maximale snelheid in trackgegevens

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
Elystar
WayPoint relatie
WayPoint relatie

maximale snelheid in trackgegevens

Bericht door Elystar »

De maximale gereden snelheid in de trackgegevens komen niet overeen met gegevens in de gps.
Reeds lang kloppen de snelheden niet, een fout in basecamp ?
Ik rij met een scooter 50cc en als ik die maximale snelheid in basecamp bekijk wijst ie vaak snelheden boven de 100km/u aan.

Niet dat 'k er van wakker lig hoor, maar 't is wel gek dat de max. snelheid in het apparaat klopt en in basecamp niet.

groetjes,
Dwarsliggers zijn er om de rails recht te houden.

Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: maximale snelheid in trackgegevens

Bericht door Frank »

Dit zie ik ook regelmatig en was ook al zo in Mapsource, de voorganger van Basecamp. Is volgens mij geen fout in het programma, maar komt door het volgende:
Wat je in Basecamp ziet, zijn de ruwe gegevens van de GPS ontvanger, dus eigenlijk niets meer of minder dan een lijst van tijdstippen en bijbehorende coördinaten. Daaruit wordt dan per punt de snelheid berekend. Als dan de punten erg dicht bij elkaar liggen en er is een 'sprongetje' in de coördinaten van een paar meter (onnauwkeurigheid van de GPS) kunnen daar inderdaad zeer onrealistische snelheden uit komen.
Ik vermoed dat de GPS ontvangers zelf een soort van gemiddelde berekent over een bepaalde tijd of afstand, zodat dit soort gekke uitschieters uitgefilterd worden.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Elystar
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Elystar »

ach zo.
Voila, daar ben ik zeer tevreden mee. :wink:
Voor alles is een antwoord hé.

bedankt.
Dwarsliggers zijn er om de rails recht te houden.

Edward
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Contacteer:

Bericht door Edward »

Frank schreef:Ik vermoed dat de GPS ontvangers zelf een soort van gemiddelde berekent over een bepaalde tijd of afstand, zodat dit soort gekke uitschieters uitgefilterd worden.
Een GPS ontvanger berekent zijn snelheid niet op basis van gemiddelden van meetpunten (in de tracklog). De GPS chip kan de snelheid bepalen op basis van de afstandsverschillen van de gps t.o.v de satellieten wanneer de gps ontvanger in beweging is. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Doppler effect. Wanneer je hier meer van wilt weten moet je maar eens googelen op "gps doppler speed measurement". Daar kan je lezen hoe ingenieus GPS eigenlijk werkt.
Edward
Maker van WinGDB3

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”