Afgelegde afstand op GPS hoger dan op de kilometerteller

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Afgelegde afstand op GPS hoger dan op de kilometerteller

Bericht door Jacob_Bax »

Als ik mijn GPS in de auto gebruik en ik rij volgens de auto 50km/h dan zie ik op de gps ongeveer 45/46 km/h, als ik dit even uittest met een flitspaal en ik rij op de GPS 50km/h dan zit ik op de teller ergens in de buurt van 55 en ik word niet geflitst
Tot zover klopt het allemaal wel.

Nu kom ik vorige week tot de ontdekking dat mijn GPS een langere gereden afstand aan geeft dan de teller in de auto, en dat snap ik niet, want als de GPS een lagere snelheid aangeeft zou de afgelegde afstand ook lager moeten zijn maar die is juist hoger.
Is er iets mis met de kilometerteller van de auto of denk ik verkeerd?

Het verschil is niet veel, 120 op de teller in de auto en 121,8 op de GPS.
Laatst gewijzigd door Jacob_Bax op 24 aug 2006 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Anne
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door Anne »

tja, helemaal waar maar als je traclog bekijkt dan is die weer goed en precies.

Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Nee, de tracklog geeft dezelfde afstand aan als de teller van de GPS en ik kan niets vreemds ontdekken, geen rare zwiepers. En ik bekijk het nu al een dag of 6 en steeds het zelfde verschil.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM

Arno de Ruig
WayPoint relatie
WayPoint relatie

utopie?

Bericht door Arno de Ruig »

Het is een utopie te denken dat het met de huidige technische stand van zaken, en de wijze waarop die thans in auto's worden toegepast, mogelijk zal zijn met exacte kilometerstanden te werken. Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat er verschillen bestaan.

Kijkend naar bijvoorbeeld afgelegde afstand moet je bedenken dat alleen al profieldiepte van banden verschillen kan opleveren. Een auto heeft een bepaalde instelling meegekregen. Hij weet niet beter dan dat bij een bepaald aantal omwentelingen van het wiel een bepaalde afstand zal zijn afgelegd. Echter, wanneer er nieuwe banden zijn omgelegd zal bij hetzelfde aantal omwentelingen meer kilometers zijn afgelegd dan bij een versleten band.

Gesteld dat een auto uit zou gaan van de cijfers van een gps dan zal er weer een ander verschil optreden. Op dit forum is meerdere keren het onderwerp 'meten van snelheid' en de verschillen die daarin kunnen optreden bij een sterk stijgende op sterk dalende weg besproken. Ook de GPS zelf, althans de apparatuur waarvan wij gebruik maken, heeft nog steeds afwijkingen in de positiebepaling.

Anders gezegd; we zullen voorlopig moeten leven met dergelijke verschillen. Gelukkig houdt de overheid rekening met beperkte afwijkingsverschillen voordat bekeuringen worden uitgereikt. Ik zou me dus over dergelijke verschillen niet erg druk maken. Ga er in de praktijk in ieder geval vanuit dat opgegeven cijfers bij benadering juist zijn.
--------------------------------------------------------
Garmin Camper760 - Oregon 600T

Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Ik bedoel, dat de verschillen tegenstrijdig zijn, als mijn snelheid hoger is dan de gps aangeeft dan zou ook de afstand langer moeten zijn dan de gps aangeeft lijkt mij.

Nu zie ik:

GPS-----------------Auto
45km/h------------50km/h
102km-------------100km
OSM

Arno de Ruig
WayPoint relatie
WayPoint relatie

aandrijving

Veelal worden kilometerteller en snelheidsmeter door dezelfde kabel aangedreven. Er zijn echter een aantal tandwieltjes nodig om de draaiende kabel om te zetten in een draaiende kilometerteller. Ook hier is het een utopie te bedenken dat al deze zaken zodanig op elkaar zijn afgestemd dat van enige exactheid sprake zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan slijtage van één of meer tandwielen en de gevolgen daarvan voor de meting.

Toevallig heeft de snellheidsmeter van mijn auto nu een rare afwijking. Als mijn GPS 120 km aangeeft wees mijn snelheidsmeter ook 120. De laatste tijd zie ik regelmatig dat de wijzer plotseling terugvalt naar ongeveer 118 om even later weer terug te komen op 120. Ik sluit niet uit dat deze snelheidsmeter het nromaal zal vinden in het vevrolg altijd 118 aan te wijzen als ik 120 rijdt.

Paul Mizee
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Paul Mizee »

Hou ook rekening met het feit dat veel autofabrikanten uit veiligheids overweging en tegen aansprakelijkheids claims een positieve foutwijzing inbouwen. Hierdoor geefty de snelheidsmeter een hogere waarde aan dan daadwerkelijk wordt gereden. In mijn auto (bwjr 2003) zag ik het volgende:

auto gps
51 50
82 80
104 100
124 120
Ab origine ad locum navigatum est.
Navigeren is van start naar doel

Groet
Paul 60 CSX

Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

OK, ik denk dat hier langs elkaar heen gepraat word,
Als de snelheidsmeter een hoger snelheid aangeeft dan de werkelijkheid en als die snelheidsmeter gekoppelt zit met de afstandsmeter, dan zou de afstandmeter ook hoger afstand aan moeten geven dan de werkelijkheid. toch. En dan gaan we er voor het gemak even vanuit dat de GPS dichterbij de werklijkheid zit dan de meters in de auto.

