al vlug een stapje voor (wel enkele grijze haren later).

Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.
-
- WayPoint relatie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 31 jul 2006 10:38
- Locatie: Weerselo
Onlogische route
Dank je voor het antwoord, misschien kun je mij eens jouw instellingen doorgeven ( als die in ieder geval wel de meest logische route aangeeft) dan zet ik de mijne er ook op.
Ik heb zelfs een route aangemaakt met diverse waypoints en nog rekent MAP eromheen????
Mijn begeleidingsmethode staat: op verzoek
volg wegen methode: snellere tijd
volgend afslagscherm: aan
Mijn route moet zijn van: Weerselo, Reestmanlaan 2 7595CC naar Anduze D30 (fr) centrum via A1 ( grens overgang Ne/Du bij De Lutte ) richting A31 richting Bottrop en dan zo naar beneden via Luxemburg.
Ben benieuwd waar jij op uitkomt.
Ik heb gelukkig al enige grijze haren maar vind dit wel erg kras.
Indien ik nu eigenwijs toch het eerste stuk anders rijd, rekent MAP de route dan automatisch om?
Elbert-jan
Ik heb zelfs een route aangemaakt met diverse waypoints en nog rekent MAP eromheen????
Mijn begeleidingsmethode staat: op verzoek
volg wegen methode: snellere tijd
volgend afslagscherm: aan
Mijn route moet zijn van: Weerselo, Reestmanlaan 2 7595CC naar Anduze D30 (fr) centrum via A1 ( grens overgang Ne/Du bij De Lutte ) richting A31 richting Bottrop en dan zo naar beneden via Luxemburg.
Ben benieuwd waar jij op uitkomt.
Ik heb gelukkig al enige grijze haren maar vind dit wel erg kras.
Indien ik nu eigenwijs toch het eerste stuk anders rijd, rekent MAP de route dan automatisch om?
Elbert-jan
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Geeft de 60CSx ook een langere tijd aan dan de andere routeplanners?
Ik heb hem ook even uit laten rekenen, idd een uiterst merkwaardige route 1380km 11h 07min
hier gaat hij naar apeldoorn -arnhem en dan de via de a12 de a3 op
hier is een plaatje

Ik heb hem ook even uit laten rekenen, idd een uiterst merkwaardige route 1380km 11h 07min
hier gaat hij naar apeldoorn -arnhem en dan de via de a12 de a3 op
hier is een plaatje

Laatst gewijzigd door Jacob_Bax op 6 aug 2006 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
- LarsB
- WayPoint relatie
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 5 mar 2006 09:02
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Je ziet wel vaker onderwerpen met mensen die zich afvragen / tot en met er een groot probleem van maken dat het apparaat ze toch net iets anders stuurt dat ze gewend zijn zelf te rijden.
Ook ik wijk in het dagelijkse verkeer wel eens af van hetgene de gps
aangeeft.
Ik ben namelijk degene die rijdt en bepaalt waar we naartoe gaan
GPS is voor mij erg handig op het moment dat ik juist ergens moet zijn
waar ik de weg niet weet !
en als ik dan een iets andere dan de meest snelle weg rijdt heb ik daar toch geen idee van, als ik maar op de plaats van bestemming kom
Als je het eerste stuk rijdt zoals je zelf wilt zal de gps de route gaan herberekenen naar je eindbestemming, maakt niet uit dus.
Wel zou ik vantevoren toch globaal de route een beetje bekijken,
ik vind zelf dat je gpsmap60 soms een beetje laat is met het aangeven van afslagen, vooral als deze vlak na elkaar zijn.
Ook ik wijk in het dagelijkse verkeer wel eens af van hetgene de gps
aangeeft.
Ik ben namelijk degene die rijdt en bepaalt waar we naartoe gaan

GPS is voor mij erg handig op het moment dat ik juist ergens moet zijn
waar ik de weg niet weet !
en als ik dan een iets andere dan de meest snelle weg rijdt heb ik daar toch geen idee van, als ik maar op de plaats van bestemming kom

Als je het eerste stuk rijdt zoals je zelf wilt zal de gps de route gaan herberekenen naar je eindbestemming, maakt niet uit dus.
Wel zou ik vantevoren toch globaal de route een beetje bekijken,
ik vind zelf dat je gpsmap60 soms een beetje laat is met het aangeven van afslagen, vooral als deze vlak na elkaar zijn.
Virb XE, GPSmap 62S, GPSmap 60Cx, nuvi 1340T + GTM 25, vivosmart HR, Chirp, HRM, Tempe
- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Maar hoe lang nog? Over een poosje in de nabije toekomst gaat misschien de gps wel bepalen hoe je op je plaats van bestemming komt.LarsB schreef:Ik ben namelijk degene die rijdt en bepaalt waar we naartoe gaan![]()
En Jan Peter B. bepaalt dan de bestemming.

