"Onze" Hans in de consumentengids??

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Gebruikersavatar
magnamaniac
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 296
Lid geworden op: 6 aug 2006 12:58
Locatie: Helmond
Contacteer:

"Onze" Hans in de consumentengids??

Bericht door magnamaniac »

Vandaag viel de Consumentengids en mijn oog viel op de naam van een auteur van een ingezonden brief, Hans Vaessen uit Almelo.
Is dit "onze" Hans???

hier het stukje (typefouten voorbehouden):
Lage prijzen

Het valt me op dat de consumentengids in vrijwel elk nummer ingaat op de zo goedkoop mogelijke aanschaf van artikelen. Enerzijds door tips over prijsvergelijkingen van (internet)winkels, anderzijds door tips en ervaringen omtrent onderhandelen over de prijs.
Dat is natuurlijk een goede zaak, maar deskundigheid en goed advies van de verkoper zijn ook geld waard. Met de continu aandacht voor de laagste prijs bestaat er weldra geen winkel meer die tijd wil en kan geven voor advies.
En als een verkoper mij een uur lang daadwerkelijk van advies voorziet voel ik mij zelfs bezwaard om korting te vragen.
Als de Consumentengids zo doorgaat gaat u volgend jaar adviseren na een heerlijk diner in een restaurant geen fooi te geven, maar vóór de bestelling te onderhandelen over een gratis nagerecht.
Hans Vaessen
Almelo

U hebt een punt en we erkennen uw argumenten voor de waarde van deskundig personeel en een goede service. Daarom staat in een tabel met een kolom 'goedkope winkels' altijd een voetnoot met o.a. de tekst'Bij uw keuze kunnen ook meespelen: nabijheid, deskundigheid, service en vriendelijkheid van het personeel'.
We realiseren ons ook dat in somige branches demarges te gering zijn voor aantrekkelijke kortingen, maar als bijvoorbeeld electronicawinkels hun klanten uitnodigen over de prijs te onderhandelen, geven wij daar toch wel graag tips over.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Dat is zowel de naam als de woonplaats van "onze" Hans. Een andere Hans Vaessen in Almelo met verstand van GPS'en, dat zou wel een erg groot toeval zijn. :D

Beetje nietszeggend antwoord van de CB trouwens... voetnoot. Nou ja, hun testen zijn vaak net zo niietszeggend... :shock: :roll:
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 4871
Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
Locatie: Op en langs de A12
Contacteer:

Bericht door ECM »

Ik zou graag zien dat je bij de consumentenbond kan onderhandelen over de prijs van hun lidmaatschap.... Dan zijn ze ineens heel stil...



Vroegah toen ik nog goed kon horen werkte ik in de super hifi branche. Een verhaal is me altijd bijgebleven:

In de consumentenbond werden cassettedecks vergeleken. Iedereen met een beetje verstand van hifi wist dat het merk Nakamichi sinds jaar en dag de allerbeste maakte.
Niet volgens de consumentenbond. Die vond hem maar "redelijk". Reden: De gebruiksaanwijzing was niet in het nederlands....

Dus Hans: Zeer terechte opmerking gericht aan een club van middelmatigen (die middelmatigheid verdienen) :wink:

Gebruikersavatar
++ Lex ++
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 16618
Lid geworden op: 2 mei 2004 11:56
Locatie: Mellieha, Malta

Bericht door ++ Lex ++ »

elsinga schreef: Een andere Hans Vaessen in Almelo met verstand van GPS'en, dat zou wel een erg groot toeval zijn. :D
Ik vermoed ook wel dat het hier om ''onze Hans'' gaat.
Maar dat de Hans Vaessen van het citaat verstand heeft van GPSsen blijkt nergens uit....
GPS 45, GPS III, GPS V, SP 2610, 60CSx, Nüvi 765, 62st

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Yep, was inderdaad een berichtje van ondergetekende. Iets wat me al langer 'op m'n lever' lag; ik zal het binnenkort nog wel eens nader toelichten.

Maar ondertussen geen kwaad woord over de consumentengids: is heerlijke lectuur voor 'bij het poepen'.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

In aanvulling op bovenstaande: een van de redenen voor die lekkere lectuur is dat het vaak kort en bondig is. Mijn aanvankelijke inzending is dan ook 'eindredactioneel' aangepast. An sich niet slecht gedaan, maar de laatste alinea durfden ze wellicht toch niet aan...

Hieronder de letterlijke tekst van mijn inzending:
Het valt me op dat de consumentengids het afgelopen jaar in vrijwel elk nummer ingaat op de zo goedkoop mogelijke aanschaf van een artikel. Enerzijds door tips over prijsvergelijkingen van m.n. internetwinkels, anderzijds door tips en ervaringen omtrent het onderhandelen over de prijs.

