tracks en poi's in Basecamp

De opvolger van Mapsource
inge1

tracks en poi's in Basecamp

Bericht door inge1 »

Ik ben bezig mijn route uit te zetten voor de volgende vakantie. Via ACA (American Cycle association) heb ik tracks gekregen die ik als basis gebruik, echter heb er de nodige wijzigingen in aangebracht en die opgeslagen in een eigen lijst. In die lijst (onder mijn verzamelingen) zitten nu poi's die voor mij handig zijn alsmede de tracks van de te fietsen route. iedere track heb ik in een aparte lijst zitten met de bijbehorende poi's.

Echter hoe zet ik beidde op de Garmin Etrex. Ik neem aan dat als ik de tracks op de etrex zet de poi's niet automatisch worden meegenomen. Hoe krijg ik beidde (track en poi's) op de etrex? De tracks hebben nu een lengte van 500 a 600km - ik neem aan dat die lengte geen probleem is.

Wie kan mij hierbij in Jip en Janneke taal vertellen hoe ik beidde op de etrex krijg. Mijn dank is groot.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: tracks en poi's in Basecamp

Bericht door tony rave »

Er zijn oudere en nieuwere versie's van de Etrex modellen. De oudere lijken veel op mijn GPSMap60CSx.

Dan geldt: Wanneer je in BaseCamp de 'lijst' of 'folder' selecteert waarin 'alles' (tracks en POI's/Waypoints) zit dan worden beiden verzonden naar het toestel.
Of ze ook zichtbaar worden op het scherm hangt af van de Etrex instellingen.

Voor de nieuwere modellen zal dit vermoedelijk ook gelden, weet ik niet zeker omdat ik niet zo'n toestel heb.

Gewoon proberen is nog altijd een goede werkwijze om een 'aanname' te testen :) .

Voor de oudere modellen is een tracklengte van 500/600 kms een probleem in die zin dat er maximaal 500 trackpunten per track mogen zijn. Met gemiddeld 1 trackpunt per 1 kilometer wordt de track dan wel erg grof weergegeven. Het aantal te laden tracks is dan ook beperkt tot vermoedelijk 20 stuks.

De nieuwere modellen kunnen 10.000 / of meer trackpunten per track accepteren. Die modellen kunnen ook veel meer tracks laden. Het is dan geen probleem maar ik zou de tracks toch wat korter maken door deze op te delen. Dat kan o.a. met BaseCamp.

Succes!
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

Inge heeft een Etrex 30 als ik haar andere berichten zie.
Daar kunnen max. 200 tracks op met ieder max. 10.000 punten.
Poi's: er worden waypoints bedoeld neem ik aan. Ik weet niet wat het allemaal is, ik maak dan voor mijn fietstochten altijd een onderscheid in categorieën (campings, natuurcampings, hotels, b&b, te bezoeken zaken etc.) en zet ze dan echt gegroepeerd als poi met poiloader op de gps en dus niet als waypoint.Zijn dan als eigen of Extra nuttige punten op te roepen op de gps.
Daarnaast maak ik van de tracks met het programma IMGfromGPX (http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html ) een transparante kaart van het totaal. Al is het maar als backup (met mijn 60Cx een keer in Zwitserland met 1 druk op de knop alle tracks gewisten ik moest nog naar Nl op de fiets :? ). Voordeel van dat programma is dat je de aparte tracks een eigen kleur kunt geven/laten behouden, maar ook een dikkere lijndikte dan je gps standaard laat zien.

inge1

Bericht door inge1 »

Tony - Ik heb zoals Kees al aangaf een nieuwere versie van de Etrex serie (30x).

Met poi's bedoel ik inderdaad waypoints voor de NP/ SP waar ik kan kamperen alsmede viewpoints en winkels heb ik nu als poi/ waypoint aangemerkt.

Kees wat is het voordeel van ze te groeperen en met een poiloader op de gps zetten? mag ik er vanuit gaan dat zoals Tony aangaf als ik de lijst selecteer en naar de gps stuur ik meteen alles zie?

