Autonavigatie met routemgelijkheid

Adviesvragen, voor als je vooral voor in de auto en/of op de motor een GPS zoekt
RDDR
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2006 10:02

Autonavigatie met routemgelijkheid

Bericht door RDDR »

Allen,

ik ben tot nu toe tevreden gebruiker van een Garmin Nuvi 300 Deluxe (dus Europa dekking). Nu heb ik sinds een jaar een cabrio en daarmee rij ik graag toeristische routes.
Helaas is de Nuvi niet in staat om volledige routes op te slaan en deze te navigeren. Dit vind ik een erg groot gemis en onbegrijpelijk dat ze dit nog niet hebben toegevoegd aan de functionaliteit.

Nu ben ik dus op zoek naar een ander navigatie systeem. Mijn eisen / wensen:
- Europa dekking
- eenvoudige user interface
- goede routeberekening. Ik heb ervaren dat TomTom daar soms wat
rare dingen doet die Garmin niet doet. Kan ook toeval zijn.
- mogelijkheid tot volgen van routes
- redelijk in prijs (<350 Euro)

By the way: perfect dat Waypoint notter nu ook in Vessem zit. Eindelijk dichtbij.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Nuvi 7xx kan routes aan (en wellicht 5xx)
Zelf een TomTom 720 TMC, die heel goed routes aan kan. Inmiddels meer dan 10 Kkm op de motor. Zo stevig is ie. Rij alleen maar routes, gemaakt met Tyre en ITNconv.

Weet niet of je met Garmin Nuvi onder 350 kunt blijven, de 720 is nu overal in de aanbieding, TT heeft de 730 uitgebracht. Toestellen identiek.
Liggen vast in Vessem.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150 Rockster
Ulefone Armor 7 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Als je geen routes vooraf hoeft samen te stellen, maar bedoelt dat er bij navigeren van A naar B een nette route uitkomt, dan kun je ook heel goed met de Nuvi 250 thuiskomen. Kost net boven de 150 euro in Vessem.

Wil je wel routes vooraf laden op de GPS, dan kom je uit bij of de Nuvi 750 of de Zumo.
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Goed lezen Elsinga, meneer heeft al een N 300 en vraagt voorgeladen routes.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150 Rockster
Ulefone Armor 7 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Mr. M schreef:Goed lezen Elsinga, meneer heeft al een N 300 en vraagt voorgeladen routes.
Ietwat overheen gelezen. :oops: Blijft het 2e deel van mijn commentaar over. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

RDDR
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2006 10:02

Bericht door RDDR »

Inderdaad: routes zijn juist belangrijk voor me, naast reguliere navigatie. Mijn vrouw gaat vanwege haar werk regelmatig eenmalig naar een adres toe. Dus het basis navigeren moet zeker ook goed werken.

Tot nu toe als opties:
- TT 720
- Nuvi 750
- Zumo

Iemand redenen waarom de ene wel en de andere niet?

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Ik ken de 720 niet, maar de Zumo is erg goed met routes en tracks. De 750 schijnt daar eenvoudiger mee om te gaan.
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

De zumo is de optimale keuze, maar wel wat kostbaarder. De 750/760 volgt (maar als je een groot scherm wilt kan ook de nuvi5000); de TT 720 kan ook, maar heeft wat nadelen bij het volgen van de route; enerzijds minder routepunten, maar vooral dat een net-offroad punt onherroepelijk leidet tot 'omkeren, omkeren', terwijl de garmin wèl in de gaten heeft dat je gewoon op de route zit en je door laat rijden.

In alle gevallen zou ik aanraden te combineren met Onroute; dat vervolgens (bij ons) weer een stuk goedkoper is icm aanschaf van het toestel dan bij losse aanschaf.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

Sorry hoor Hans, ik weet dat dit jullie forum is en dat je Garmin wilt verkopen (trouwens waarom nog TT in de winkel?). Beide punten aangaande TT 720 onzin. Ik maak een 350 km route zo gelijk aan de Garmin.

Omkeren? Nog nooit meegemaakt, behalve toen ik hem op de verkeerde kant van de snelweg zette.
Lees de draadje van gisteren en vandaag over de Zumo en omkeren!!!

Off road optie (Zandwegen verwijden) gewoon in de TT 7 Navcore.

Kijk ook even naar de draadjes van gisteren over OnRoute en Routes van en naar en via MapSource. Een bende en heel moeilijk uit te leggen.

Als je als gebruiker niet een GPS fanaticus bent (veel interesse) dan is de 720 een betere keus.

Zumo mag je hier natuurlijk naar voren brengen, maar vermeldt dan oo de prijs, die 2 x 350 euro.

