TomTom gaat snelste route en aankomsttijd berekenen

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Plaats reactie
VFROOD
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 672
Lid geworden op: 11 jun 2005 01:46
Locatie: Prov. Groningen

TomTom gaat snelste route en aankomsttijd berekenen

Bericht door VFROOD »

:shock: Net gehoord op het nieuws!

:shock: TOMTOM GAAT DE AANKOMSTTIJD VAN DE AUTOMOBILIST UITREKENEN. Aan de hand van de snelheid van het verplaatsende signaal van het mobieltje van de eigenaar gaat TOMTOM de aankomsttijd uitrekenen......

:shock: TOMTOM gaat de snelste route berekenen.
Vanaf juli volgend jaar kan Tomtom de snelste route berekenen......

Ik weet niet vanaf wanneer Garmin iets dergelijks al doet, maar dat is iig geen wereldnieuws! Dat ze dat als nieuws durven te brengen bij Tamtam. :roll: Het enige is dat Garmin het met het apparaat zelf doet...
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16618
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

Nee, dat staat er niet.

Snelste of kortste route heeft hier niets mee te maken.

Het gaat er om of de aankomsttijd berekend wordt alleen aan de hand van de aangenomen snelheid voor het wegtype, of dat er bovendien wordt gekeken naar de snelheid die je daadwerkelijk rijdt. Kennelijk wil TT dat gaan doen.

Vroeger, en in niet-routerende GPSsen nog altijd, werd er uitsluitend gekeken naar je eigen snelheid. Leuk voor op het water, of voor wandelaars en fietsers als de snelheid niet door het verkeer wordt bepaald maar door je atletische prestaties.

Aangezien het wegtype erg belangrijk is voor de aankomsttijd, en niet of je nu toevallig even moet inhouden, kiezen routerende toestellen voor de methode waarbij de weg de aankomsttijd bepaalt, en niet je (toevallige) huidige snelheid.

Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken of je de afgelopen tijd de snelheid hebt gehaald die met het wegtype overeenkomt. Zo niet, dan is er kennelijk vertraging en kun je de verwachte aankomsttijd bijstellen.

Maar als je moet wachten omdat de brug open is wil dat nog niet zeggen dat je verderop op de autosnelweg in de file zult komen. En daar gaat deze methode dus wel van uit.

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Dat doet Garmin al tijden, maar volgens mij alleen tot de volgende afslag. Dus als je op de snelweg in de file staat, dan zie je je gemiddelde snelheid dalen en de aankomsttijd later worden.
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Mathlener
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 14
Lid geworden op: 9 jan 2006 16:32
Contacteer:

Bericht door Mathlener »

Volgens mij gaat het heel ergens anders om.

op nu.nl is het volgende te lezen:
AMSTERDAM - Automobilisten met een TomTom-navigatiesysteem krijgen binnenkort actuele informatie over reistijden. TomTom gaat samen met het telecombedrijf Vodafone informatie hierover verzamelen via de mobieltjes van automobilisten.

Op basis van de snelheid waarmee de telefoons zich verplaatsen, kan worden berekend hoe snel auto's ergens kunnen komen.

TomTom en Vodafone hebben het systeem met succes in de praktijk uitgeprobeerd. In de tweede helft van 2007 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd. Nederland krijgt hiermee een wereldprimeur, aldus TomTom vrijdag.

Fileleed
Automobilisten krijgen nu soms al informatie over reistijden via borden boven de snelwegen. Ook de radio wordt veel gebruikt bij fileleed. Maar de informatievoorziening is onvoldoende, meent TomTom. De nieuwe technologie levert sneller informatie over files.

Het systeem bestrijkt alle grote wegen in Nederland en het TomTom-apparaatje kan op basis van de gsm-informatie de snelste route berekenen.