Dat van die transparante kaart klinkt handig als backup doch hoe zet ik die als dat gelukt is op de gps? Zal zo dadelijk het programma vast op de computer zetten.

Tony en Kees mega bedankt voor jullie reacties en meedenken.

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

inge1 schreef:Met poi's bedoel ik inderdaad waypoints voor de NP/ SP waar ik kan kamperen alsmede viewpoints en winkels heb ik nu als poi/ waypoint aangemerkt.
Kees wat is het voordeel van ze te groeperen en met een poiloader op de gps zetten? mag ik er vanuit gaan dat zoals Tony aangaf als ik de lijst selecteer en naar de gps stuur ik meteen alles zie?
Ik benader het even vanuit mijn Oregon600, maar verwacht met een Etrex30x dat het niet veel anders is. Als je Waypoint's zoekt op je gps dan krijg je deze te zien vanaf je positie (afstand) en maximaal 50 stuks. Het gaat per afstand dus alle soorten/categorieën door elkaar.

Zet je ze als aparte poi op je gps (https://www.garmin.com/us/maps/poiloader ) en gegroepeerd in aparte categorieën, dan kun je kiezen op je gps welke categorie je wilt zien. Ook hier zie je dan de poi's vanaf je positie met de afstand als criterium (dichtstbijzijnde als eerst).Even een voorbeeld. Het eerste plaatje geeft een map op mijn PC (map poi) met meerdere submappen. In elke submap staat een gpx-bestand met bijbehorend bmp-bestand van een bepaalde categorie.
voorbeeld poi.png
voorbeeld poi.png (4.54 KiB) 4107 keer bekeken
Als ik de hele map poi met poiloader o pmijn gps zet, dan komt daar een bestand poi.gpi op te staan.
In de gps heb ik dan de mogelijkheid om via Waarheen>Extra's>eigen nuttige punten een categorie te kiezen.
Als plaatje:
scherm_pois.png
scherm_pois.png (47.49 KiB) 4107 keer bekeken
(Corsica.gpi stond al op mijn gps in de map Garmin/poi, dus dat vertekend even).
Als ik eind v/d (fietsdag) dag een camping zoek aan roep ik alleen de dichtstbijzijnde campings op. Tussendoor kan het natuurlijk voor andere zaken gelden zoals winkels o.i.d.
Het is wel een systematiek die je moet liggen en je eigen moet maken.

Op de transparante kaart kom ik nog terug, eerst weer de tuin in en genieten van de zon (en bbq (Egg) voorbereidingen :mrgreen: )

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

Ja, je toestel vindt meteen alles in zoverre dat je rekening moet houden met hetgeen keesm al schreef (max 50 stuks, vanaf locatie of cursor op de kaart).

Nee, je ziet niet zeker alles op het kaartscherm. Waypoints kunnen op de kaart zichtbaar gemaakt worden vanaf een ingesteld zoom-niveau (kaartschaal).
Zie het betreffende menu bij 'map setup' (nl: kaart instelling ???) B.v. 3km betekent dat WP's getoond worden bij een kaartschaal van 3km/divisie of lager in-zoom niveau (dus 2km, 1,2km, etc).
Bij kaartschaal 5km of hoger uit-zoom niveau (10km etc.) zie je geen WP's meer op het schermpje, het zou dan erg druk kunnen worden met teveel WP-icoontjes.
Ook het wel/geen tekst daarbij tonen is instelbaar, evenals wellicht de lettergrootte.

Wat die transparante kaart betreft: in afwachting en voorbereiding op hetgeen keesm zal melden zou je alvast de 'help' kunnen lezen die met het programma meekomt. Dat heb je wellicht al gedaan?
Zo'n kaart zet je op de Etrex net zoals alle andere kaarten. De gegeven naam (gmapsupp.img) beter eerst aanpassen naar b.v. 'acatracks.img'.
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж

inge1

Bericht door inge1 »

Tony en Kees - de makkelijke weg is dus de lijst met alle poi's in 1 keer op de gps zetten.