Nogmaals mijn verontschuldigingen, maar het enige wat jij kunt bedenken is Garmin Garmin. Dat mag, zoals gezegd jullie forum, maar ik vraag me werkelijk af waarom jullie de TT in je assortiment hebben. Want die zou ik nooit bij jullie kopen. Je snapt er niks van en jullie verhaal over service, kennis van garmin klopt. Daarom zou ik die wel bij jullie kopen.

Nog steeds vr gr Marten Renkema

En nee geen aandelen TT en ze kunnen me ook geen flikker schelen.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150 Rockster
Ulefone Armor 7 Android icm TomTom Go App en Osmand+

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

Eerlijk gezegd vind ik wel dat Mr. M hier een punt heeft....

groet,
Christ

RDDR
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jul 2006 10:02

Bericht door RDDR »

Pittige discussies hier....

De Zumo is inderdaad duurder dan dat ik wil uitgeven. Daarvoor gebruik ik de routes te weinig. Ook de Nuvi 5000 is me te duur.

Blijven over de Garmin Nuvi 750 / 760 (wat is het verschil?) en de TT 720. Op zich heb ik een lichte voorkeur voor Garmin. Ik heb een paar keer met TT One gereden en de routes die gekozen werden, waren soms behoorlijk onlogisch. Mijn Nuvi 300 doet dat beter. Is dit inmiddels bij TT verbeterd? Daarnaast lijkt me de Mapshare van TT wel een handige toevoeging. Werkt dit in de praktijk?

christc
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 990
Lid geworden op: 4 mar 2006 13:18

Bericht door christc »

RDDR schreef: Ik heb een paar keer met TT One gereden en de routes die gekozen werden, waren soms behoorlijk onlogisch.
Kun je aangeven in welk opzicht je de route onlogisch vond? (Wellicht ook instelling even vermelden, van A naar B ?, kortste route?, snelste route?, vermijd snelweg?).

groet,
Christ

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

RDDR schreef:knip...Daarnaast lijkt me de Mapshare van TT wel een handige toevoeging. Werkt dit in de praktijk?
Ja, dat werkt. Veel belangrijker is dat je kijkt naar het kaart materiaal. Ik heb TeleAtlas 7.15. Op het 'TT' forum zijn mensen heel enthousiast over de 7.20 versie. Die is van Jan jl. Staan inmiddels veel rtondes op die nu (2008) gebouwd worden.
Mij maakt het niet veel uit, persoonlijk. En ik gebruik hem op de motor, dus acht dan rij ik wel een weggetje verder.

Pak beide toestellen in je hand en kijk welke info er op het staat. Ze beide hun eigen philosofie. TT heeft Snelheid/Max snelheid bijvoorbeeld. Maar dat is persoonlijk. Als je in de buurt bent mag je mijn best lenen. Maar dan moet je ook een Nuvi ernaast zetten. Dat is dan wel zo eerlijk.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150 Rockster
Ulefone Armor 7 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Tsja... die aloude tomtom vs garmin discussie steekt met enige regelmaat de kop op. En inderdaad gaat onze voorkeur dan vaak naar de Garmin en adviseren we in die richting; daarover hieronder meer.
Even opvallend is dat er bij zo'n advies richting garmin ook onmiddellijk twee forumleden zijn die te vuur en te zwaard tomtom verdedigen; Mr M en ChristC. En ook dat is een goede zaak; eenvoudigweg omdat het bijdraagt tot de volledigheid.

En als ik ongelijk heb dan stel ik het op prijs gecorrigeerd te worden, ook ik heb de wijsheid niet in pacht en kan nog veel leren (dat vertelt m'n vrouw me althans met enige regelmaat ;)) Zolang je daarbij m'n integriteit maar niet in twijfel trekt, want dan wordt ik een beetje :evil:

En omdat dat laatste toch een beetje gebeurt nog maar even wat verduidelijkende argumenten.

In algemene zin ter info: we verkopen als Waypoint heel veel tomtom's. Weliswaar minder dan Garmin, maar nog steeds aantallen waardoor ook tomtom heel blij met ons is. We beperken ons tot die twee merken omdat we vinden dat garmin en tomtom nu eenmaal met kop en schouders de verreweg de beste prijs-kwaliteit bieden.

Tomtom scoort daarbij op enkele punten extra; denk aan mapshare en hd-traffic; op andere punten minder, denk aan garantietermijn, servicehandling en beschikbaarheidstermijn reserveonderdelen.
TomTom is ook iets meer 'windowdressing' c.q. slimme marketing.

Onze kernpositionering is in de, wat wij noemen, vrijetijdsnavigatie. En in dat segment scoort Garmin met kop en schouders hoger dan tomtom; ondermeer vanwege grotere diversiteit in modellen en toepassingen, maar ook qua toestel-software.