Klanten
De dienst is in eerste instantie alleen bedoeld voor klanten van TomTom. Maar de twee bedrijven willen ook de autoriteiten toegang geven tot de informatie. Zij kunnen die gebruiken om het verkeer in goede banen te leiden.
Op basis van hoe de mobieltjes zich verplaatsen langs de wegen, kan dus blijkbaar worden bepaald hoeveel file er staat en die informatie wordt dan via het TomTom Plus file nieuws abonnement doorgegeven.

De Volkskrant zegt het volgende:
TomTom, Europees marktleider in autonavigatie, wil van zijn slimme routewijzer een nog slimmere rittenplanner maken. Daarvoor heeft het Amsterdamse bedrijf de hulp ingeroepen van de mobiele belbedrijven. Want zij beschikken over een fijnmazig systeem dat de drukte op de weg kan meten: hun 16 miljoen bellende klanten.

Mobiele telefoons staan voortdurend in contact met de zendmasten van de gsm-aanbieders. Door te meten hoeveel toestellen zich op een bepaald wegvlak bevinden – en vooral: hoe snel ze zich daar ‘voortbewegen’ – kan een redelijk goede inschatting worden gemaakt van de verkeersdrukte. ‘Combineer dat met historische informatie over een weg – files verschillen niet zo veel van dag tot dag – en TomTom kan bepalen hoe handig het is om bepaalde wegen wel of niet in je route op te nemen’, aldus Goddijn.
Het lijkt me een mooie ontwikkeling. Die informatie zouden ze ook via TMC moeten verspreiden, want dan hebben o.a. Garmin gebruikers er ook wat aan.

Gebruikersavatar
Kosturnix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 571
Lid geworden op: 18 jul 2006 12:59
Locatie: N52 04.716 E5 08.382

Bericht door Kosturnix »

Mathlener schreef: De Volkskrant zegt het volgende:
TomTom, Europees marktleider in autonavigatie, wil van zijn slimme routewijzer een nog slimmere rittenplanner maken. Daarvoor heeft het Amsterdamse bedrijf de hulp ingeroepen van de mobiele belbedrijven. Want zij beschikken over een fijnmazig systeem dat de drukte op de weg kan meten: hun 16 miljoen bellende klanten.

Mobiele telefoons staan voortdurend in contact met de zendmasten van de gsm-aanbieders. Door te meten hoeveel toestellen zich op een bepaald wegvlak bevinden – en vooral: hoe snel ze zich daar ‘voortbewegen’ – kan een redelijk goede inschatting worden gemaakt van de verkeersdrukte. ‘Combineer dat met historische informatie over een weg – files verschillen niet zo veel van dag tot dag – en TomTom kan bepalen hoe handig het is om bepaalde wegen wel of niet in je route op te nemen’, aldus Goddijn.
Het lijkt me een mooie ontwikkeling. Die informatie zouden ze ook via TMC moeten verspreiden, want dan hebben o.a. Garmin gebruikers er ook wat aan.
Inderdaad een aardige ontwikkeling; op basis van statistieken kan de de gemiddelde snelheid op een wegdeel afhankelijk worden van het tijdstip op de dag; in de spits worden dan file-gevoelige punten gemeden, buiten de spits wel gebruikt.

Ook veranderingen aan wegen (incluis nieuwe wegen) zijn dan veel vlugger te verwerken; als iedereen van Amsterdam naar Breukelen de A2 af gaat en een flink eind door het weiland gaat rijden is het misschien wel zo dat de afslag verplaatst is (wat inderdaad gebeurd is)
Op basis van die GSM-peilingen is dat prima te traceren, en kan de opdracht om die afslag te nemen op het juiste moment gegeven worden ( en niet als je op de oorspronkelijke plek bent, riant voorbij de huidige afslag)

Wat ik niet begrijp is waarom TMC gebruikt zou moeten gaan worden. Zie dat als een mogelijke bron van file-info (die overigens ook op basis van het stilstaan van GSM's op een weg kan worden verzameld).
Het online raadplegen van een database met actuele snelheden op wegdelen gaat veel verder dan enkel het melden van verstoppingen.

