Rondebruin schreef:Blijf het alleen raar vinden dat ik dit de afgelopen 2 jaar nooit hebben hoeven te doen.
Dat is op een gegeven moment veranderd in Basecamp; wanneer precies weet ik niet, maar ik dacht toch alweer ruim een jaar geleden.
Overigens ben ik zelf geen fan van het automatisch omzetten van een track naar een route; de kans op via's naast de weg is dan toch vrij groot.
Volg bovenstaande werkwijze maar eens, stel in op 100 viapunten en kijk maximaal ingezoomd op bijv N51° 21' 05.9" E8° 20' 19.8" , N51° 19' 17.0" E8° 24' 08.6" en N51° 11' 15.5" E8° 28' 07.7" (en er zijn er nog meer). Soms is zo'n via naast de weg niet erg, maar vaak leidt het juist ook tot verwarrende aanwijzingen. Dat zal bijv zeker zo zijn met die laatste. Laten we deze route 'route A' noemen.
Het aardig van die 'nieuwe methode' (waarbij er dus eigenlijk geen via's meer zijn) is dat er volledig 'gevectoriseerd' gewerkt wordt en de exacte positie van de oorspronkelijk punten niet meer relevant is (maar vertaald wordt naar de wegenkaart). Dat levert een veel zuiverdere route op. Maar inderdaad: geen via's.
Huuhuup-barbatruc:
Probeer eens het volgende:
- stel in op auto en converteer je track naar een route - het resultaat is een zuivere route; echter zonder via's
- converteer die route weer terug naar een track; het resultaat is een track die exact over de weg loopt
- stel vervolgens in op 'direct' en converteer die laatste track weer naar een route met 100 punten; het resultaat is een route met alle punten op de weg
- die punten zijn vooralsnog met rechte lijnen verbonden: kwestie van dubbelklikken op de routelijn en 'direct' veranderen in 'auto' - noem deze route 'route B'
Vergelijk vervolgens eens, maximaal ingezoomd, de kwaliteit van route A met route B.
Drie alternatieven om (ongeveer) hetzelfde te bereiken:
- werk met javawa RTW tool en gebruik het 'unglitchen'
- teken de route handmatig over
- zet gewoon de track over naar het toestel; het toestel 'doet' eigenlijk automatisch de 'barbatruck'. Mede daarom ben ik fan van de track als routebasis. Wel even automatisch herberekenen uitschakelen.