Tja,
al jaren staat dit speeltje op mijn verlanglijst en het wil er maar niet van af geraken. Wel worden de eisen die er aan de GPS gesteld worden steeds hoger.
In de tijd dat mijn broer bij Siemens druk bezig was met algorithmen om digitale kaarten op elkaar aan te kunnen sluiten (door de bolling in de aarde passen platte kaarten met juiste afstands-schaal niet precies aan elkaar) was het idee al geboren om een GPS muis aan de PC te knopen.
Toen al eens bij een GPS leverancier uit Twente (toeval???) geïnformeerd.
Maar ja, geld kon ik ook toen slechts 1 keer uitgeven en dat was toch een domper op de feestvreugde.
Via GPS zonder enige vorm van kaart via de GPS met globale kaarten ben ik volgens mij nu bij de GPSMap 60C uitgekomen. Mede dank zij de schitterende presentatie op BikeMotion
De GPS gaat bij mij vooral gebruikt worden voor het fietsen, wandelen en motorrijden (in die volgorde).
Wat ik tot nu toe nog niet gevonden had was een bevestiging dat de GPS ook voor het fietsen goed te gebruiken is. Een geleende GPS (ouder model, gekocht in de VS) had wel een routeprogramma en kaarten voor Europa maar was niet echt bruikbaar voor het uitpuzzelen van een route. Verkrijgbare routeplanners (met of zonder GPS koppeling) die ik zelf geprobeerd heb zijn een ramp voor het plannen van fietsroutes. De manier die ik (voor niet GPS routes) gevonden had was het gebruik van de Andes planner waarbij ik net zolang blokkades blijf plaatsen tot mijn route overblijft.
Blij verrast was ik dan ook bij de demo waarbij de route, na in de planner te zijn uitgezet, gewoon als elastiek kan worden opgepakt en via een andere weg kan worden gelegd - en dat voor een prijs die best te betalen is. Goed, ik kan mijn geld nog steeds maar 1 keer uitgeven (heb nu alleen iets meer dan een 10 jaar geleden) dus spring zometeen eens op de brommert voor een ritje naar Notter. Daar ga ik vast een helehoop wijzer van worden en, als ik de verhalen op dit forum mag geloven, ook een beetje armer ...
Groeten vanuit zonnig Nijmegen,
Rob
Zo vers ... ik heb nog niet eens een GPS
- elsinga
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
- Locatie: N52 55.981 E5 51.058
- Contacteer:
Wandelen en motorrijden, daar is een GPS vaak goed voor te gebruiken. In het eerste geval hoef je geen autorouting, in het tweede geval rijdt je via gewone wegen. Voor fietsen ligt dat iets lastiger, omdat geen enkele kaartmaker veel fietspaden meeneemt in het kaartmateriaal.
Nog even een tip: de 60C heeft voor het volgen van te downloaden motortrips nog een onhandigheidje... hij herberekent altijd de route en dat is niet altijd de bedoeling. Er wordt een firmware update verwacht, maar die is er nog niet. Voor wandelen is op dit moment de 60C wel het meest voor de hand liggende model en ook op de motor is de 60C te gebruiken met autorouting, maar of er ook een echte motorsteun al is... Hans?
Veel plezier in Notter, je wordt er in elk geval een hoop wijzer (en inderdaad... de kans dat je er enthousiast met een GPS vandaan komt is niet echt uit te sluiten
).
Nog even een tip: de 60C heeft voor het volgen van te downloaden motortrips nog een onhandigheidje... hij herberekent altijd de route en dat is niet altijd de bedoeling. Er wordt een firmware update verwacht, maar die is er nog niet. Voor wandelen is op dit moment de 60C wel het meest voor de hand liggende model en ook op de motor is de 60C te gebruiken met autorouting, maar of er ook een echte motorsteun al is... Hans?
Veel plezier in Notter, je wordt er in elk geval een hoop wijzer (en inderdaad... de kans dat je er enthousiast met een GPS vandaan komt is niet echt uit te sluiten

- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Ondertussen ben ik al weer een dag terug uit Notter.
De berichten van Robert en Hans had ik voor die tijd niet gelezen maar alles is prima door Hans uitgelegd.
Een motorsteun heb ik nog maar niet aangeschaft. Momenteel staat mijn motor veel stil en doe ik meer op de ligfiets, maar aangezien ik naast het ritje naar Notter ook nog wat tijd wilde hebben om met de zeer waarschinlijke aanschaf te spelen ben ik toch maar met de motor naar Notter getrokken. Al snel wist ik weer waarom ik meer fiets ... Het was behoorlijk druk op de A73/A50 en ik zat me al snel te ergeren aan de vreemde fratsen die ik soms vlak voor me zag gebeuren. Dus knop om; verstand op nul en leker toeren is mijn eigen advies. Dat doe ik dan ook zodat ik de oprit naar de A50 op de A12 geheel gedachteloos voorbij rijd - niet verwonderlijk want mijn ouders wonen vlak bij knooppunt velperboek, het punt om mijn vergissing goed te maken.
