Bij mijn Opel Astra nov 2004 loopt de km teller van de boordcomputer niet gelijk met de km teller die bij de snelheidsmeter zit. De brandstof verbruiksmeter maakt het helemaal bont. Na 38 liter gaat het lampje branden, na 42 liter knippert het lampje en na 45 liter is de actieradius 0 km. Als ik ga tanken krijg ik er geen 45 liter in. Vind ik wel opvallend met al die mooie elektronica.
Dus, meten is weten. Als je de afwijking van de meters t.o.v. de werkelijkheid kent weet je waar je rekening mee moet houden.
Waar blijven de bitterballen?
Afgelegde afstand op GPS hoger dan op de kilometerteller
- Thingvellir
- WayPoint relatie
- Berichten: 974
- Lid geworden op: 5 jul 2006 14:33
- Locatie: Aarle Rixtel
- mboelis
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 2151
- Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
- Locatie: De Goorn
- Contacteer:
Tijd voor een praatje in de kroeg. Luistert en huivert.
Tegenwoordig is het allemaal elektronisch. De meters krijgen pulsen aangeleverd. Een verklaring die ik kan bedenken is dat de snelheidsmeter en de boordcomputer van verschillende fabrikanten zijn. Al zouden ze van dezelfde fabrikant zijn, de componenten van de elektronica hebben ook hun marges waarbinnen ze regelen en een fabrikant wijkt wel eens uit naar verschillende merken componenten.
Daar komt nog bij dat de snelheidsmeter en kilometerteller in een auto zitten en niet in de space shuttle. De nauwkeurigheid is acceptabel in het dagelijkse leven op de weg.
Ook de temperatuur is een factor. Supergeleiding rond het absolute nulpunt heb je niet in de auto. Theoretisch gezien zou rijden zonder airco in de Sahara of rijden met airco in Alaska dus een afwijking op de snelheid moeten geven.
Een factor die ook invloed heeft zijn de banden. Met een nieuwe band rijd je sneller dan met een versleten band bij dezelfde snelheid op de meter. Ook de snelheid heeft invloed. Door de centrifugaalkracht bij hoge snelheid wordt de omtrek groter. De bandendruk. Bij een slappe band is de afrolomtrek kleiner omdat de band indruk.
Er zijn een paar oplossingen voor een lage prijs:
Tegenwoordig is het allemaal elektronisch. De meters krijgen pulsen aangeleverd. Een verklaring die ik kan bedenken is dat de snelheidsmeter en de boordcomputer van verschillende fabrikanten zijn. Al zouden ze van dezelfde fabrikant zijn, de componenten van de elektronica hebben ook hun marges waarbinnen ze regelen en een fabrikant wijkt wel eens uit naar verschillende merken componenten.
Daar komt nog bij dat de snelheidsmeter en kilometerteller in een auto zitten en niet in de space shuttle. De nauwkeurigheid is acceptabel in het dagelijkse leven op de weg.
Ook de temperatuur is een factor. Supergeleiding rond het absolute nulpunt heb je niet in de auto. Theoretisch gezien zou rijden zonder airco in de Sahara of rijden met airco in Alaska dus een afwijking op de snelheid moeten geven.
Een factor die ook invloed heeft zijn de banden. Met een nieuwe band rijd je sneller dan met een versleten band bij dezelfde snelheid op de meter. Ook de snelheid heeft invloed. Door de centrifugaalkracht bij hoge snelheid wordt de omtrek groter. De bandendruk. Bij een slappe band is de afrolomtrek kleiner omdat de band indruk.
Er zijn een paar oplossingen voor een lage prijs:
- Koop een fietskilometerteller en monteer die op je voertuig. Vul de (afrol)omtrek van de band in. Neem de moeite om de afgelegde afstand te ijken op de snelweg over 20 km. Pas de omtrek aan als er een afwijking is. Doe dit een 4 a 6 keer en je hebt een redelijke nauwkeurige afstelling. Controle van de snelheid tegelijk met een GPS apparaat draagt zeker bij tot de nauwkeurigheid. Het is mij gelukt op twee motorfietsen om dit zodanig goed te krijgen dat toen ik met de 2729 ging rijden de snelheid één (1) kilometer afweek.
- Koop op marktplaats het goedkoopste GPS apparaat dat je kan vinden. Ze geven bijna allemaal de snelheid aan. Niet helemaal recent kaartmateriaal neem je op de koop toe want je vindt de snelheid het belangrijkste.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Zumoschroef bestellen? https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243
Tsjonge jonge, ben ik effe blij dat er uitgebreid aandacht gegeven wordt aan deze materie. Ik heb altijd gemeend dat dit er bijhoorde. Verschillen ontstaan bij diverse metingen, slik ik gewoon als zoete koek.
Kortom, zolang mijn GPS me op de juiste hoek laat afslaan, minus of plus een aantal meters verschil, ben ik gewoon content.
Ik lig er ook niet wakker van als de teller van de motor, 1,5 km "eerder" of wellicht "later" aangeeft 100 km afgelegd te hebben dan de GPS of digitale fietscomputer.

Kortom, zolang mijn GPS me op de juiste hoek laat afslaan, minus of plus een aantal meters verschil, ben ik gewoon content.
Ik lig er ook niet wakker van als de teller van de motor, 1,5 km "eerder" of wellicht "later" aangeeft 100 km afgelegd te hebben dan de GPS of digitale fietscomputer.

- Jacob_Bax
- WayPoint relatie
- Berichten: 6906
- Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
- Locatie: Gorinchem
- Contacteer:
Grut.
Het ging er mij niet om dat de meters in de auto afweken, en ook ging het er niet om hoe groot de afwijking was. Het ging er mij alleen om dat de afwijking anders was dan ik gewend was.
Het ging er mij niet om dat de meters in de auto afweken, en ook ging het er niet om hoe groot de afwijking was. Het ging er mij alleen om dat de afwijking anders was dan ik gewend was.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.