Tsjonge, ik had me zó voorgenomen toch maar niet meer te reageren op deze thread. Eenvoudigweg omdat het ineens toch weer naar 'haantjesgedrag' neigde waarin het niet ging om de inhoud, maar om het gelijk.
En dan ineens draait de disussie weer een andere kant op.
Als 'mod' besef ik dat een discussie als deze niet voor ieder even interessant, laat staan overzichtelijk, is. Eigenlijk is het een typische kroegdiscussie. Ook al vind ik nog steeds dat ook daarbij fatsoen voorop hoort te staan komen daar maar al te vaak inhoudelijk relevante thema's uit voort. Ofschoon je dan vaak de volgende dag het gevoel hebt 'ik weet niet meer waar het precies over ging, maar interessant was het wel!!'.
Nadeel van zo'n stamkroeg is dat alles, soms pijnlijk duidelijk, terug te lezen is.
Enfin, na deze intro ter toelichting:
Dirk schreef:hmmm... waarom bij vergelijken altijd van een algmene winnaar uitgaan ? Die is inderdaad voor verschillende mensen anders !
Een tabel met specificaties van de verschillende toestellen naast mekaar gelegd zonder een waardeoordeel te koppelen aan de criteria is volgens mij niet zo moeilijk. En het is dan aan de consument om de criteria die hij belangrijk vindt eruit te filteren en zo tot ZIJN winnaar te komen zonder dat dit voorgekauwd is ! En sommige dingen zijn inderdaad moeilijk meetbaar op objectieve wijze, maar meestal kan je wel een waardering als gemiddeld, bovengemiddeld, ... maken ?
Ik denk dat dat het wel heel aardig opsomt. In algemene zin moeten we de invloed van advies ook weer niet overdrijven. De invloed van merkbekendheid + de invloed van testen als van de consumentenbond is vaak veel groter.
En dat komt dan toch ook vaak doordat er geen hoge verwachting is van het advies in de winkel.
Laat ik het zo zeggen: als ik een winkel in loop om een digitale camera te kopen dan komt de verkoper vaak niet verder dan de uitleg hoeveel megapixels welke camera heeft, wat de kleur en de prijs is. Eigenlijk exact datgenen wat op het label staat (probeer het maar eens uit!).
Terwijl hij, gegeven mijn uiterlijk qua leeftijd, grote kans heeft dan ik bevestigend antwoord op de vraag of ik kinderen heb. En als dat zo is, zijn dat vaak de 'objecten' die je het meest fotografeert. En als dat zo is weet je wat het belang van 'afdrukvertraging' is.
Zou ik werken in een winkel die digitale camera's verkoopt dan zou die vraag een van de eersten zijn. Op de vragende blik zou ik het 'waarom' van mijn vraag uitleggen. Daarmee nieuw, belangrijk, inzicht toevoegen aan 'de beste keuze' en vermoedelijk bij de klant, terecht, een gevoel oproepen van 'hier heb ik wat aan'. Want die afdrukvertraging is bij het fotgraferen van kinderen veeeel belangrijker dan hoeveel megapixels, hoeveel al-dan-niet digitale zoom etc.
Waar het gaat om navigatie is dàt wat we in Notter proberen te doen. Niet voor niets staat op onze website dat je weliswaar via mail of telefoon kunt bestellen, maar dat we navigatie eigenlijk geen 'postorder-artikel' vinden. Daaarom nodigen we mensen uit om vooral langs te komen, en kennen we geen 'snel-bestel-site'. En geloof me: een postzegel is veeeel goedkoper dan de tijd die we er vervolgens in steken om de voor die specifieke persoon beste keuze te adviseren.
En zeker: er zijn meer winkels die daadwerkelijk inhoudelijk advies geven. Maar dan moet je vaak net de mazzel hebben een verkoper te treffen die weet waar ie het over heeft. Ik lees net de folder van de Gamma. Ook daar hebben ze een dat-zeg-ik navigatieding in de aanbieding. Ik zie me al staan bij de servicebalie..
Misschien dat het, in plaats van een top-10 beste toestellen, beter is een lijstje met potentiele vragen te ontwerpen. Hierboven is daar al een eerste voorzet voor gedaan..