Mocht Galileo eenmaal volledig operationeel zijn: dan kan ook de GPS zelf gebruikt worden (bi-directioneel protocol, itt huidige GPS) Er zijn dan aanvullende diensten mogelijk. Zoals: ik meld me (anoniem) aan en lever statistiek aan voor rijsnelheden op bepaalde wegdelen op bepaalde dagdelen; in ruil daarvoor kan ik gebruik maken van een online database met die info, incluis veranderingen van wegen.

Volgens mij is TomTom daar nu voorzichtig mee aan het experimenteren. Innoverend, en zeker niet enkel TamTam of DomDom... Hoe leuk die woordbespelingen ook zijn.

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16618
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

Kosturnix schreef:als iedereen van Amsterdam naar Breukelen de A2 af gaat en een flink eind door het weiland gaat rijden is het misschien wel zo dat de afslag verplaatst is (wat inderdaad gebeurd is)
Op basis van die GSM-peilingen is dat prima te traceren,
Is dat wel zo?
Volgens mij kan zo'n GSM-peiling alleen aangeven in de buurt van welk zendstation je je bevindt.
Die informatie is standaard bekend.
Als een bepaalde telefoon gevolgd wordt kan er nog gekeken worden hoe de signaalsterkte t.o.v. de buurstations is.
Door bebouwing die in de weg kan zitten blijft deze plaatsbepaling echter tamelijk grof.
Bovendien zal deze meting vermoedelijk niet toegepast worden voor dit volgdoel. Dan heb je er immers voldoende aan bij te houden welke tijd er verloopt tussen aanmelding bij opeenvolgende stations. En dat kan prachtige informatie opleveren voor het bepalen van de gemidddelde snelheid.

Maar of je over de ene weg rijdt of 100 m verderop zal niet zichtbaar zijn.

Gebruikersavatar
Kosturnix
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 571
Lid geworden op: 18 jul 2006 12:59
Locatie: N52 04.716 E5 08.382

Bericht door Kosturnix »

++ Lex ++ schreef:
Kosturnix schreef:als iedereen van Amsterdam naar Breukelen de A2 af gaat en een flink eind door het weiland gaat rijden is het misschien wel zo dat de afslag verplaatst is (wat inderdaad gebeurd is)
Op basis van die GSM-peilingen is dat prima te traceren,
Is dat wel zo?
Volgens mij kan zo'n GSM-peiling alleen aangeven in de buurt van welk zendstation je je bevindt.
Die informatie is standaard bekend.
Als een bepaalde telefoon gevolgd wordt kan er nog gekeken worden hoe de signaalsterkte t.o.v. de buurstations is.
Door bebouwing die in de weg kan zitten blijft deze plaatsbepaling echter tamelijk grof.
Bovendien zal deze meting vermoedelijk niet toegepast worden voor dit volgdoel. Dan heb je er immers voldoende aan bij te houden welke tijd er verloopt tussen aanmelding bij opeenvolgende stations. En dat kan prachtige informatie opleveren voor het bepalen van de gemidddelde snelheid.

Maar of je over de ene weg rijdt of 100 m verderop zal niet zichtbaar zijn.
De GSM-metingen zijn inderdaad nog fors grofstoffelijk en onnauwkeurig. Kunnen wel gebruikt worden voor bijvoorbeeld file-meldingen. Daar gaan ze mee (verder) experimenteren.
Als er echt tweewegverkeer is (met bijvoorbeeld Galileo) kan veel nauwkeuriger positie worden bepaald, nauwkeurig genoeg om op basis van binnnekomende signalen te bepalen dat een afslag wel degelijk verplaatst is.

De aankondigingen van TomTom beschouw ik dan ook als vingeroefeningen om aanvullende diensten te ontwikkelen; zoals het bijwerken van kaartgegevens !

