Vanaf juli volgend jaar kan Tomtom de snelste route berekenen......
Ik weet niet vanaf wanneer Garmin iets dergelijks al doet, maar dat is iig geen wereldnieuws! Dat ze dat als nieuws durven te brengen bij Tamtam.

Op basis van hoe de mobieltjes zich verplaatsen langs de wegen, kan dus blijkbaar worden bepaald hoeveel file er staat en die informatie wordt dan via het TomTom Plus file nieuws abonnement doorgegeven.AMSTERDAM - Automobilisten met een TomTom-navigatiesysteem krijgen binnenkort actuele informatie over reistijden. TomTom gaat samen met het telecombedrijf Vodafone informatie hierover verzamelen via de mobieltjes van automobilisten.
Op basis van de snelheid waarmee de telefoons zich verplaatsen, kan worden berekend hoe snel auto's ergens kunnen komen.
TomTom en Vodafone hebben het systeem met succes in de praktijk uitgeprobeerd. In de tweede helft van 2007 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd. Nederland krijgt hiermee een wereldprimeur, aldus TomTom vrijdag.
Fileleed
Automobilisten krijgen nu soms al informatie over reistijden via borden boven de snelwegen. Ook de radio wordt veel gebruikt bij fileleed. Maar de informatievoorziening is onvoldoende, meent TomTom. De nieuwe technologie levert sneller informatie over files.
Het systeem bestrijkt alle grote wegen in Nederland en het TomTom-apparaatje kan op basis van de gsm-informatie de snelste route berekenen.
Klanten
De dienst is in eerste instantie alleen bedoeld voor klanten van TomTom. Maar de twee bedrijven willen ook de autoriteiten toegang geven tot de informatie. Zij kunnen die gebruiken om het verkeer in goede banen te leiden.
Het lijkt me een mooie ontwikkeling. Die informatie zouden ze ook via TMC moeten verspreiden, want dan hebben o.a. Garmin gebruikers er ook wat aan.TomTom, Europees marktleider in autonavigatie, wil van zijn slimme routewijzer een nog slimmere rittenplanner maken. Daarvoor heeft het Amsterdamse bedrijf de hulp ingeroepen van de mobiele belbedrijven. Want zij beschikken over een fijnmazig systeem dat de drukte op de weg kan meten: hun 16 miljoen bellende klanten.
Mobiele telefoons staan voortdurend in contact met de zendmasten van de gsm-aanbieders. Door te meten hoeveel toestellen zich op een bepaald wegvlak bevinden – en vooral: hoe snel ze zich daar ‘voortbewegen’ – kan een redelijk goede inschatting worden gemaakt van de verkeersdrukte. ‘Combineer dat met historische informatie over een weg – files verschillen niet zo veel van dag tot dag – en TomTom kan bepalen hoe handig het is om bepaalde wegen wel of niet in je route op te nemen’, aldus Goddijn.
Inderdaad een aardige ontwikkeling; op basis van statistieken kan de de gemiddelde snelheid op een wegdeel afhankelijk worden van het tijdstip op de dag; in de spits worden dan file-gevoelige punten gemeden, buiten de spits wel gebruikt.Mathlener schreef: De Volkskrant zegt het volgende:Het lijkt me een mooie ontwikkeling. Die informatie zouden ze ook via TMC moeten verspreiden, want dan hebben o.a. Garmin gebruikers er ook wat aan.TomTom, Europees marktleider in autonavigatie, wil van zijn slimme routewijzer een nog slimmere rittenplanner maken. Daarvoor heeft het Amsterdamse bedrijf de hulp ingeroepen van de mobiele belbedrijven. Want zij beschikken over een fijnmazig systeem dat de drukte op de weg kan meten: hun 16 miljoen bellende klanten.
Mobiele telefoons staan voortdurend in contact met de zendmasten van de gsm-aanbieders. Door te meten hoeveel toestellen zich op een bepaald wegvlak bevinden – en vooral: hoe snel ze zich daar ‘voortbewegen’ – kan een redelijk goede inschatting worden gemaakt van de verkeersdrukte. ‘Combineer dat met historische informatie over een weg – files verschillen niet zo veel van dag tot dag – en TomTom kan bepalen hoe handig het is om bepaalde wegen wel of niet in je route op te nemen’, aldus Goddijn.
