Instellingen BaseCamp

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
VespaRaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2015 19:36

Instellingen BaseCamp

Bericht door VespaRaf »

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van de OnRoute motorkaart Benelux 2015/2016.
Zou iemand mij kunnen zeggen welke de beste instellingen zijn in BaseCamp om hier mooie tochten in te maken?

De bedoeling is met de Vespaclub mooie tochten te rijden, dus het mogen kleine wegen zijn :)

Alvast bedankt.

Grtjs

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 22931
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door HaWee »

kijk op de OnRoute site :wink:
http://www.onroute.nl/index.php/onroute ... 5-2016-msd

onder FAQ staat:
De meest gesteld vraag die we krijgen is: "Wat zijn nu de beste instellingen?"

Daar kunnen we kort over zijn, zet bij je navigatie-instellingen de routevoorkeur op "snellere tijd" en zet bij vermijdingen een vinkje bij "tolwegen vermijden" en bij "u-bochten vermijden" (eventueel een vinkje bij "onverhard wegen"). Dat vinkje bij vermijd tolwegen is er juist voor dat de motorkaart de mooie wegen gaat kiezen, het overige (niet mooie) wegennet hebben we tolweg genoemd.

Verder hoef je helemaal geen vermijdinginstellingen te doen, dat regelt de motorkaart voor je. Sterker nog als je wel zaken laat vermijden als bijvoorbeeld "snelweg", dan kan het zijn dat de motorkaart je net niet op die mooiste weggetjes stuurt.

Let wel; bij de Zumo 590LM kun je soms de melding krijgen dat het niet mogelijk is om "tol te vermijden op deze route". Zeker als je een adres ingevuld hebt, dan moet het maar net zo zijn dat dit adres aan het motornetwerk ligt. Ligt dat adres niet aan het motornetwerk, dan zal de kaart je er toch naartoe navigeren, maar pakt dan een klein stukje 'gewone weg', en die hadden we tolweg genoemd!

Als je toestellen profielen ondersteunt, selecteer dan altijd het motorprofiel.

Voor meer veel gestelde vragen ga naar onze supportpagina.
"Always Look on the Bright Side of Life"

VespaRaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2015 19:36

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door VespaRaf »

Oh, ik dacht dat dit enkel voor het toestel was.

Alvast bedankt. Ga ik meteen proberen.

Gebruikersavatar
zoeff50
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2008 09:27
Locatie: Assen

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door zoeff50 »

Mijn ervaring is dat je de OnRoute Motorkaart het beste alleen kunt gebruiken i.c.m. de Zumo en niet met Basecamp. Basecamp maakt andere routes met de OMK dan de Zumo en BC berekent soms routes met hele grote omwegen. Bij het overzetten naar de Zumo wel even herberekenen in de Zumo uitschakelen. De OMK is eigenlijk niet bedoeld om er routes (met veel viapunten) mee te maken in BC, maar om gewoon met de Zumo van A naar B te gaan. De Zumo berekent vervolgens een mooie route. Je kunt natuurlijk b.v. ook in de Zumo een rondrit maken met de OMK van A naar B, C, en A.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx

Ivo
Berichten: 1128
Lid geworden op: 1 jun 2006 20:29
Locatie: Bonheiden (B)

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door Ivo »

BC berekent soms routes met hele grote omwegen
Nou de Zumo ism de OMK soms ook hoor. Zelfs de instelling 'kortste'.
Krijg er wel geen lijn in. Soms +10% en soms + 65% tov een normale CN route.
(terwijl als je handmatig in BC op de OMK een route zou uitzetten van A=>B over de beschikbare groene
wegen het veel minder zou zijn).
In BC kan je tenminste nog corrigeren. In de Zumo is het meestal meer van: "acht laat maar". :cry:
Zumo 340 en 350LM voor de motor (Triumph Bonneville T100 JPS black, Tiger 800ABS, Street Triple) - Oregon 450 wandelen - 1x 60CSx retour, 2x in de kast - Oregon 300 in de vuilbak. Triumph 1200 XTR met Zumo XT2.

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 22931
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door HaWee »

HaWee schreef:kijk op de OnRoute site :wink:
http://www.onroute.nl/index.php/onroute ... 5-2016-msd

onder FAQ staat:
De meest gesteld vraag die we krijgen is: "Wat zijn nu de beste instellingen?"