An sich is dat natuurlijk een goede zaak: waarom meer betalen dan strikt noodzakelijk. Maar van de andere kant: deskundigheid en goed advies van de verkoper is ook geld waard. Liever iets meer betalen voor een aparaat dat precies past bij wat je zoekt, en bovendien ook echt goed is, dan voor de aller aller scherpste prijs een apparaat waarvan je ontdekt dat het een verkeerde keuze was. En dan een verkoper die op basis van persoonlijke ervaring de verschillen kan uitleggen, en qua inzicht niet beperkt is door wat er op de doos staat.

Met continu focus op de laagste prijs bestaat er weldra geen winkel meer die tijd kan en wil geven omtrent de juiste aanschaf. En tegelijk: als een verkoper een uur lang moeite doet om mij daadwerkelijk van advies te voorzien voel ik me zelfs bezwaard op dat moment om korting te vragen. Misschien ouderwets, maar dan heeft dan weer met een stukje respect en waardering te maken, en dus ook met normen en waarden.

Uiteindelijk is een winkelier meer dan alleen een dozenschuiver, maar ook dienstverlener. Net als bijvoorbeeld een restaurant. Als we de huidige koers van de consumentenbond zo voortzetten dan gaan de consumentengids volgende jaar adviseren na een heerlijk diner in een restaurant geen fooi te geven, maar vóór de bestelling te onderhandelen over een gratis nagerecht.

In plaats van te gaan ‘ghostshoppen’ om uit vinden in welke winkels wel en niet op prijs onderhandeld kan worden zou de consumentenbond haar doelstellingen meer eer aan doen door juist de kwaliteit van het advies te toetsen (ook al is dat veel lastiger: eigenlijk juist dààrom).
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
magnamaniac
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 296
Lid geworden op: 6 aug 2006 12:58
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bericht door magnamaniac »

ECM schreef:Ik zou graag zien dat je bij de consumentenbond kan onderhandelen over de prijs van hun lidmaatschap.... Dan zijn ze ineens heel stil...



Vroegah toen ik nog goed kon horen werkte ik in de super hifi branche. Een verhaal is me altijd bijgebleven:

In de consumentenbond werden cassettedecks vergeleken. Iedereen met een beetje verstand van hifi wist dat het merk Nakamichi sinds jaar en dag de allerbeste maakte.
Niet volgens de consumentenbond. Die vond hem maar "redelijk". Reden: De gebruiksaanwijzing was niet in het nederlands....

Dus Hans: Zeer terechte opmerking gericht aan een club van middelmatigen (die middelmatigheid verdienen) :wink:
Ik ben het hierin niet met je eens. Voor de "gemiddelde consument" kan het ontbreken van een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing een onoverkomelijk probleem zijn. Ik weet niet in welke tijd dit exact speelde, maar het feit dat het om casettedecks gaat zal het toch al gauw minstens 10-15 jaar in het verleden plaatsen.
Tegenwoordig is enige kennis van de Engelse taal vrij algemeen in mijn generatie (35 jaar en met die leeftijd plaats ik mezelf ook wel wat als gemiddelde consument) omdat "wij" opgegroeid zijn met Engelse les vanaf de basisschool en vele buitenlandse TV-uitzendingen. maar toen was kennis van de engelse taal in dezelfde leeftijdsgroep helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.

Gebruikersavatar
ECM
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 4871
Lid geworden op: 30 jul 2006 13:54
Locatie: Op en langs de A12
Contacteer:

Bericht door ECM »

En daarom is de kwaliteit van een apparaat (want daar legde ze de nadruk op) "redelijk"

Kom op zeg...

Ze hebben het desbetreffende artikel destijds om deze reden ook moeten rectificeren. En dat ging natuurlijk weer met zo'n kleine voetnoot.
Doe me een lol, en ga ze eens bellen voor korting op hun lidmaatschap!

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Wat ook nog wel eens wordt vergeten is andere toegevoegde waarde.

Mogelijkheid tot inbouwen en wachten onder het genot van een bakkie koffie

Hoe word je geholpen als er een probleem is?

Ik ben nog steeds super tevreden over de afhandeling van mij kapotte 2720. Binnen een week :evil: Alleen de verlichting van de toetsen deed het nog. Tussen het binnenstapppen van de winkel en met een nieuwe 2720 de deur uitlopen zat nog geen kwartier. Kom daar maar eens om bij die winkel die zegt dat ie niet gek is, of die internetshop die ook PDA's verkoopt.

Laat consumentenbond dat ook eens testen.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Dat lijkt me lastig testen, moet je wel een aparaat hebben wat daar gekocht is (met aankoopbonnen) en ook nog eens kapot is. Lijkt mij dat ze een apparaat, dat bij xyz gekocht is, bij Waypoint ook niet omruilen als hij kapot is. Garantie is geen service maar een recht.