Is dat wel zo?Kosturnix schreef:als iedereen van Amsterdam naar Breukelen de A2 af gaat en een flink eind door het weiland gaat rijden is het misschien wel zo dat de afslag verplaatst is (wat inderdaad gebeurd is)
Op basis van die GSM-peilingen is dat prima te traceren,
De GSM-metingen zijn inderdaad nog fors grofstoffelijk en onnauwkeurig. Kunnen wel gebruikt worden voor bijvoorbeeld file-meldingen. Daar gaan ze mee (verder) experimenteren.++ Lex ++ schreef:Is dat wel zo?Kosturnix schreef:als iedereen van Amsterdam naar Breukelen de A2 af gaat en een flink eind door het weiland gaat rijden is het misschien wel zo dat de afslag verplaatst is (wat inderdaad gebeurd is)
Op basis van die GSM-peilingen is dat prima te traceren,
Volgens mij kan zo'n GSM-peiling alleen aangeven in de buurt van welk zendstation je je bevindt.
Die informatie is standaard bekend.
Als een bepaalde telefoon gevolgd wordt kan er nog gekeken worden hoe de signaalsterkte t.o.v. de buurstations is.
Door bebouwing die in de weg kan zitten blijft deze plaatsbepaling echter tamelijk grof.
Bovendien zal deze meting vermoedelijk niet toegepast worden voor dit volgdoel. Dan heb je er immers voldoende aan bij te houden welke tijd er verloopt tussen aanmelding bij opeenvolgende stations. En dat kan prachtige informatie opleveren voor het bepalen van de gemidddelde snelheid.
Maar of je over de ene weg rijdt of 100 m verderop zal niet zichtbaar zijn.
In de handleiding van de 60CSx staatKosturnix schreef: Overigens heeft Garmin dat potentieel al veel langer in zich, maar wordt het voor zover ik kan zien niet benut.
Waarom maken ze niet een site waar iedereen (anoniem) zijn track-logs kan uploaden?? Op basis van de gigantische stroom aan informatie zijn ze dan prima in staat om te toetsen of het actuele kaartmateriaal nog correct is. Ook dan zal (achteraf) blijken dat er hele volksstammen via dat weiland bij Breukelen de A2 verlaten en is er dus iets grondig mis met die afslag!
Volgens mij zetten ze dat er alleen in om zichzelf in te dekken tegen eventuele schadeclaims. En er zit nou eenmaal toch vaak zo'n 5 meter of meer miswijzing in de positie die de GPSr aangeeft. Voor echte serieuze toepassingen zoals landmeten is zo'n apparaat inderdaad niet geschikt.Jacob_Bax schreef:In de handleiding van de 60CSx staat
Use the GPSMAP 60CSx only as a navigational aid. Do not attempt to use the GPSMAP 60CSx for any purpose requiring precise measurwment of direction, distance, location or topography. This product should not be used to determine ground proximity for aircraft navigation.
Dus voor het maken van kaartmatriaal is de gewone Garmin GPS niet geschikt lijkt mij als ik dit zo lees.
Ja, maar je krijgt de motor dan alleen als een schaalmodel erbij................die jezelf in elkaar moet plakkenVFROOD schreef: Is dat net als het nieuwste navigatiesysteem van Garmin, waar je een Goldwing bijgeleverd krijgt?
Nou ik weet nog niet of het wel zoveel effect gaat geven als ze hopen. Wat eruit afleidbaar zou zijn en dat is met TMC ook te doen is kijken hoeveel file er staat en hoeveel effect dat heeft op je reistijd. M.a.w. je kunt dan ook nog eens met dat fantastische gsmmetje met je partner (m/v, die smachtend zit te wachten) bellen dat je later bent voor het warme eten, b.v.Hans Vaessen schreef:De vernieuwing zit 'm in dit geval inderdaad in het feit dat tomtom haar verkeersinfo gaat afleiden uit de verplaatsing van mobieltjes. Conceptueel is dat een gedachte die me geweldig aanspreekt.