Het is al een tijdje geleden maar volgens mij heeft slijtage aan tandwielen geen invloed op het toerental, het veroorzaakt alleen meer geluid, mits er natuurlijk alle tanden nog aanwezig zijn.
OSM

Arno de Ruig
WayPoint relatie
WayPoint relatie

proberen

Ik zal het nog één keer proberen.

Je gaat ervan uit dat de fabrikant er echt alles aan heeft gedaan om een exacte kilometerstand aan te geven EN een exacte snelheid. In beide vergis je je. Je moet, hoewel in het algemeen de aandrijving van beide instrumenten vanuit dezelfde kabel geschied, daar namelijk niet vanuit gaan. Beide instrumenten bestaan uit mechanica die uiterste kleine afwijkingen kunnen hebben. Die uiterst kleine afwijkingen kunnen afwijkingen naar boven en naar beneden tot resultaat hebben. Aangezien beide onderdelen hun eigen mechanica hebben kunnen beide apparaten onafhankelijk van elkaar dus een andere afwijking hebben. Het is dus niet gek dat één apparaat een afwijking naar boven heeft en de ander een afwijking naar beneden.

In mijn praktijk ben ik nog geen auto tegengekomen die precies één uur rijdend met een constante snelheid van exact 120 km/uur een afstand van exact 120 kilometer heeft afgelegd. Ik ben met je eens dat als er een snelheid wordt aangegeven er ook kilometers zullen worden gemaakt, maar daarmee houd het ook op. Neem van mij aan dat 2 dezelfde auto's die dezelfde werkelijke snelheid rijden zowel op de snelheidsmeter als op de kilometerstand een andere stand zullen kunnen aangeven.

Mijn vrouw en ik hebben dezelfde fiets (wat bandenmaat betreft). Ze worden vrijwel evenveel gebruikt. Beide fietsen hebben eenzelfde fietscomputer van hetzelfde merk en type. We zetten beide computers op 0 als we vertrekken. Hoewel we naast elkaar rijden geeft de snelheidsaanwijzer van mijn vrouw altijd iets meer aan als die van mij terwijl we rustig naast elkaar rijden. Ook het aantal kilometers wijkt in hondersten van elkaar af. Waarom dat zo is? Geen idee, ik leef er maar mee.

Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Re: proberen

Bericht door Jacob_Bax »

Arno de Ruig schreef:Ik zal het nog één keer proberen.

Je gaat ervan uit dat de fabrikant er echt alles aan heeft gedaan om een exacte kilometerstand aan te geven EN een exacte snelheid. In beide vergis je je.

Daar ga ik helemaal niet vanuit Arno, geen idee waarom jij dat denkt.
Arno de Ruig schreef:

Je moet, hoewel in het algemeen de aandrijving van beide instrumenten vanuit dezelfde kabel geschied, daar namelijk niet vanuit gaan. Beide instrumenten bestaan uit mechanica die uiterste kleine afwijkingen kunnen hebben. Die uiterst kleine afwijkingen kunnen afwijkingen naar boven en naar beneden tot resultaat hebben. Aangezien beide onderdelen hun eigen mechanica hebben kunnen beide apparaten onafhankelijk van elkaar dus een andere afwijking hebben. Het is dus niet gek dat één apparaat een afwijking naar boven heeft en de ander een afwijking naar beneden.
Ik gebruik de gps al 6 jaar in verschillende auto's en de afwijking was altijd bij alle auto's naar boven ze reden allemaal harder EN verder dan de gps aangaf. De huidige auto is een Renault Clio, deze rijd dus ook harder MAAR NIET verder dan de gps aangeeft.
Arno de Ruig schreef:
Mijn vrouw en ik hebben dezelfde fiets (wat bandenmaat betreft). Ze worden vrijwel evenveel gebruikt. Beide fietsen hebben eenzelfde fietscomputer van hetzelfde merk en type. We zetten beide computers op 0 als we vertrekken. Hoewel we naast elkaar rijden geeft de snelheidsaanwijzer van mijn vrouw altijd iets meer aan als die van mij terwijl we rustig naast elkaar rijden. Ook het aantal kilometers wijkt in hondersten van elkaar af. Waarom dat zo is? Geen idee, ik leef er maar mee.
Electronische componenten van dezelfde waarden hebben in de praktijk niet dezelfde waarden, daar zit ook altijd verschil in. Dus kunnen er in de uitkomsten ook verschillen zitten.
OSM

Paul Mizee
WayPoint relatie
WayPoint relatie

In de moderne voertuigen worden volgensmij geen kilimetertellerkabels meer gebruikt maar gaat het m.b.v. sensoren ergens in de aandrijflijn. Vervolgens worden de data via een of meerdere chips omgezet in o,a snelheid en afstand. Het is niet noodzakelijkerwijs zo dat er een causaal verband bestaat in de algoritmen tussen snelheid, tijd en afgelegde afstand.

Groet
Paul 60 CSX

Paul Mizee
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Kwam er zelfs vanmiddag achter, via een autoforum, dat bij mijn auto de afgelegde kilometer stand op twee plaatsen wordt bijgehouden. in het motormanagement en in het combi instrument (klokkenwinkel in het dashboard)

Groet
Paul 60 CSX

JD

Bericht door JD »

Al eruit wat het is?

JD

Bericht door JD »

Wat ook nog zou kunnen is dat je GPS systeem achteruitrijden meerekent en je auto niet, rij eens een kilometer achteruit en kijk wat er gebeurd 8)

Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Nou, ik kan je verzekeren dat ik per dag geen 2 km achteruit rij.
OSM

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”