Maar goed, als je de goedkoopste bent heb je bij de consumentenbond de eerste 50 van de 100 punten al te pakken, ook al is het een regelrecht prul ding.
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Das preceis wat ik bedoel. Prijzen vergelijken kan iedereen. Kwaliteit van service moet je ervaren, maar is niet in een eenheid uit te drukken. Wat de een ervaart als goed is voor de ander matig of perfect.
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Gebruikersavatar
Roop
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:00
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Contacteer:

Bericht door Roop »

Toch allemaal wat verwarrend. Enerzijds het stukje van Hans dat kwaliteit en service een prijs hebben. Anderzijds de laagste prijs garantie van Waypoint zelf. Ik sta volkomen achter de opvatting dat we zuinig moeten zijn op winkels waar je nog fatsoenlijk en deskundig geholpen word. Ik stem dus regelmatig met mijn voeten, als ik niet minimaal correct en met enige kennis van zaken geholpen word dan ben ik weg. Waar ik ook veel waarde aan hecht is de after sales service. Ik realiseer me dat dit geld kost. Gratis bestaat niet. Ergens betaal je de prijs. Waarom dan al schermen met laagste prijs garanties. Natuurlijk, je moet jezelf niet volledig uit de markt prijzen. Maar ik krijg niet de indruk dat prijs primair de reden is dat iemand bij Waypoint (oost of west) een GPS of intercom aanschaft.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet, Robert
K1100RS met Baehr Verso XL intercom, Garmin GPSMap278, (motor en boot), Nüvi 660 (auto), GPS 50 en 38 (museum)

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Waypoint hanteert de laagste prijs garantie volgens mij ook alleen bij gelijke service (bij aankoop). Dus niet als je al een uur aan een tafeltje hebt gezeten en veel advies hebt gekregen, maar als je telefonisch een GPS bestelt. Anders kan dat gewoon niet...
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
Jacob_Bax
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 6906
Lid geworden op: 7 mei 2006 15:48
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Jacob_Bax »

Ik denk eerder dat je die lagere prijs al moet aangeven voordat je begint, en niet achteraf moet gaan bellen van "he daar en daar zag ik hem goedkoper"
Garmin GPS12, GPSmap 60CSx, eMap, GPSmap 78s, 2xStreetpilot III colormap Streetpilot 2610, Virb, Virb Ultra 30,
OSM
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook de trein zijn.

Gebruikersavatar
mboelis
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 apr 2006 08:54
Locatie: De Goorn
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Roop schreef:Maar ik krijg niet de indruk dat prijs primair de reden is dat iemand bij Waypoint (oost of west) een GPS of intercom aanschaft.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet, Robert
De reden voor mij om naar Waypoint te gaan was de uitgebreide keus in types en merken. Veel winkels verkopen een of enkele Garmin toestellen, maar weinigen hebben alle types die geschikt zijn voor op de motor. En dan heb je ook de randzaken als motorkabel, cradle, helminbouwset nog nodig.

Ik had me vooraf al redelijk ingelezen op verschillende websites en in een paar Dixons- achtige winkels laten voorlichten. Het gemis aan praktijkervaring en uit een boekje voorlezen help je niet. Sommige vestigingen van een landelijke motorzaakketen proberen ook aan de weg te timmmeren. De kennis zit niet bij de motorzaak. Het zijn ingehuurde hobbyisten die op gezette tijden in de winkel aanwezig zijn en voorlichting geven. De keus is nu redelijk met de Quest, 2720/2820, Nuvi, Zumo, 276/278 en TTR.

Nu was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik een royale schenking had gekregen. Ik wilde gewoon het beste systeem voor op de motor en in de auto. Ik had vooraf gebeld of alle types waar ik tussen wilde kiezen en gedemonstreerd wilde hebben in voorraad waren. Incl de accessoires.
Om 10:00 uur stond ik voor de deur en heb me uitgebreid laten voorlichten. Een demonstratie van elke type aan de tafel met satelliet ontvangst binnen. Mooier kan je het niet hebben. Je kunt als klant ook wat spelen en gevoel krijgen van de bediening van het apparaat. Tip: Doe je motorhandschoenen aan als je een GPS voor de motor gaat kopen. Het werd de 2720 zonder cradle. Verkeerde zuinigheid bleek binnen een week, dus de cradle ik ik er snel bijgehaald. Moet je toch ook weer een andere motorkabel hebben. Ik was er vooraf voor gewaarschuwd dat ik spijt kon krijgen. De extra kabel is handig met spelen in huis. De cradle kabel blijft bij de motorsteun en de cradle.

De prijs:
Als je de moeite neemt internet af te schuimen kan je de hele GPS met motorset misschien bij elkaar harken voor minder geld. Heb je dan enige zekerheid dat het kwaliteit is en samenwerkt? Niet te vergeten de verzendkosten. De winst was minder dan € 100,00. Onder het motto van "Geen gezeik, en reken je niet rijk" toog in dus naar Notter. Geen spijt van gehad.

En welke zaak heeft een gratis helpdesk met honderden medewerkers 24h per dag? http://forum.gps.nl
Zumo XT2, Zumo 390, GPSMAP 62st, Edge 800, Montana 650 t, K1100 LT,
Zumoschroef bestellen?
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=13243

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”