"LarsB gaat dit jaar naar Anarctica maar we zeggen dat tie naar de Kanarische Eilanden gaat...ken je lache"
Dat kan je instellen volgens mij.LarsB schreef: ik vind zelf dat je gpsmap60 soms een beetje laat is met het aangeven van afslagen, vooral als deze vlak na elkaar zijn.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
- LarsB
- WayPoint relatie
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 5 mar 2006 09:02
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Kan ik niet vinden !Jacob_Bax schreef:Maar hoe lang nog? Over een poosje in de nabije toekomst gaat misschien de gps wel bepalen hoe je op je plaats van bestemming komt.LarsB schreef:Ik ben namelijk degene die rijdt en bepaalt waar we naartoe gaan![]()
En Jan Peter B. bepaalt dan de bestemming.
Nou, tot die tijd dan![]()
"LarsB gaat dit jaar naar Anarctica maar we zeggen dat tie naar de Kanarische Eilanden gaat...ken je lache"
Dat kan je instellen volgens mij.LarsB schreef: ik vind zelf dat je gpsmap60 soms een beetje laat is met het aangeven van afslagen, vooral als deze vlak na elkaar zijn.
Ik heb echt al een paar keer gehad dat ik op een stuk waar ik dus de weg zelf wist, de gps in de gaten houdend iets had van 'nou hij zou nu wel eens mogen piepen' en dat hij dat pas deed aan het einde van een snelweg-splitsing.
Zo laat dat als ik op de gps had gereden hem echt wel gemist zou hebben.
Daarom kijk ik nu als ik op onbekend terrein ben wat vaker vantevoren
op het schermpje actieve route of er soms afslagen dicht achter elkaar leggen
Virb XE, GPSmap 62S, GPSmap 60Cx, nuvi 1340T + GTM 25, vivosmart HR, Chirp, HRM, Tempe
Nu mijn instellingen opgeven zodat je die kan overnemen heeft totaal geen zin daar de instellingen afhankelijk zijn van de route die je wil rijden en met welk voertuig.
Moet ik een zeer lange route rijden naar een vakantiebestemming dan staat ie natuurlijk op auto (voertuig) snelste weg, onverharde wegen vermijden en snelheidsschuifbalk in het midden.
Geeft ie dan een route te veel of te weining over autosnelweg naar mijn mening dan kan ik nog altijd spelen met de schuifbalk.
Om het andere uiterste te nemen en ik wil met de fiets autoluwe schilderachtige wegeltjes volgen dan stel ik het ding natuurlijk in op fiets, kortste route en schuifbalk helemaal naar links.
Zo kan je talloze combinaties maken afhankelijk van je doelstelling maar een welbepaalde definitie die voor eens en altijd goed is is moeilijk (zelfs onmogelijk) op te geven. Dan werd het ook wat saai natuurlijk
.
En meestal doet dan wel ongeveer wat je er van verwacht. Soms doet ie het ongeveer en moet je nog wat waypoints toevoegen (en wat zoeken waar je deze strategisch het best uitplot).
En heel af en toe gaat ie de mist in en vraag je je idd af waar hij de route vandaan haalt (en blijft halen). Kan van vele dingen afhankelijk zijn. Je instellingen, een fout in een kaartdeel, een ondoorgrondelijke logica in het algoritme, enz...
Het blijft een machine (ik vergelijk het altijd met een vrouw, meestal gaat het goed maar soms kun je hun gedachtenkronkels, als man, ook niet volgen
, maar dat maakt het juist boeiend).
Nu een van de basisregels bij het plaatsen van een waypoint is wel dat je deze steeds NA een kruising moet zetten in de richting die je uit wil. Niet vlak voor of zeker niet op een kruising. Dan gaat het apparaat idd reageren als mijn vrouw met een stafkaart in haar handen
Maar je spreekt altijd van het voorbereiden van een route in je gpsmap 60. Waarom doe je dat niet in mapsource op de pc? Veel meer overzicht en veel gemakkelijker werken. Zelf vermijd ik dat ook altijd indien het enigzins mogelijk is want makkelijk werken is dat zeker niet.
Nu wat die route betreft.
Als ik die route door mapsource laat berekenen met volgende voorkeuren in de routebepaling:
Routestijl: automatische routebepaling gebruiken
Voertuig: auto/motorfiets
Berekeningsstijl: snellere tijd
Keuzewegen: schuifbalk rijsnelheid in het midden
Probeer te vermijden: onverharde wegen
Dan rekent hij mooi een route bijna loodrecht naar beneden uit van
Weerselo naar Anduze, over Luxemburg, over 1182 Km en 12:08 uur.
Dus daar zit dan de contradictie. De logische korte route via Luxemburg duurt volgens CN8 een uur langer dan de omweg die 198 km langer is. Gezien jij voor snellere route koos geeft ie dus de 'omweg' die om één of andere reden een uur korter duurt maar bijna 200 km langer is.
Waarom hij bij mij dan niet de route van 11:07 geeft en hoe je het voor elkaar krijgt om een uur minder te rijden over een afstand van bijna 200 km meer is mij voorlopig ook nog een raadsel.
Elbert, gezien ik geen webpage heb kan ik het screenshot van mapsource hier niet publiceren maar ik het je het screenshot doorgemaild zodat je het resultaat kan zien (je mag het hier altijd neerpoten als je wil).
ps. iets dat mij zo maar te binnen schiet. Je hebt in je 60 toch alle kaarten (ook die van Luxemburg) rond de route gedownload?
Moet ik een zeer lange route rijden naar een vakantiebestemming dan staat ie natuurlijk op auto (voertuig) snelste weg, onverharde wegen vermijden en snelheidsschuifbalk in het midden.
Geeft ie dan een route te veel of te weining over autosnelweg naar mijn mening dan kan ik nog altijd spelen met de schuifbalk.
Om het andere uiterste te nemen en ik wil met de fiets autoluwe schilderachtige wegeltjes volgen dan stel ik het ding natuurlijk in op fiets, kortste route en schuifbalk helemaal naar links.
Zo kan je talloze combinaties maken afhankelijk van je doelstelling maar een welbepaalde definitie die voor eens en altijd goed is is moeilijk (zelfs onmogelijk) op te geven. Dan werd het ook wat saai natuurlijk