In Notter aangekomen neemt Hans alle tijd.Eerst een kopje koffie en dan volgt de uitleg met de GPSmap 60c, 76c en de Quest. Mijn wensen worden er nog eens naast gelegd en we komen toch uit op de 60c. LiIon accu van de Quest en grootte van de 76c zijn voor mij negatieve punten bij het maken van een keuze.
Zonder GPS verlaat ik nu toch geheel tevreden het pand ...
Helaas is het gekozen model nu even niet op voorraad maar nieuwe voorraad is onderweg. Verwachte aankomsttijd is ergens tussen 10 minuten na nu en 2 uur later. Die paar uurtjes kan ik nog wel wachten dus op de motor en een stukje verder het Twentse land ingetrokken om bij Ikea en MediaMarkt te blijven hangen (ik wil ook nog wel een nieuwe MP3 speler en bij de Ikea kan je lekker lunchen).
Vroeg in de middag kom ik weer in Notter. De rust van vanochtend heeft plaats gemaakt voor een gezellige drukte. Hans inventariseert even snel de reden van komst en helpt me even snel tussendoor. Met GPS, accu's met lader en fietssteun verlaat ik als kind zo blij met zijn nieuwe speeltje nu het pand.
Uit ervaring weet ik dat NiMH accu's vaak (half)vol geleverd worden dus maar meteen de accu's in het apparaat gestopt en aangezet. Het zoeken naar satellieten begint, ik stop het ding in mijn binnenzak en ben alweer onderweg naar Nijmegen.
Thuis gekomen de software geinstalleerd op de PC, route uitgelezen en kaarten in de GPS gezet.
Alles wijst zich eigenlijk vanzelf. Ik had nog even een snelle aanwijzing gekregen hoe ik kaarten kan selecteren dus de gebruiksaanwijzing heb ik nog niet echt nodig gehad. Voor ingewikkelde zaken zal ik toch de handleiding wel moeten raadplegen. Er zitten wel erg veel menu's in dit toestel en ik raak de draad nog wel eens kwijt. toch lukt het me zonder al te veel problemen wel een aantal waypoints aan te maken en zelfs de voorkeur voor het laten berekenen van fietsbare routes (niet over snelwegen enzo) is te wijzigen zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen.
Het berekenen van de route van mijn huisadres naar mijn ouders levert een verassing, van Nijmegen via Emmerich naar Velp (bij Arnhem). Waarschijnlijk is de waalbrug op de kaart gemarkeerd als snelweg en dus niet als fietsbare route aangegeven.
Er zitten nog wel een aantal kleine foutjes in de kaart. Zo geeft het opgeven van mijn huisadres een locatie die een straat te ver ligt (ik woon in zo'n wijk met genummerde straten) en houdt de straat waar mijn ouders wonen volgens de kaart een 50 meter te vroeg op (en heet daar dan plots anders).
Ach, je komt toch binnen een meter of 50 op de juiste plaats uit, een stukje wat zelfs met de fiets geen problemen op zal leveren.
Ook loop ik al snel tegen de eerste beperkingen aan. In mijn enthousiasme selecteer ik de kaartdelen voor Nederland om die in de unit op te slaan en neem daarbij ook meteen een stukje duitsland mee. Nouja, stukje ... Begrensd door Gronau (N), Dortmund (O) en Keulen (W) heb ik zo een heel stuk Duitsland te pakken. Dus een nieuwe selectie gemaakt en nu passen de kaarten er wel in: een flink stuk Nederland en ook Duitsland in kan ik me nu goed redden. Later zal ik ontdekken dat ik in mijn enthousiasme Arnhem als meest noordelijke plaats heb gekozen voor de detailkaarten: "Kijk Karel, hier woon jij. Nederland ... Apeldoorn ??? He, dat zit er niet meer in"
Voorlopig ben ik dus nog niet uitgespeeld. Vanmorgen 'broodkruimeltjes gestrooid' dus eens kijken of ik vanavond dat spoor nog terug kan vinden. Fietsroutes van GPSTrack in de regio proberen, zelf routes maken door ze eerst te fietsen en vervolgens in de PC te bewerken en nieuwe routes maken via stafkaart of met MapSource.
Binnenkort zal het hele verhaal wel te lezen zijn op mijn website.
Rob
De berichten van Robert en Hans had ik voor die tijd niet gelezen maar alles is prima door Hans uitgelegd.