Het instellen vanaf wanneer de poi's zichtbaar worden moet ik dus instellen in de GPS. Merk in Basecamp dat de OFM poi's pas zichtbaar worden bij 50 of minder meters. Is dat ook ergens aan te passen naar bijvoorbeeld 500m?

De help had ik inderdaad al gelezen maar zal dat vast nog een paar keer mogen doen voor ik begrijp :D wat er bedoeld wordt. Goed te weten dat het op de gps zetten van de kaart op dezelfde manier gaat als andere kaarten. De naam zal ik aanpassen.

Kees, dank voor het uitleggen van het poi systeem. Net ene poging ondernomen om de poiloader op de computer te zetten. Echter wat is de meest makkelijke map om hem alle poi's in te laten opslaan? Gewoon de automatisch aangemaakte map Garmin (bij mij op C:)?

Hoop dat je genoten hebt van de barbecue - was er heerlijk weer voor.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door ankeric »

@Keesm,

Afweging: stuur je een "punt" als "Waypoint" of als "POI" naar de GPS?

IMO:

Een POI is statisch, wordt niet (onderweg) gewijzigd.
Voorbeelden: de meer dan 30 duizend campings die Archie levert.
Een POI kun je onderweg op de GPS niet meer wijzigen. Je kunt een POI alleen Opslaan als Waypoint. Waarmee de POI behalve als POI óók als Waypoint beschikbaar is en dus ook dubbel aanwezig is (wat meestal geen bezwaar is).
En daarmee is een POI dus ook aanpasbaar, zij het via een omweg.

Een Waypoint is dynamisch. Op het laatste moment, voordat het Waypoint naar de GPS wordt gestuurd, kan ik in BaseCamp nog iets wijzigen of toevoegen. Bijvoorbeeld de openingstijden.
Ik vind het dan lastig om een POI aan te passen. Het kan wel, maar ze staan al als GPI bestand klaar om naar de GPS te worden gestuurd, of ze staan ál op de GPS.

Ook onderweg zal ik soms nog informatie aan een Waypoint toevoegen.
Weer, bijvoorbeeld, de openingstijden. Maar ook tips die ik onderweg krijg: "Als je hier naar toe gaat vergeet dan niet om (...), want dat is echt de moeite waard".

Ook zal ik soms een Waypoint verwijderen. Bijvoorbeeld weer het advies: "Daar moet je zeker niet gaan eten, dat museum vinden jullie zeker niet interessant. Niet doen!"
Dus verwijderen.
Een POI kun je onderweg niet verwijderen.

Wat ik niet weet, maar ook "Notities" zouden een criterium kunnen zijn:
Aan een Waypoint voeg ik soms een Note (Notitie) toe. Met copy and paste kunnen dat enorme lappen tekst zijn.
Bij een restaurant is dat bijvoorbeeld de complete menukaart.
Bij een historisch hoogtepunt is dat de Wikipedia tekst die leert waarom dit een hoogtepunt is. Dit is een - wat mij betreft - een beetje achterhaald argument, immers OsmAnd (smartphone) heeft Wikipedia informatie geïntegreerd op de kaart beschikbaar, off-line!
Deze Note is bij een Waypoint alleen op te vragen vanuit het Find menu. Niet vanuit de lijst met Waypoints (Waypoint Manager).
Kun je dergelijke Notes ook voor een POI op de GPS zichtbaar maken?
Laatst gewijzigd door ankeric op 16 okt 2017 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

@ Inge
Om spraakverwarring te voorkomen:
Er is onderscheid tussen de diverse punten zoals ik deze bedoel, ik gebruik altijd de engelstalige programma's en ken de nederlandse uitdrukkingen niet zo goed.
Dat doe ik ook om vertaal verschillen uit te sluiten.

