Tracks4Africa

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
reisafrika

Tracks4Africa

Bericht door reisafrika »

Ik ben bezig me te "scholen" in Tracks voor Africa, want als alles zo loopt als gepland, ga ik samen met mijn vriend een rondreis door Afrika maken. We hebben daarvoor een Toyota landcruiser HZJ 75 gekocht, met daarbij een Garmin Montana 600 ( van mensen, die een half jaar een rondreis in Afrika hebben gemaakt).We hebben ook de software T4A 12.05.01 overgenomen.
Ik heb inmiddels een cursus basecamp gedaan in Notter en kan een route maken in basecamp, maar stuit steeds op problemen. Wie heeft er ervaring met deze afrikakaarten en wil dat met me delen? Met basecamp kan ik me nu aardig redden, maar ik krijg bv. grote steden, zoals Rabat, niet gedetailleerd te zien. Wel alle nuttige punten, maar het is toch ook wel handig als je weet hoe de stad eruit ziet?
Verder kan ik niet goed zoeken op adressen op de garmin. Een stad als dakar in senegal wordt niet gevonden. Wel het land senegal. Kan ik de zoekfunctie aanpassen? Misschien is het allemaal heel simpel: ik ben al een aantal dagen aan het mieren en word er wanhopig van. ook bv.een adres van een ambassade in rabat. prima te vinden via basecamp, maar op de garmin kent hij hem niet. ze kennen ook geen straten maar nummers zoals W 175166. Ik heb inmiddels wel de demo stand ontdekt, dus als ik een goed adres heb ( uit de waypointen van de vorige eigenaren) wordt dat prima gevonden.
Misschien is het ook wel geen geschikte kaart?
Wie kan me verder helpen of weet waar ik hierover iets kan vinden, een soort handleiding?

splashy
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Tracks4Africa

Bericht door splashy »

Ik heb geen ervaring met T4A, maar probeer ook OpenStreetMap = OSM eens, dat werkt op veel plekken op de wereld erg goed.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Je zou Senegal eens kunnen laden en als je de img kiest kan je hem rechtsreeks in de Garmin folder van de gps zetten om te zoeken.
Let wel op de file heet gmapsupp.img en die kan je hernoemen naar senegal.img, dit in het geval er al een file met dezelfde gmapsupp.img naam staat.
Als je Gps niet doet wat jij wil, verander dan niet meerdere dingen tegelijk.
Niet je Gps formatteren!!! Zorg dat je altijd een backup van je Gps hebt
GPS75 (1993), 12XL, Nuvi 3760, Oregon 600, Sam. Galaxy S4 S5, Samsung Tab P7500 3G

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

Als je hier http://tracks4africa.co.za/maps/africa/ kijkt krijg je een interactieve kaart. Zoek/kijk eens bij Rabat of Dakar: ik zie weinig detail. Dan geeft osm in bijv. Dakar : http://www.openstreetmap.org/?lat=14.72 ... 3&layers=M meer detail (zoals Slashy al aangaf).

Aanvulling 19:54 uur: Voor Rabat geeft de CN Middle East & North Africa redelijk wat detail. Maar daar heb je voor Dakar weer niks aan (en overige oostelijk een zuidelijk edlen ook niet).
Je hebt ook nog Garmap als streetmap en topomap, maar dan wat meer de zuidelijke Afrikaanse landen. Op http://www.viagens4x4.com/ ook nog aparte kaart voor Senegal/Mali/Mauretanie.

Je hebt het wel over Africa, maar ga je hele continent doortrekken of bepaald gebied ? Dat scheelt ook wel in de zoektocht voor geschikt kaartmateriaal. (misschien toch de mix van osm en T4A).

GPS Expert
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Bericht door GPS Expert »

reisafrika schreef:Wie kan me verder helpen of weet waar ik hierover iets kan vinden, een soort handleiding?

Je kunt bij Waypoint terug naar de Winkel met laptop en om uitleg vragen.
Je kunt de help van BaseCamp uitpluizen
Je kunt een boek kopen zoals de Garmin GPS gids
Je kunt een DVD kopen van MrGPS
Je kunt gebruik maken van de GPS Helpdesk

Ik doe best veel met T4A kaarten.

Maar misschien is het voldoende om via Menu Beeld - Werkbalken - Detailniveau aan te zetten en de details op hoog te zetten. Wel voldoende inzoomen! Africa een een groot continent en op een schaal van 10km word vaak nog niet veel detail gegeven.

OSM is leuk, maar vooral in het zuidelijke deel van Africa is T4A gewoon de beste. Past ook perfect bij de papieren kaarten. Midden Afrika is beter met OSM te doen (eigenlijk enige keus).
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

jervig
Contacteer:

Bericht door jervig »

Rabat en Dakar staan niet in detail op T4A en zoals eerder geschreven, deze kaart voldoet feitelijk alleen maar in zuidelijk Afrika, daar zit ook de basis van T4A.

Ik kan beide plaatsen wel vinden via de zoekfunctie in mapsource en ook in mijn Oregon. Heb wel de ervaring dat zoeken met OSM en T4A in de Oregon niet altijd even makkelijk is, dat heeft waarschijnlijk te maken met de categorieen waarin bepaalde dingen zijn ingedeeld.

Adressen vinden zal in deze beide plaatsen nooit lukken want de kaart kent geen straatnamen in deze steden.

Groetjes,

Jeroen
Vroeger: Oregon 550 T, 2x 760 camper/ nRoute op Asus (XP SP3) met SSD, VIRB-elite. Nu: Tread overland XL Thuis: Windows 10 prof.

reisafrika

Bericht door reisafrika »

Wij zijn van plan om via westkust naar het zuiden te gaan en dan omhoog naar de oostkust. Dus heel afrika.
Aan de suggestie om daarvoor OSM te gebruiken heb ik wel wat. Ik wist niet dat je ze als kaart kon plaatsen op je gps. Onderweg zullen we weinig internet hebben.

Deze week zal ik met mijn laptop langsgaan in Notter. de kaart stond al op het hoogste detailniveau. De vergelijking met T4A online had ik al uitgeprobeerd.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”