Mijn ervaringen met de touch screens van de zo volprezen PDA's zijn ook niet zo geweldig. Ooit een Psion MX5 gehad. Als die een tijdje teveel zon krijgt wordt deze te heet, daarna donker, het contrast wordt minder en het herstelt NOOIT meer. Ook een iPAQ 4150 gehad op de motor. Daar wordt je ook niet vrolijk van. TomTom is niets mis mee, maar een route maken ging bij mij maar tot zo'n 22 viapunten. Daar heb je niets aan. Ik had hem gemonteerd in een Brodit houder op de BMW. Geborgd met postelastieken en nog gebeurde het dat door de klappen van de motor de PDA half uit de houder werd geschoten.
Daarnaast is het touch screen van een iPAQ erg (kras)gevoelig. Een bescherm folie gaat dat wel tegen, maar de bovenste laag van het scherm is erg dun. Ik heb veel collega's met PDA's en ze gaan ook wel vaak stuk. Het feit dat een kapotte iPAQ waarvan het scherm nog heel is € 100,00 opbrengt zegt ook wel iets.
Ik wordt echt heel blij als er een 2720 met een normaal scherm (zonder touch screen) zou komen. Ik heb toch een cradle en gebruik in de auto en thuis altijd de afstandsbediening. Dat touch screen kan me gestolen worden. Het is een modegril waar de markt om vraagt. Het moet hufterproof zijn voor op de motor. Ik ben allergisch voor vette vingers op een scherm. Niet alleen bij de 2720 maar ook bij mijnlaptop en LDC monitor. Het hek is helemaal van dam.
Ik ken iemand die zo'n geval van MIO op z'n motor heeft gezet. Een week geklooid om er een waterbestendig kastje omheen te bouwen. En dan heb je nog geen geluid in de helm. Die MIO is leuk voor in de auto, maar op de motor is het helemaal niets. Na 200 km was hij aan een pauze toe. De MIO wilde niet meer uit. Inwendig was het zo tekeer gegaan dat de aan/uit knop het niet meer deed. Kijk, daar schiet je wat mee op. Nee, geef mij dan maar een 2720. Die aan/uit schakelaar kan je zelfs met je voet bedienen.
En dan dat gezeik over die motorkabel met de kapotgaande conectors bij de helm. Welke gek haalt het nou in z'n hoofd om die kabel er elke keer af te halen en met de helm op zonodig wil vastmaken? Dat vraagt om een probleem. Gewoon eraan laten zitten. Die 2mm plug die zo vaak kapot gaat? Nooit last van gehad. Ik denk dat er ook veel mee geknoeid wordt. Ik heb een losse stekker (male) gekocht om een PC speakertje aan te sluiten. Dat rottige stekkertje krijg je er alleen met geweld in. Ga je daar mee door krijg je een probleem. Uiteidelijk ben ik gewoon met de motorkabel naar een aantal zaken geweest tot ik een stekker vond die er makkelijk in en uit gaat. De stereo versie is het beste naar mijn mening. Een beetje WD40 op z'n tijd houdt de boel een beetje gangbaar.
Wat dacht je van het aansluiten van een 12V motorplug. In de automaterialen zaak, de naam zegt het al, kan je alleen spullen kopen voor auto's. De motor is een ander verhaal. Veel meer trillen en nattigheid. Denk je dat solderen altijd de oplossing is? Door de trillingen van de kabel breekt deze naast de soldering! Kabelschoenen aan een kabel zetten? Er zijn maar weinig mensen die een echte goede kabelschoentang hebben. Die goedkope, platte, gele barrelen zijn een ramp. Je kabelschoen krijg je niet lekker vast. En na verloop van tijd gaat de hele verbinding oxideren. Ik schuif voordat ik de kabelschoen erop zet altijd eerst een stukje krimpkous erop. Na het vastknijpen de krimpkous even eroverheen en krimpen maar. Daarna even een spuitje tectyl in de schoen en het oxideren gebeurt niet meer.
Te pas en te onpas aan en uitgaan van de 2600 t/m 2800 serie en de rest? Volgens mij in de meeste gevallen een slechte aansluiting. lees eens hier welke stekker het goed doet. Ook deze auto zooi is op een motor eigenlijk een ramp. Gemaakt voor dunne draadjes, maar een degelijke trekontlasting om de buitenmantel van een motorkabel aan vast te zetten is er niet.