Waypoints: Dat zijn 'punten' die je zelf aanmaakt om ze te onthouden, ze staan in BC (BaseCamp) onder het filter-symbool "rood driehoekig vlaggetje".

Viapoints: Dat zijn punten die het routeverloop vastleggen, dat zijn meestal straatnamen verkregen door een punt op de kaart aan te klikken. Je kunt echter ook Waypoints opnemen in een route. Worden ook wel Routepoints genoemd. Zijn er bovendien nog in 2 soorten, als z.g. 'harde' en 'zachte' punten.

POI's: Dat zijn 'punten' die in de kaart data zijn opgenomen, kortom Map-POI's. Zoals b.v. winkels, restaurants, etc. Je kunt de gegevens daarvan niet zelf veranderen. Ze kunnen ook aangeklikt en als viapoints gebruikt worden in een route.

Custom-POI's: Dat zijn 'waypoints' die je met behulp van Garmin POI loader zelf maakt. Ze kunnen naar de navigator gezonden worden (*.gpi bestand) en staan dan niet onder waypoints maar onder een andere titel, b.v. CustomPOI's, Extra, Eigen nuttige punten, etc.

In mijn vorige bericht had ik het over de zichtbaarheid van Waypoints. Soorgelijke instellingen zijn er vaak ook voor POI's en Custom-POI's, afhankelijk van het Garmin model vermoed ik.

Je vraagt nu naar de zichtbaarheid van POI's uit de OFM kaart in BaseCamp. De kaart-maker bepaalt (volgens mij) bij welke kaartschaal deze zichtbaar worden, verder is het ook afhankelijk van de kaart detail instelling die je zelf kiest. Daarnaast kun je in het BaseCamp menu EDIT - OPTIONS - Activity Profile - Map Display Features nog per Activity kiezen welke categorie POI's wel of niet in BC getoond worden.

Welke map/folder te gebruiken? Maakt niet uit, ik zou echter niet de Garmin map daarvoor gebruiken. Zelf heb ik een map genaamd c:\xc\ waarin ik alle tijdelijke data plaats. Zo'n korte naam is snel in te tikken en je vergeet 'm niet weer schoon te maken.

inge1

Bericht door inge1 »

Kees en Tony - die dingen waar ik het over heb blijken dus waypoints te heten. Die vlaggetjes die je inderdaad in Basecamp plaatst. Kees dank voor de verschil aanduiding.

Op de plaatsen die voor mij interessant zijn zet ik de waypoints neer of dat naar nu blijkt over een poi is of niet. Simpelweg omdat de waypoints dan extra opvallen (in ieder geval voor nu in basecamp). Als ik van een bestaande poi een waypoint maak en het symbool verander dan zie ik 2 symbolen over elkaar. Klopt dat?

Net geprobeerd om in via basecamp zoals jij het beschrijft de zichtbaarheid van poi's eerder te laten zijn. Helaas is me dat nog niet gelukt. De zelf aangebrachte waypoints heb ik er wel mee kunnen vergroten.

Dank voor de map/folder tip dan ga ik daar ook een aparte map voor aanmaken.

Straks weer verder puzzelen met de route. En kijken of het me gaat lukken met poiloader.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

inge1 schreef:Als ik van een bestaande poi een waypoint maak en het symbool verander dan zie ik 2 symbolen over elkaar. Klopt dat?
Ja
inge1 schreef:Net geprobeerd om in via basecamp zoals jij het beschrijft de zichtbaarheid van poi's eerder te laten zijn. Helaas is me dat nog niet gelukt.
Hierbij een voorbeeld op basis van de OFM-BNL-light. In BaseCamp, kaartschaal 50m, detail=Low, geen POI's zichtbaar. Daarna hetzelfde maar detail=medium en de POI's zijn wel zichtbaar.