Daar kunnen we kort over zijn, zet bij je navigatie-instellingen de routevoorkeur op "snellere tijd" en zet bij vermijdingen en vinkje bij "tolwegen vermijden" en bij "u-bochten vermijden".
"Always Look on the Bright Side of Life"

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door Hervelt »

HaWee schreef:
HaWee schreef:kijk op de OnRoute site :wink:
http://www.onroute.nl/index.php/onroute ... 5-2016-msd

onder FAQ staat:
De meest gesteld vraag die we krijgen is: "Wat zijn nu de beste instellingen?"

Daar kunnen we kort over zijn, zet bij je navigatie-instellingen de routevoorkeur op "snellere tijd" en zet bij vermijdingen en vinkje bij "tolwegen vermijden" en bij "u-bochten vermijden".
Ik kom een eerdere uitspraak van Hans tegen waarin hij zegt: "Vermijd Tolwegen' aanvinken zal weliswaar leiden tot het meer vermijden van bebouwde kom, maar tegelijk wordt ook de weerstand van N-wegen hoger (en je krijgt daarmee dus nòg meer die hele kleine wegen)."

Ofwel tolwegen heeft betrekking op bebouwde kom en normale N-wegen.

Verder ook dat snelste route gemakkelijk tot heel grote omwegen leidt en dat dat met kortste route minder het geval is, maar ook dat het allemaal geen vast gegeven is. (De ene keer hebben de instellingen meer invloed dan de andere keer)

Gebruikersavatar
zoeff50
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jul 2008 09:27
Locatie: Assen

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door zoeff50 »

Het is niet de bedoeling de OMK te gebruiken om een route te plannen in BC, daarvoor kun je veel beter de CN kaart gebruiken. Je hebt ook eigenlijk helemaal geen OMK nodig om mooie routes te rijden. Er zijn veel meer mooie wegen dan alleen de groene op de OMK. Ik gebruik vaak de CN i.c.m. BC om routes te maken om te rijden met een groep; deze combinatie geeft je veel meer vrijheid om over bepaalde wegen te rijden of bepaalde wegen juist te vermijden. De verschillende navigatieinstellingen kunnen een grote invloed hebben op de route met de OMK, vooral als je met BC werkt. Je zult ook zien dat als je in BC met viapunten de route over bepaalde (ook groene) wegen wilt leiden, er soms heel onvoorspelbare route veranderingen optreden. De OMK is een gewoon heel handig hulpmiddel waarmee je zonder veel werk een mooie route kunt rijden.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Instellingen BaseCamp

Bericht door Hans Vaessen »

Waar het gaat om grote omwegen:

Elke kaart kent een bepaalde hiërarchie. Bij een 'normale' wegenkaart liggen de snelwegen in de hoogste hiërarchie, de kleine wegen in de laagste. Om sneller te kunnen rekenen zal zowel basecamp als het toestel bij lange routes alleen wegen uit de hogere hiërarchie gebruiken. Ook daarbij zullen dan flinke omwegen kunnen ontstaan; wat echter gecompenseerd wordt doordat die snelwegen een stuk sneller zijn dan secundair.

Ook de OMK werkt met dergelijke hiërarchie, echter: daar zijn ook de wegen uit de hogere lagen bij uitstek de 60 km wegen; zeker als je tolwegen vermijdt: de kaart gebruikt gewoon niet alle wegen.
Het 'omslagpunt kan daarbij anders zijn in BC dan in het toestel.

Wil je omwegen voorkomen: plaats dan meer viapunten. Niet alleen omdat je daarbij 'dwingt' een kortere route te volgen - ook omdat de afstand tussen de via's dan kleiner is en er dus meer van de beschikbare wegen gebruikt wordt.

Maar maar eens een route van A naar B van ca. 200 km. Plaats vervolgens een viapunt C halverwege, op een plek waar de A-B route toch al overheen ging. Je zou verwachten dat de route gelijk blijft, maar meestal is dat niet zo: tussen A en C en C en B zijn immers meer wegen beschikbaar doordat een lagere hiërarchie gebruikt mag worden.

Stel nu dat je die A-B route zonder verdere viapunten in je toestel zet en je wijkt halverwege af van de route waardoor herberekend wordt: dan treedt een vergelijkbaar effect op en kan de route dus flink veranderen tov het origineel. Nog steeds zal sprake zijn van een 'mooie route' dus als je alleen rijdt maakt het niet veel uit.
Wil je dat de route intact blijft zul je echter meer via's willen gebruiken danwel herberekenen uitschakelen.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”