Ik heb alle toestanden overwonnen met de 2720. Af en toe een "condens" vlekje. Het is gewoon pech gehad. Was een Quest II dan de oplossing geweest? Misschien wel, maar toen ik tijdens de demonstratie zag hoe traag die rekende met de nieuwe kaarten, was mijn keus de 2720. Later nog een cradle erbij en het was gewoon een feest om ermee te rijden. Lekkere grote knoppen die je met de handschoen kan bedienen. Dat gepruts met kleine knopjes is niets.
Oh, OH en dan ook gemekker over het ontbreken van een QWERTY of AZERTY van figuren die al schreeuwen voor ze geslagen worden. Er was er eentje bij die al een hele kudde beren op de weg tegenkwam voordat hij had gereden. Je went er wel aan met zo'n ABC toetsenbordje. Hoeveel 10 vingertypende mensen hebben uiteindelijk een Garmin? Een paar waarschijnlijk.
Ik heb echt bretels nodig als ik de problemen lees met de blue tooth, de headset, evt i.c.m. een GSM. En dat dat MP3. Ik rijdt motor voor mijn ontspanning. Al lawaai genoeg zonder muziek. Ik heb trouwens de schurft aan allles met een batterij of accu. Uiteindelijk ben je verplicht tot aankoop van een nieuw apparaat omdat de accu's het begeven. Ze zijn ook altijd leeg op een verkeerd moment. Ik rijdt soms non-stop routes van 800km 's nachts. Bliep en je batterij van de blauw tand headset is leeg. Moet er niet aan denken.

Ik wil eigenlijk wel radio ontvangst in de 2720. Met RDS. Afgestemd op radio 1. Kijk, daar heb ik nou wat aan. Dan hoor je nog eens wat nieuws. scheelt je ook veel tijd als je thuis bent. De krant doorlezen gaat een stuk sneller omdat je het meeste al op de radio gehoord hebt.

En dan die mensen die bij BMW een Navigator II hebben gekocht. Dan ben je echt belazerd. Betaal je eerst veel meer dan een 2720 en kom je er al pratend achter dat bij een 2720 nog een hele berg handige dingetjes worden geleverd!

En dan de service van de dealer. Die heeft echt meer verstand van konijnen-eieren. Helemaal geen moer. Van de week probeerde iemand een tweede identieke headset voor z'n helm te bestellen. Na drie keer de verkeerde headset maar gestopt.

En nu is de man in de stress want nu heeft hij een probleem met de Navigator. De dealer doet niets want hij heeft er geen verstand van. Op zich kan dat, want je kan niet alles weten. Moet hij toch naar Notter krijgt hij te horen. dat is wel goed voor de tankzegels. Hij maakt er maar een dagje uit van met nog 3 mensen. Een auto vol. Ik heb geadviseerd een afspraak te maken met z'n allen om 10:00 uur.
Dan als laatste nog een tip. Betaal zo'n duur GPS apparaat ALTIJD contant. Met dat elektronisch bankieren kijkt de directie altijd over je schouder mee. Wedden dat ze na jouw aankoop ook rechten gaan claimen? De eerste 6 maandan moet je mee naar alle kofferbak markten. Kontant is niet te traceren. Gewoon wekelijks een redelijk bedrag opzij leggen, een beetje zwart geld erbij, en je wordt koopman. De rekening goed opbergen en je hoort ze niet!

Zo. En nu een bavaria. Gr. Marco.