Gerard001 schreef: Dus vind waypoint het echt een uitstekende prijs/ kwaliteitverhouding

OF is het gewoon de tekst van de fabrikant..
Ik wil maar zeggen hoe sta je als winkelier achter je product of komt er belangenverstregeling puur uit het hebben van marktaandeel.
De kanttekeningen zijn an sich terecht en begrijpelijk. Zo is het in de consumentenelectronica gebruikelijk dat een verkoper 'on target' staat en een x-aantal van een bepaald toestel moet verkopen c.q. een bonus ontvangt voor de verkoop vaneen bepaald type. En dat geldt niet alleen voor de prijs-stunters in de markt: zelfs de verkopers in de anwb hebben een concreet target voor de verschillende types.
Dit is echter NIET de werkwijze die we in Notter hanteren.
Wat wèl waar is, is dat we vooral als Garmin-verkooppunt bekend staan. En dat is niet vreemd als je beseft dat we al vele jaren actie zijn en dat garmin de eerste volwaardige mobiele navigatiesystemen bouwde. En al helemaal als je weet dat onze eerste focus gericht was op breder gebruik dan louter van A naar B.
In loop der jaren kwamen er, eerst mondjesmaat, later in stroomversnelling, andere merken bij. Bij A naar B navigatie was bijvoorbeeld Navman er vroeg bij. Dus namen we vanaf dat moment ook de Navman in assortiment.
Maar onze klant bezoekt ons (vaak van grote afstand) niet alleen omdat we zo goed een doos uit het magazijn kunnen halen en een factuurtje kunnen printen. Het gaat ook juist om de weging of een bepaald toestel geschikt is voor het gebruik dat men voor ogen heeft. En daarbij let onze klant veelal bovendien vooral op kwaliteit (anders heb je voldoende aan een 'prijsvergelijker'.
Zo'n Navman hebben we bijvoorbeeld al jaaren in assortiment, maar vinden we ronduit een slecht product. Dat we 'm toch hebben liggen is puur omdat we die objectiviteit willen kunnen bieden, en niet de indruk wekten een garmin te adviseren omdat we die andere niet hadden.
En zo is het nog steeds; ofschoon het inmiddels niet meer doenlijk is alle PDA-based klonen in assortiment te houden. Dus we kijken toch wel een beetje naar de toestellen waarbij men, met name vanwege de fabrikant, erop mag rekenen dat het een goed ding is. Dus we hebben de belangrijkste wel in huis: de michelin, de Becker, de tomtom's. Sterker: achter de schermen ligt nog het nodige 'in test' waarvan nog nooit iemand gehoord heeft.
Vervolgens gaat het erom waarop je je advies baseert. Daarbij zijn we, qualitate qua, ècht gefocussed op de apsecten die een directe relatie met navigatie hebben. Ik schreef elders al: het is (bij ons) werkelijk een uitzondering als iemand een bepaald toestel koopt vanwege bluetooth, mp3-speler of verwisselbare frontjes.
En als het om pure navigatie gaat dan is Garmin nog steeds ons referentiekader. Algoritmes en navigatiefunctionaliteit staan daarbij voorop.
En juist die algoritmes zijn erg moeilijk in de vingers te krijgen. Daarmee bedoel ik: de interne wiskunde waarmee een toestel de route uitrekent.
Hoe beter de algoritmes, hoe vaker een toestel je een route zal aanbieden die je, in een omgeving die je kent, zelf ook had gekozen.
Geen enkel systeem is daarbij foutloos! En ook een Garmin laat je soms rijden op een manier dat je je afvraagt hoe hij daarbij komt. Maar de combinatie van eigen testen en terugkoppeling van klanten maakt dat we nog steeds vinden dat Garmin en Becker het op dat punt het beste doen.
Vervolgens gaat het om zaken als visuele weergave, verstaanbaarheid, snelheid van rekenen etc. etc. En daarin zijn de verschillen steeds kleiner.
Ga je kijken naar de verschillen tussen tomtom en Garmin dan zien we dat tomtom het op die primaire navigatie uitstekend doet (veel beter dan bijvoorbeeld een Navman, Mio, Magellan of Michelin), maar toch echt in garmin z'n meester moet erkennen.
Cognitieve dissonantie?
Daarmee wordt het effect bedoeld dat je bijvoorbeeld na aankoop in principe geneigd bent je keuze te verdedigen. Iemand die een tomtom heeft gekocht zal eerder tomtom verdedigen dan garmin, en omgekeerd. Op z'n minst zal het zijn: 'mijn toestel is beter, tot het tegendeel onweerlegbaar bewezen is'.
En dat is ook wat het logisch maakt dat het tomtom-forum kanttekeningen zet bij de garmin. En dit forum (dat nu eenmaal veel garmin-gebruikers kent) zijn twijfels heeft bij de tomtom.
En ofschoon we daar als Waypoint boven proberen te staan: niets menselijks is ons vreemd. Dus je zult inderdaad van goeden huize moeten komen om bij ons garmin van z'n 'troon' te stoten.
Kijk je naar een van onze belangrijkste doelgroepen, de motorrijder, dan is de markt een stuk overzichtelijker. Die toepassing stelt immers extra (primaire) eisen aan zowel fysiek als mogelijkheden. De komst van de rider was in dat verband dat ook erg spannend. We hadden daar al in vroeg stadium contact over met tomtom en hebben ze op de nodige zaken geattendeerd. Deels zijn die gevolgd (bijv. bluetooth), deels ook niet. Eindresultaat is een product dat voor deze doelgroep niet het niveau van Garmin haalt.
En, net als bij toentertijd de 2610 (toen we de cradle ontwikkelden) is Waypoint ook nu druk aan het kijken hoe we de rider kunnen optimaliseren. Qua montage is dat deels gelukt, nu nog de software. We werken daar achter de schermen hard aan, maar zullen pas roepen dat we het opgelost hebben als dat ook daadwerkelijk lukt.
Al met al is het ook een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen in het onafhankelijk advies van Waypoint. En we zijn blij dat zeer velen ons dat vertrouwen gunnen.