En meestal doet dan wel ongeveer wat je er van verwacht. Soms doet ie het ongeveer en moet je nog wat waypoints toevoegen (en wat zoeken waar je deze strategisch het best uitplot).
En heel af en toe gaat ie de mist in en vraag je je idd af waar hij de route vandaan haalt (en blijft halen). Kan van vele dingen afhankelijk zijn. Je instellingen, een fout in een kaartdeel, een ondoorgrondelijke logica in het algoritme, enz...
Het blijft een machine (ik vergelijk het altijd met een vrouw, meestal gaat het goed maar soms kun je hun gedachtenkronkels, als man, ook niet volgen

Nu een van de basisregels bij het plaatsen van een waypoint is wel dat je deze steeds NA een kruising moet zetten in de richting die je uit wil. Niet vlak voor of zeker niet op een kruising. Dan gaat het apparaat idd reageren als mijn vrouw met een stafkaart in haar handen

Maar je spreekt altijd van het voorbereiden van een route in je gpsmap 60. Waarom doe je dat niet in mapsource op de pc? Veel meer overzicht en veel gemakkelijker werken. Zelf vermijd ik dat ook altijd indien het enigzins mogelijk is want makkelijk werken is dat zeker niet.
Nu wat die route betreft.
Als ik die route door mapsource laat berekenen met volgende voorkeuren in de routebepaling:
Routestijl: automatische routebepaling gebruiken
Voertuig: auto/motorfiets
Berekeningsstijl: snellere tijd
Keuzewegen: schuifbalk rijsnelheid in het midden
Probeer te vermijden: onverharde wegen
Dan rekent hij mooi een route bijna loodrecht naar beneden uit van
Weerselo naar Anduze, over Luxemburg, over 1182 Km en 12:08 uur.
Dus daar zit dan de contradictie. De logische korte route via Luxemburg duurt volgens CN8 een uur langer dan de omweg die 198 km langer is. Gezien jij voor snellere route koos geeft ie dus de 'omweg' die om één of andere reden een uur korter duurt maar bijna 200 km langer is.
Waarom hij bij mij dan niet de route van 11:07 geeft en hoe je het voor elkaar krijgt om een uur minder te rijden over een afstand van bijna 200 km meer is mij voorlopig ook nog een raadsel.
Elbert, gezien ik geen webpage heb kan ik het screenshot van mapsource hier niet publiceren maar ik het je het screenshot doorgemaild zodat je het resultaat kan zien (je mag het hier altijd neerpoten als je wil).
ps. iets dat mij zo maar te binnen schiet. Je hebt in je 60 toch alle kaarten (ook die van Luxemburg) rond de route gedownload?
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Ivo, dat kan ik me goed voorstellen hoor.Ivo schreef: Dus daar zit dan de contradictie. De logische korte route via Luxemburg duurt volgens CN8 een uur langer dan de omweg die 198 km langer is. Gezien jij voor snellere route koos geeft ie dus de 'omweg' die om één of andere reden een uur korter duurt maar bijna 200 km langer is.
Waarom hij bij mij dan niet de route van 11:07 geeft en hoe je het voor elkaar krijgt om een uur minder te rijden over een afstand van bijna 200 km meer is mij voorlopig ook nog een raadsel.
Elbert, gezien ik geen webpage heb kan ik het screenshot van mapsource hier niet publiceren maar ik het je het screenshot doorgemaild zodat je het resultaat kan zien (je mag het hier altijd neerpoten als je wil).
Stel je hebt een "kortere" route van 1100 km, waar je echter maar een max gemiddelde snelheid kan halen van 80km/hr, dan doe je daar: 1100/80=13,75 uur over
Heb je een route van 1300 km, maar haal je een gemiddelde van 100 km/hr (allemaal snelweg) dan doe je daar 13 uur over.
Idd dat kan flink uitmaken, als hij routes over de basismap gaat leggen.Ivo schreef:ps. iets dat mij zo maar te binnen schiet. Je hebt in je 60 toch alle kaarten (ook die van Luxemburg) rond de route gedownload?
Enne Elbert-jan, als je nog in Cardet komt (20 km oostelijk van Anduze), op camping BR, doe John en Vera dan even de groeten van me

Frits
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
Zomaar nog een opmerking in verband met dit topic:
Mijn GPSMap60C verprutst routes compleet als ze deels over detailkaarten en deels over de basiskaart moeten lopen. Hij probeert dan zo lang mogelijk op het stuk detailkaart te blijven en zo min mogelijk van de basiskaart gebruik te maken. Daardoor kun je vreemde omwegen krijgen!
