Van 12V naar 18,5V

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Plaats reactie
Roland
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Van 12V naar 18,5V

Bericht door Roland »

Voor de electronicatechneuten:

Voor de routes in en van vakanties en zo zit ik te kijken naar een voeding van mijn notebook voor op de motor. Dit moet dus van 12V naar 18,5V.

Nu staan er hier een hoop.
Maar die kunnen of 18V of 19 V uitspugen. Gaat dat met mijn noteboekje?

Want als ik een 12 -> 230 omvormer daarvoor wil gebruiken om daarmee de originele voeding te voeden, moet ik minstens een 300W versie hebben. Die verstookt dan 30A!. Dat lijkt me ook weer wat overdreven!
Roland
Afbeelding

HvE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door HvE »

Dus je input spanning van je laptop is 18,5 volt.
Dan zal dit meestal ook wel werken op 18 volt en zal er niets defect raken, dus proberen. (19 volt is even oppassen!)
De verwisselbare voltage blokjes die je meegeleverd krijgt zijn echter niets anders als een weerstandje van een bepaalde waarde, waardoor de geschakelde voeding de juiste uitgangsspanning gaat leveren.
Zou je laptop op 18 volt niet werken kun je de voeding op de volgende manier naar 18,5 volt brengen.

Methode 1:
Meet met een multimeter de weerstandswaarde van het 18 volt en 19 volt voltage blokje.
Ga naar een elektronica winkel en koop daar een weerstand die precies tussen deze twee waarden ligt.
bv. Je meet 10 kohm en 12 kohm dan koop je een weerstand van 11 kohm.
Deze plaats je aan je voeding in een eventueel niet gebruikt voltage blokje.
Je pakt nu twee lampjes van 12 volt in serie en belast hier je voeding mee, en meet de uitgangsspanning op juistheid (18,5 volt) :wink:

Methode 2:
Meet de weerstandswaarde van het 19 volt blokje en koop een klein potentiometertje waarvan de weerstandswaarde hoger ligt.
Zet deze in de plaats van het voltage blokje.
Sluit twee 12 volt lampjes in serie aan op je voeding en regel de spanning af op 18,5 volt. :wink:
Verzegel hiernaar de potmeter met bv. nagellak zodat deze niet meer kan verlopen.
Groet Hennie

GPSmap60Cx (motor : ST1100, fiets : Gazelle, wandelen : Benen, varen : Ryds en auto : Grand Vitara)
Voorheen Etrex Vista en GPSmap60C gebruiker.
Elektronica zelfbouw projecten voor de motor: http://home.kpn.nl/hvaneldijk

Iron Horse
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Iron Horse »

Ik heb de voedingen van diverse Notebooks door elkaar gebruikt. Daarbij ook regelmatig de 20 Volts voeding gebruikt op die van 16 Volt. Als het goed is zit er in de notebook zelf ook een spanningsregelaar. Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden. Overspanning is natuurlijk eigenlijk niet gewenst. Het is ook geen garantie dat het bij elk aangesloten notebook probleemloos werkt. Maar in jouw geval is het spanningsverschil zo nihil dat ik daarvoor niet zou gaan aanpassen. Op 17 Volt zal hij het ongetwijfeld ook nog prima doen en bij 19 ook.

Waar ik me meer zorgen om zou maken is de capaciteit van de accu. De meeste motoraccus hebben een betrekkelijk kleine capaciteit om gedurende langere tijd het vermogen te leveren voor je notebook. Een notebook kan al snel 3~4 Amp trekken bij de genoemde 18 Volt. Dat betekent voor je 12 Volts accu ca. anderhalf keer zoveel. Een accu met 30 Amp/hr is dan na 4 uur zo dood als een pier. Dus ik hoop dat je er ook een kicksarter op hebt zitten. :lol: Hoe dan ook zou ik dat wel erg goed in de gaten houden. Als je er een kwartiertje je pc aanhangt om een route te laden zal het geen kwaad kunnen, maar ff lekker gaan computeren en op je gemakje zaakjes uitzoeken is er niet bij.

Een ander verhaal wordt het wanneer je tijdens het rijden er alleen maar de pc mee wilt opladen. Dan verwacht ik geen problemen.
Groeten, Rob. Afbeelding
Afbeelding

gt6
WayPoint relatie
WayPoint relatie

gps en notebook

Bericht door gt6 »

:D :D :D Heb intussen zelfde doorgemaakt!
Het begint met een goede GPS en dan komt de behoefte van een laptop
meenemen aan de orde, ik heb zelf een acer 17 inch van 6kg hetgeen geen optie was( stroom accu ca 1 uur).
Welnu enig zoekwerk op internet bracht de oplossing Toshiba protege
3010CT, 10 Inch scherm 19mm dik magnesium behuizing en 1.4kg gewicht 64mb windows 98 en 4GB zelfs XP zou nog net kunnen.
Nog leuker is ca 3uur werken op een accu naar gelang de instelling!
Voor het GPS spul ruim voldoende en geen geklooi met voedingen.
Enige nadeel ik moest 180euro op hoesten voor het overigens zeer compleet apparaat maar gebleken is dat het voor aanzienlijk meer te gebruiken is.

RonGS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Re: gps en notebook

Bericht door RonGS »

gt6 schreef: Nog leuker is ca 3uur werken op een accu naar gelang de instelling!
XP met 64MB geheugen :? Dan is het idd wel te hopen dat de accu het minimaal 3 uur volhoudt. Net voldoende om op te starten :wink:

Iron Horse
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Iron Horse »

Ik zou hem idd maar op Win98(SE?) laten draaien anders is het wachten op problemen en verhoogd stroomverbruik. 64 MB is het absolute minimum voor XP en vergt dan (mogelijk heel) veel HD activiteit vanwege het virtuele geheugen dat dan wordt aangesproken. Werkt ook ernstig vertragend.

Voor vastaangesloten op het lichtnet hoeft het echter geen probleem te zijn als je de vertraging voor lief neemt.
Groeten, Rob. Afbeelding
Afbeelding

gt6
WayPoint relatie
WayPoint relatie

draaien op windows 98

Bericht door gt6 »

:D :D Klopt deze lilliputter draaid op 98 is niets mis mee tot dusver.
Is tenslotte als vrindje voor de SP2610 aangeschaft en voldoet hier uitstekend ik heb intussen al menige rit hierin uitgezet en opgeslagen het wachten is op vriendelijker weer. Ik moet zeggen ik was niet zo gecharmeerd van het gepier op zo"n klein schermpje van de SP2610 onderweg,alles gaat maar ik ben niet absoluut tegen mezelf. Afmetingen gewicht en stabiele magnesium behuizing van deze Toshiba is denk ik wat de meesten zoeken waarbij ze af en toe op internet aangeboden worden voor een schappelijke prijs(tussen 150 en 220euro). Ik heb me laten vertelen dat ze in 1998 ca 3000gulden kostten Het is wel zinvol het spul comleet te kopen want disc-drive en floppy-drive zijn extern. Een Usb aansluiting zit standaard erop.
Voor het snelle werk zeulen we dan maar met de 6kg acer! :D

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”