Overigens heeft Garmin dat potentieel al veel langer in zich, maar wordt het voor zover ik kan zien niet benut.
Waarom maken ze niet een site waar iedereen (anoniem) zijn track-logs kan uploaden?? Op basis van de gigantische stroom aan informatie zijn ze dan prima in staat om te toetsen of het actuele kaartmateriaal nog correct is. Ook dan zal (achteraf) blijken dat er hele volksstammen via dat weiland bij Breukelen de A2 verlaten en is er dus iets grondig mis met die afslag!

In deze bespeur ik bij TomTom dus wel innoverende ontwikkelingen; bij Garmin is het veel meer "meer van hetzelfde" (zie de Zumo-hype...)

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Kosturnix schreef: Overigens heeft Garmin dat potentieel al veel langer in zich, maar wordt het voor zover ik kan zien niet benut.
Waarom maken ze niet een site waar iedereen (anoniem) zijn track-logs kan uploaden?? Op basis van de gigantische stroom aan informatie zijn ze dan prima in staat om te toetsen of het actuele kaartmateriaal nog correct is. Ook dan zal (achteraf) blijken dat er hele volksstammen via dat weiland bij Breukelen de A2 verlaten en is er dus iets grondig mis met die afslag!
In de handleiding van de 60CSx staat

Use the GPSMAP 60CSx only as a navigational aid. Do not attempt to use the GPSMAP 60CSx for any purpose requiring precise measurwment of direction, distance, location or topography. This product should not be used to determine ground proximity for aircraft navigation.

Dus voor het maken van kaartmatriaal is de gewone Garmin GPS niet geschikt lijkt mij als ik dit zo lees.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Mathlener
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 14
Lid geworden op: 9 jan 2006 16:32
Contacteer:

Bericht door Mathlener »

Jacob_Bax schreef:In de handleiding van de 60CSx staat

Use the GPSMAP 60CSx only as a navigational aid. Do not attempt to use the GPSMAP 60CSx for any purpose requiring precise measurwment of direction, distance, location or topography. This product should not be used to determine ground proximity for aircraft navigation.

Dus voor het maken van kaartmatriaal is de gewone Garmin GPS niet geschikt lijkt mij als ik dit zo lees.
Volgens mij zetten ze dat er alleen in om zichzelf in te dekken tegen eventuele schadeclaims. En er zit nou eenmaal toch vaak zo'n 5 meter of meer miswijzing in de positie die de GPSr aangeeft. Voor echte serieuze toepassingen zoals landmeten is zo'n apparaat inderdaad niet geschikt.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

De vernieuwing zit 'm in dit geval inderdaad in het feit dat tomtom haar verkeersinfo gaat afleiden uit de verplaatsing van mobieltjes. Conceptueel is dat een gedachte die me geweldig aanspreekt.

Overigens kan ik me daar vervolgens ook wel weer een heleboel beren op de weg voorstellen. Varierend van het vervuilend effect van mobieltjes in de broekzak van de fietser (hè!! file!) tot het feit dat men aanvankelijk aangaf met alle providers te zullen werken, maar nu 'alleen' met vodafoon.

Ook denk ik inderdaad dat deze techniek een beperkte levensduur zal blijken te hebben en meer 'playground' zal blijken te zijn. Wat niet wegneemt dat TomTom hiermee (via een overname overigens) toch echt wel een stuk vernieuwing probeert te brengen op aspecten waar het bij navigatie ècht om gaat (en dus niet slechts verwisselbare frontjes, mp3-spelers en al dan niet ingebouwde flesopener in de PND).
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

VFROOD
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 672
Lid geworden op: 11 jun 2005 01:46
Locatie: Prov. Groningen

Bericht door VFROOD »

Hmmm flesopener.... Zou een beertender met navigatie dan eventueel iets zijn? Voor de wijndrinkers onder ons dan eventueel een champagnekoeler?.

Is dat net als het nieuwste navigatiesysteem van Garmin, waar je een Goldwing bijgeleverd krijgt?
garmin 2610 op RODE vfr vtec en zumo 660 op dezelfde motor.
Op het rechte stuk kan iedereen te hard. Het gaat om de bochten!