Stel: ik wil van Arnhem naar Florence volgens de snelste route. Ik heb de kaarten van heel NL geladen, en de stad Florence. De rest (Duitsland, Zwitserland, Noord-Italië) is basiskaart.
Normaal gesproken zou je vanuit Arnhem natuurlijk via de A12 bij Emmerich de grens overgaan en dan verder de A3 volgen. Maar de GPSMap60C zal in dit voorbeeld over Nijmegen en Heerlen rijden en pas bij Aken Duitsland ingaan. Zo maakt hij zo lang mogelijk gebruik van de Nederlandse detailkaarten.
(Natuurlijk kun je ook gewoon zelf blijven nadenken. Als je eenmaal jouw eigen route inslaat herberekent hij en volgt hij je uiteindelijk wel...)
Bij de GPSMap60Cx en CSx zou dit probleem minder voor moeten komen omdat je meer gelegenheid hebt om kaarten te laden.
Ben benieuwd of je inderdaad (zoals hierboven opgemerkt) alle detailkaarten langs de route geladen had!
Groeten,
Robin
Mijn GPSMap60C verprutst routes compleet als ze deels over detailkaarten en deels over de basiskaart moeten lopen. Hij probeert dan zo lang mogelijk op het stuk detailkaart te blijven en zo min mogelijk van de basiskaart gebruik te maken. Daardoor kun je vreemde omwegen krijgen!
Stel: ik wil van Arnhem naar Florence volgens de snelste route. Ik heb de kaarten van heel NL geladen, en de stad Florence. De rest (Duitsland, Zwitserland, Noord-Italië) is basiskaart.
Normaal gesproken zou je vanuit Arnhem natuurlijk via de A12 bij Emmerich de grens overgaan en dan verder de A3 volgen. Maar de GPSMap60C zal in dit voorbeeld over Nijmegen en Heerlen rijden en pas bij Aken Duitsland ingaan. Zo maakt hij zo lang mogelijk gebruik van de Nederlandse detailkaarten.
(Natuurlijk kun je ook gewoon zelf blijven nadenken. Als je eenmaal jouw eigen route inslaat herberekent hij en volgt hij je uiteindelijk wel...)
Bij de GPSMap60Cx en CSx zou dit probleem minder voor moeten komen omdat je meer gelegenheid hebt om kaarten te laden.
Ben benieuwd of je inderdaad (zoals hierboven opgemerkt) alle detailkaarten langs de route geladen had!
Groeten,
Robin
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
Nüvi 760, GPSMap60C, GPSMap60CSx
Nüvi 760, GPSMap60C, GPSMap60CSx
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Ik doe dat in ieder geval niet. Ik laad alleen de kaarten van de gebieden waar ik ze nodig heb en waar ik onbekend ben (belgie is een aanrader, daar kun je giga verdwalen....).Robbs schreef:Ben benieuwd of je inderdaad (zoals hierboven opgemerkt) alle detailkaarten langs de route geladen had!
Kaarten laden voor vele Kilometers snelweg is niet zo zinvol.
Op motortocht is het wat moelijker, daar is het echt puzzelen omdat je dan veel minder snelweg rijdt. Maar soms kun je heel aardig een direct route over de basiskaart leggen, of een track, dat werkt prima.
De 60CS gedraagt zich inderdaad precies zoals je beschrijft, hij pakt detailkaarten waar het mogelijk is, dus dat is opletten.
Frits.
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
Ja de 'theorie' hier rond heb ik ook wel door.frits.danon schreef:Ivo, dat kan ik me goed voorstellen hoor.Ivo schreef: Dus daar zit dan de contradictie. De logische korte route via Luxemburg duurt volgens CN8 een uur langer dan de omweg die 198 km langer is. Gezien jij voor snellere route koos geeft ie dus de 'omweg' die om één of andere reden een uur korter duurt maar bijna 200 km langer is.
Waarom hij bij mij dan niet de route van 11:07 geeft en hoe je het voor elkaar krijgt om een uur minder te rijden over een afstand van bijna 200 km meer is mij voorlopig ook nog een raadsel.
Elbert, gezien ik geen webpage heb kan ik het screenshot van mapsource hier niet publiceren maar ik het je het screenshot doorgemaild zodat je het resultaat kan zien (je mag het hier altijd neerpoten als je wil).
Stel je hebt een "kortere" route van 1100 km, waar je echter maar een max gemiddelde snelheid kan halen van 80km/hr, dan doe je daar: 1100/80=13,75 uur over
Heb je een route van 1300 km, maar haal je een gemiddelde van 100 km/hr (allemaal snelweg) dan doe je daar 13 uur over.
Idd dat kan flink uitmaken, als hij routes over de basismap gaat leggen.Ivo schreef:ps. iets dat mij zo maar te binnen schiet. Je hebt in je 60 toch alle kaarten (ook die van Luxemburg) rond de route gedownload?
Enne Elbert-jan, als je nog in Cardet komt (20 km oostelijk van Anduze), op camping BR, doe John en Vera dan even de groeten van me
Frits

