Nieuwe gebruiker 276C

Nieuw op dit forum? Laat weten wie je bent en wat je met je GPS doet! En lees wat anderen ermee doen!
Kawaski
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Nieuwe gebruiker 276C

Bericht door Kawaski »

In 2001 heb ik een Etrex Vista gekocht bij de Toecompst, daar werden destijds de GPSsen verkocht, tegenwoordig gebeurt dit via Waypoint Notter.
De Vista heb ik 3 jaar gebruikt, vooral op de motor. Destijds was de vista het topmodel voor op de motor. Ik heb er veel plezier van gehad, vooral de mogelijkheid op tracks op te slaan en onderweg waypoints maken en deze gegevens later in de pc inlezen. Op deze manier heb ik gedenkwaardige waypoint kunnen maken en complete routes op mijn pc staan.
Vooral de aanpassing van de vista software waarbij het aantaal trackpunten per track van 2.000 naar 10.000 verhoogd werd is en enorme verbetering, dagtouren van 8 reisuren vormen geen enkel probleem, de track is nog niet vol, op deze manier kun je met de huidige track en de 10 opgeslagen tracks een 'toetocht' van 10 dagen op de vista vast leggen en thuis op de compuuter inlezen.
Een minpuntje vind ik dat bij de opgeslagen tracks niet alle data wordt opgeslagen, a.oa. wordt de snelheid niet opgeslagen.
Men zou denken dat als de software van de Vista m.b.t. het aantal trackpunten per track aangeoast kan worden moet dit ook kunnen voor de SP III en de 2610 Eigenlijk moesten ze uitgeleverd worden met 10.000 puntn per track of nog meer aangezien je geen track op de GPS kunt opslaan. (waarom niet?)

Na ruim 2 jaar kreeg de Vista problemen, op het scherm vielen lijnen uit en de stick werkte meestal alleen als de verlichting aanstaat. Volgens Notter moeten de garmin producten minsten 6 jaar meegaan, dus zou de vista vervangen kunnen worden door een nieuwe danwel tegen huidige nieuwprijs worden ingeruild op een ander model. Dit zijn aardige berichten maar veroorzaakt ook een (luxe) dilemma: wat te doen?

De belangrijkste 'tekortkomingen' van de Vista: slechts 19 MB vrij geheugen, up/downloaden via compoort (19 Mb kaarten laden 1 uur), geen routes kunnen berekenen.

In eerste instantie ging de voorkeur uit naar een SP III of een 2610. Ik lang zitten twijfelen, gelukkig lang genoeg want inmiddels was de 276c uitgekomen. Een nadeel was dat er bij Sailtron wat veranderd is en dat ze er daar niet meer van uitgaan dat ze degelijke producten leveren die minsten 6 jaar meegaan. Ondanks dat het een defect zijn van het scherm bij de Vista een voorkomend probleem is, valt mijn Vista niet meer onder de garantie :x Inmiddels is de Vista al 4 weken bij Sailtron, ik wacht wel af wat er uiteindelijk uitkomt.

Gezien de GPS voornaamlijk op de motor wordt gebruikt en het opslaan van tracks een hoge prioriteit heeft en op dit forum en op het duitse forum door motorrijders de 276c de voorkeur heeft heb ik ook een 276c aangeschaft.

Een van de nadelen van de Vista leverde direct voor een probleem met de 276c: het kunnen berekenen van routes. Bij het laden van de kaarten was ik vergeten de optie aan te vinken. Met als gevolg dat voor het berekenen van de routes op de 276c er rare routes uitkomen. In Notter wist Eric direct de oorzaak te vertellen. Na de de kaarten met berekenen te hebben geladen berekend de 276c de routes.

Ik heb inmiddels een heleboel informatie van het forum gehaald, waarvoor mijn dank. Helaas heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden waarom de temparatuur in fahrenheit of celsius ingesteld kan worden. Ik kan de temparatuur nergens vinden in de gegevens van de 276c (track, datavelden). Zou je deze gegevens (temparatuur diepte) alleen voor het maritieme gedeelte gelden? (NMEA?)
Verder heb ik niet kunnen vinden hoe je de juiste tijd voor Europa instelt. Noodgedwongen de tijdzone op anders gezet en +2.00 uur ingegeven. Eind oktober moet het dan weer +1.00 uur worden, de instelling zomertijd is bij anders niet actief.

Bij gebruik op de fiets, lang leve het battery pack, heb ik moeten vaststellen dat je er voor moet zorgen dat de 276 goed in de RAM bevestiging zit. Ik dacht dat hij (zij) goed vast zat. Echter na een kilometer reed ik over een hobbel, resultaat de 276 stuiterde over de weg (fietspad). Afgezien van een paar kraasen, vooral op de hoeken, blijkt de 276 wel degelijk te zijn. De accu er weer goed in aanzetten en goed vastzetten en verder fietsen.

Zo eerst genoeg (te veel) geschreven.

Groet,

Henk

Plaats reactie

Terug naar “Forum-leden stellen zich voor”