Wanneer je een deel van een route (enkele shaping points) hergebruikt in een andere route en je wijzigt dan die tweede route door b.v. zo’n via-punt (mag hard of zacht zijn, een waypoint of niet) te verplaatsen dan worden beiden routes aangepast!
Je zou dat dus kunnen beschouwen als een “gemeenschappelijk” stuk route welke je dan opneemt in verschillende andere routes. Dan is het ook logisch dat wanneer je dit gemeenschappelijk/ gedeeld stuk aanpast, dit doorgrekend wordt in alle routes. Zo dit gewild is (en vermoedelijk wel dus), lijkt me dat zelfs een mooi concept.
Alleen, kwestie was echter dat ik me daar niet van bewust was en met het nieuwe motorseizoen in ’t verschiet ben ik bezig met nieuwe routes aan te maken waarbij ik soms put uit mijn arsenaal routes in mijn BC verzameling. Hierbij maak ik gebruik van stukken uit ‘oude’ routes, join deze tot een nieuwe route en pas/ vul aan waar gewenst.
Tot ik plots vaststelde dat bij het moven een via-punt de herberekening abnormaal lang duurde, veel langer dan het volgende routepunt in de rit.
Ondertussen heb ik op die manier 10-tallen (oude, maar mooie) routes naar de verdoemenis geholpen, erg jammer! Dit viel ook niet meteen op omdat ik mijn nieuwe route in een andere list folder/ list had geplaatst.
Kwerstie is nu te weten welke routes er aangepast zijn, zeg maar vanaf dit jaar ongeveer. Dan kan ik deze wel terug uit mijn BU’s halen waar ik heb voldoende historiek staan heb op mijn NAS.
Maar ik mis een routeproperty ‘modification date’ of iets dergelijks, wat ik wel heb in een GPX/ GDB bestand bij Mapsource gebruik.
Ook jammer dat Garmin in zijn documentatie geen hoofdstuk “concept/ architectuur” of zoiets opneemt. Bij overgang b.v. van een Z550 naar een Z590 zou je meteen een theoretisch inzicht krijgen van de verschillen in werking en heel wat tijd winnen bij het aanleren, want nu is toch vaak voor velen “try and error” geweest. Al goed dat we dit forum hebben!
Hopelijk weet er iemand hoe je gewijzigde routes kan opzoeken in BC, want nu moet ik mijn geheugen aanspreken en daar zit al heel wat sleet op (meer bugs zelfs dan bij Garmin software!)