Maar het gaat er hier om dat we beiden voor 'snellere' route kiezen en niet voor een kortere en een snellere.
En dat het verschil dan zo groot is.
Trouwens ik heb de door mij gemaakte route in de 60 Csx geladen en dan laten herberekenen (het duurde even omdat ik domweg niet wist hoe ik mijn plaatsaanwijzer in de gps virtueel in NL moest krijgen, maar ja inmiddels weeral wat bijgeleerd) .
Het resultaat is dan nog anders: afstand 1194 Km en tijd 10:57 uur.
Dat is dan eigenlijk wel het ideaal: de bijna kortste afstand en de snelste tijd.
BTW Elbert-J., hoe is de berekeningswijze in je gps trouwens want dat vind ik niet in je uitleg. Ik koos voor de optie 'Beste route'.
Een andere optie kan ook al een serieus verschil geven natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Ivo op 7 aug 2006 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
onlogisch langere route
Ik heb de Becker TAH de route van Dinkelland naar Anduze laten berekenen.
- Via Bottrop komt deze (snelle route, personenauto normaal) op
1176 km 10.37 uur
kortste route via Bottrop 1117 km 12.19 uur
- Bottrop als tussenbestemming verwijderd wordt dit
snelste route 1172 km 10.29 uur (hij gaat in dit geval automatisch richting Botttrop)
Kortste route 1116 km 12.14 uur. Ook in dit geval navigeerd hij via Botttrop naar Trier en Luxemburg.
Voor wat deze info waard is.
Groet Wiel
- Via Bottrop komt deze (snelle route, personenauto normaal) op
1176 km 10.37 uur
kortste route via Bottrop 1117 km 12.19 uur
- Bottrop als tussenbestemming verwijderd wordt dit
snelste route 1172 km 10.29 uur (hij gaat in dit geval automatisch richting Botttrop)
Kortste route 1116 km 12.14 uur. Ook in dit geval navigeerd hij via Botttrop naar Trier en Luxemburg.
Voor wat deze info waard is.
Groet Wiel