Een motorsteun heb ik nog maar niet aangeschaft. Momenteel staat mijn motor veel stil en doe ik meer op de ligfiets, maar aangezien ik naast het ritje naar Notter ook nog wat tijd wilde hebben om met de zeer waarschinlijke aanschaf te spelen ben ik toch maar met de motor naar Notter getrokken. Al snel wist ik weer waarom ik meer fiets ... Het was behoorlijk druk op de A73/A50 en ik zat me al snel te ergeren aan de vreemde fratsen die ik soms vlak voor me zag gebeuren. Dus knop om; verstand op nul en leker toeren is mijn eigen advies. Dat doe ik dan ook zodat ik de oprit naar de A50 op de A12 geheel gedachteloos voorbij rijd - niet verwonderlijk want mijn ouders wonen vlak bij knooppunt velperboek, het punt om mijn vergissing goed te maken.
In Notter aangekomen neemt Hans alle tijd.Eerst een kopje koffie en dan volgt de uitleg met de GPSmap 60c, 76c en de Quest. Mijn wensen worden er nog eens naast gelegd en we komen toch uit op de 60c. LiIon accu van de Quest en grootte van de 76c zijn voor mij negatieve punten bij het maken van een keuze.
Zonder GPS verlaat ik nu toch geheel tevreden het pand ...
Helaas is het gekozen model nu even niet op voorraad maar nieuwe voorraad is onderweg. Verwachte aankomsttijd is ergens tussen 10 minuten na nu en 2 uur later. Die paar uurtjes kan ik nog wel wachten dus op de motor en een stukje verder het Twentse land ingetrokken om bij Ikea en MediaMarkt te blijven hangen (ik wil ook nog wel een nieuwe MP3 speler en bij de Ikea kan je lekker lunchen).
Vroeg in de middag kom ik weer in Notter. De rust van vanochtend heeft plaats gemaakt voor een gezellige drukte. Hans inventariseert even snel de reden van komst en helpt me even snel tussendoor. Met GPS, accu's met lader en fietssteun verlaat ik als kind zo blij met zijn nieuwe speeltje nu het pand.
Uit ervaring weet ik dat NiMH accu's vaak (half)vol geleverd worden dus maar meteen de accu's in het apparaat gestopt en aangezet. Het zoeken naar satellieten begint, ik stop het ding in mijn binnenzak en ben alweer onderweg naar Nijmegen.
Thuis gekomen de software geinstalleerd op de PC, route uitgelezen en kaarten in de GPS gezet.
Alles wijst zich eigenlijk vanzelf. Ik had nog even een snelle aanwijzing gekregen hoe ik kaarten kan selecteren dus de gebruiksaanwijzing heb ik nog niet echt nodig gehad. Voor ingewikkelde zaken zal ik toch de handleiding wel moeten raadplegen. Er zitten wel erg veel menu's in dit toestel en ik raak de draad nog wel eens kwijt. toch lukt het me zonder al te veel problemen wel een aantal waypoints aan te maken en zelfs de voorkeur voor het laten berekenen van fietsbare routes (niet over snelwegen enzo) is te wijzigen zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen.
Het berekenen van de route van mijn huisadres naar mijn ouders levert een verassing, van Nijmegen via Emmerich naar Velp (bij Arnhem). Waarschijnlijk is de waalbrug op de kaart gemarkeerd als snelweg en dus niet als fietsbare route aangegeven.
Er zitten nog wel een aantal kleine foutjes in de kaart. Zo geeft het opgeven van mijn huisadres een locatie die een straat te ver ligt (ik woon in zo'n wijk met genummerde straten) en houdt de straat waar mijn ouders wonen volgens de kaart een 50 meter te vroeg op (en heet daar dan plots anders).
Ach, je komt toch binnen een meter of 50 op de juiste plaats uit, een stukje wat zelfs met de fiets geen problemen op zal leveren.
Ook loop ik al snel tegen de eerste beperkingen aan. In mijn enthousiasme selecteer ik de kaartdelen voor Nederland om die in de unit op te slaan en neem daarbij ook meteen een stukje duitsland mee. Nouja, stukje ... Begrensd door Gronau (N), Dortmund (O) en Keulen (W) heb ik zo een heel stuk Duitsland te pakken. Dus een nieuwe selectie gemaakt en nu passen de kaarten er wel in: een flink stuk Nederland en ook Duitsland in kan ik me nu goed redden. Later zal ik ontdekken dat ik in mijn enthousiasme Arnhem als meest noordelijke plaats heb gekozen voor de detailkaarten: "Kijk Karel, hier woon jij. Nederland ... Apeldoorn ??? He, dat zit er niet meer in"
Voorlopig ben ik dus nog niet uitgespeeld. Vanmorgen 'broodkruimeltjes gestrooid' dus eens kijken of ik vanavond dat spoor nog terug kan vinden. Fietsroutes van GPSTrack in de regio proberen, zelf routes maken door ze eerst te fietsen en vervolgens in de PC te bewerken en nieuwe routes maken via stafkaart of met MapSource.
Binnenkort zal het hele verhaal wel te lezen zijn op mijn website.
Rob