In de loop der jaren hebben we ons actief ingezet om ook TomTom te verbeteren voor vrijetijdsnavigatie: OnRoute hebben we in eerste instantie geintieerd om ook voor TomTom routeplanningssoftware a la mapsource aan te bieden.
En in die ontwikkelingsfase heb ik zelf, in Nederland en Frankrijk, veel getest met het route-gedrag van tomtom in vergelijking met garmin. Daarnaast hebben we dit forum, en onze email en telfonische helpdesk waar vragen over het praktijkgebruik binnenkomen.

Ook omtrent de tomtom weten we zodoende heel aardig waar we het over hebben. EN ook dat het heel goed dat het kàn voorkomen dat een route met een tomtom foutloos gereden wordt. Gelukkig wèl zeg, anders werden we helemáál gek aan de telefoon!

Dat neemt niet weg dat er wel degelijk verschillen zijn, en die verschillen zijn geen 'onzin', maar gewoon 'hard'.

'Hard' gegeven is dat een tomtom slechts 48 routepunten aankan, een de garmin een veelvoud. Ik geloof best dat het je bij 'een' route van 350 kilometer gelukt is hem foutloos in de tomtom te krijgen. Tegenover die ene staan er echter negen waarbij het niet lukt; zeker als de route bewust de bebouwde kom vermijdt.

'Hard' gegeven is dat de tomtom bij het missen van een viapunt zal blijven wijzen naar dat viapunt, tenzij je handmatig aangeeft dat punt al gehad te hebben.

Staat een punt goed op de weg, dan is het geen probleem. Staat het er naast, dan wel.
Zeker als je werkt met een geconverteerde route die enkele jaren terug gemaakt is (zoals er velen te vinden zijn op bijvoorbeeld gpstracks; ook in itn-formaat) is dat vervelend. Bij nieuwere versies kaartmateriaal komt het regelmatig voor dat wegen niet iets beter gepositioneerd zijn, met als gevolg dat een routepunt op de 'oude weg' nu 10 meter in het weiland kan liggen. En dan zul je op de tomtom een handeling moeten doen om dat punt over te slaan. Als dat één keer is is dat niet er, bij de vijfde keer is het knap storend.
Dat laatste is op de motor sterker als in de cabrio: op de motor zul je immers moeten stoppen (en vragen de mannen achter je zich af wat er 'nu weer loos is'); in de cabrio kan de bijrijder het doen.
Er is ook ergens op internet een stukje 'homemade' firmware te vinden dat het aantal handelingen om dat punt over te slaan verkleind tot één druk op het scherm. Zie hier. Ik weet alleen niet zeker of dat ding ook werkt op navcore7, en ook niet in hoeverre het verstorend kan werken voor het toestel. Maar het simpele bestaan van zo'n tooltje illustreert toch wel dat daar kennelijk behoefte aan was?
Bij Garmin is dat niet nodig: heb je een waypoint gemist, maar zit je wel gewoon op de route na dat waypoint zal de garmin automatisch verder routeren.

Ander voorbeeldje van voordeel van de Garmin is dat de Garmin een tracklog kent. En dus onthoudt waar je geweest bent. En dat maakt het weer mogelijk/makkelijker om routes met elkaar te delen. Specifiek bij de Zumo kun je zelfs tracks importeren en als routebasis gebruiken, zodat je zelfs offroad kunt routeren (want overigens juist het tegenovergestelde is van zandpaden vermijden). Of bijvoorbeeld met onroute een route op Kreta kunt maken en die, ondanks dat Kreta niet op de wegenkaart staat, toch in de zumo laden.

En ook hier: als je bereid bent je tomtom the 'hacken' is er ook een tooltje om een tracklog uit de tomtom te halen: zie hier. Ook daar echter vraagtekens bij navcore 7.

Al met al: met de tomtom kom je een heel eind. Als je het aandurft aan de firmware te sleutelen (waarmee striktgenomen de garantie vervalt) kom je zelfs nóg een stukje verder.

Maar als de kern-toepassing het rijden van mooie routes is dan kun je jezelf die moeite besparen door voor bijv een nuvi750 te kiezen. Wil je nog een stap verder kun je naar de Zumo (waarvan ik al aangaf dat die duurder is).

En nee: dit is geen pleidooi voor Garmin, maar een zo objectief mogelijk weergeven van feiten, in antwoord op de gestelde vraag.. Echt waar!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Bericht door Mr. M »

OK, thanks, zand erover.

Ik krijg alleen het gevoel hier op eieren te moeten lopen. En dan gaat de lol er een beetje vanaf.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150 Rockster
Ulefone Armor 7 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Plaats reactie

Terug naar “In de auto en op de motor”