Gebruikersavatar
vfrmilco
Berichten: 143
Lid geworden op: 5 okt 2006 07:49
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door vfrmilco »

VFROOD schreef: Is dat net als het nieuwste navigatiesysteem van Garmin, waar je een Goldwing bijgeleverd krijgt?
Ja, maar je krijgt de motor dan alleen als een schaalmodel erbij................die jezelf in elkaar moet plakken :lol: .
Yamaha FJR 1300 (ja de VFR is ingeruild), Garmin SP2720Red ,Garmin Zumo, Mapsource en Onroute.Tomtom in PDA. Toercommissaris van MTC Motovatie Amstelveen.

Gebruikersavatar
frits.danon
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1799
Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
Locatie: in Zuid Holland

Bericht door frits.danon »

Hans Vaessen schreef:De vernieuwing zit 'm in dit geval inderdaad in het feit dat tomtom haar verkeersinfo gaat afleiden uit de verplaatsing van mobieltjes. Conceptueel is dat een gedachte die me geweldig aanspreekt.
Nou ik weet nog niet of het wel zoveel effect gaat geven als ze hopen. Wat eruit afleidbaar zou zijn en dat is met TMC ook te doen is kijken hoeveel file er staat en hoeveel effect dat heeft op je reistijd. M.a.w. je kunt dan ook nog eens met dat fantastische gsmmetje met je partner (m/v, die smachtend zit te wachten) bellen dat je later bent voor het warme eten, b.v.

Maar stel nou je rijdt smiddags de A2 bij AMS richting Den Bosch en wil naar Eindhoven, die zijn er meer, dat is te zien als je van b.v. Utrecht naar AMS rijdt rond een uur of 17.
Stel je TomTom (of Garmin) laat dan zien dat er, op basis van gsm meting of gewone verkeersinformatie zien dat de normale gemiddelde snelheid van 80 km/hr gezakt is naar 25 km/hr.
Wat dan? Gaan al die GPS bezitters dan bij Abcoude de snelweg af en de route langs de Vecht volgen? Dat zou een mooie puinhoop worden. En de motorrijders zouden daar niet blij mee zijn.

Persoonlijk denk ik dat het nemen van een andere route met de hulp van je GPSje of het nou TT of Garmin is op dit soort wegen, zonder serieus alternatief en met de huidige verkeersbelasting weinig meer kan dan aangeven dat je te laat gaat komen.
Dat zou je ook anders op kunnen lossen met een meer dynamische instelling van de gemiddelde wegsnelheid. Je zou in je Garmin eigenlijk een meting moeten kunnen starten met een instelbare tijdsduur die van je huidige snelweg een nieuw gemiddelde meet en met die gegevens een nieuwe ETA uitrekent.
Heb je geen gsm voor nodig.

groet Frits
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Klopt: in algemene zin: het gros van de files staat op voorspelbare tijden, en dan zijn er ook eigenlijk geen alternatieven. Het fileprobleem is ook niet oplosbaar met TMC, maar alleen door danwel meer asfalt, danwel minder auto's.

TMC en aanverwanten zijn in theorie dan ook vooral zinvol bij de minder verwachte opstoppingen/omleidingen. En die doen zich dan weer met name voor op wegen waarvan nu geen TMC-info beschikbaar is (denk aan werkzaamheden/ongevallen op N-wegen). Juist daarin zou zo'n tomtom oplossing een toegevoegde waarde kunnen bieden.

Daarnaast zou het kunnen zijn dat de voorspelde aankomsttijd rekening houdt met weersomstandigheden etc.
Ik heb echter niet de indruk dat die voorspelde tijd nu zo belangrijk is, het gaat vooral op de meest nuttige route. En dan ben ik erg benieuwd of we dan, zoals je al zegt, met z'n allen dat mobieltje van die ene motorrijder gaan volgen (die zich gezwind langs de file over de vecht spoedt...) ;)
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”