(De afmetingen zijn wat vervormd om alle beeld-uitsneden even groot te maken).
50m-scale detail low poi's NO.jpg
50m-scale detail low poi's NO.jpg (28.77 KiB) 3907 keer bekeken
50m-scale detail medium poi's YES.jpg
50m-scale detail medium poi's YES.jpg (29.01 KiB) 3907 keer bekeken
Wat de overige programma's betreft, rustig alles lezen en nogmaals lezen en proberen, het werkt echt allemaal goed!

keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door keesm »

We zijn inmiddels weer wat berichten verder met antwoorden vanuit diverse invalshoeken.
Ankeric is duidelijk een andere gebruiker dan ik. Ik snap zijn voorkeur voor Waypoints op de gps. Zeker als je onderweg zaken wilt wijzigen, aanvullen of Wp's verwijderen. Ik werk zo niet. Kort voor een trip gaat bij mij de relevante kaarten, waypoints, poi's, tracks op de gps. Na thuiskomst gaat alles er weer af.
De opmerking van Ankeric over Notes zichtbaar maken voor een poi op de gps, daar heb ik nu geen antwoord op, ga ik nog eens uitzoeken.
Voor Inge: De waypoints die je hebt in Basecamp kunnen zowel als Wp op je gps gezet worden (direct via Basecamp) als ook als poi (gpx-bestand met Poiloader) en kunnen naast elkaar functioneren op de gps. . Op die manier kun je zelf ook uitproberen welke systematiek je het beste ligt. Volgens mij ga je pas 2018 naar de States, dus nog tijd genoeg.

Ik had toegezegd om nog iets over een transparante kaart gemaakt met ImgfromGPX te schrijven, in het kort:
Als voorbeeld mijn hikingtocht afgelopen zomer met mijn jongste zoon in Jotunheimen National Park Noorwegen (voor de duidelijkheid: het is niet DE manier, het is MIJN manier).
Tracks gemaakt van 7 dagetappes en een alternatief (=8 tracks) en daarvan een kaart met ImgfromGPX, programma zowel een kaart laten maken als wel bestand voor gps (maak ook gmapsupp.img aangevinkt.). Elke etappe eigen kleur. Programma maakt een kaart om op PC te zetten (via gmap of via windows-register=oude Mapsource installatie) en een *.img om op gps te zetten.
In Basecamp ziet dat er zo uit:
jotunheimen_Basecamp.png
jotunheimen_Basecamp.png (18.72 KiB) 3854 keer bekeken
Het is een transparante kaart, echter in Basecamp niet te combineren met andere kaarten. In je gps wel te combineren, in mijn geval met de Topo Norway (edit: het was OFM EU bij de screenshots) en dan ziet het er als volgt uit (oregon600, scherm landscape):
scherm jotunheimen2.png
scherm jotunheimen2.png (67.29 KiB) 3854 keer bekeken
Hierbij nog iets meer ingezoomd specifiek de tocht naar de hoogste berg van Noorwegen (Galdhopiggen) vanuit Spiterstulen (als ik verder inzoom komt ook de tracknaam in beeld):
scherm spiterstulen.png
scherm spiterstulen.png (42.87 KiB) 3854 keer bekeken
De individuele tracks had ik ook op mijn gps, maar niet gebruikt. Het voordeel van de transparante kaart vind ik dat ik gelijk zicht heb op de gewenste track in relatie tot positie bij aanzetten gps en me niet druk hoef te maken of een individuele track nu wel of niet aan staat en met de juiste zichtbare kleur.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik voor het programma Imgfromgpx 2 aanvullende typ-files heb gemaakt met nog dikkere lijndiktes ten opzichte van Dik.typ van JaVaWa. Kun je ook wel aan mijn plaatjes zien.
En zoals eerder gezegd, gebruik je de transparante kaart niet, maar gewoon de tracks ook prima. Met de kaart heb je altijd een backup voor het geval er iets mis gaat met je tracks.

@Inge: kan me best voorstellen dat het allemaal oververweldigend/complex over komt. Ik wil eventueel best zo'n transparante kaart voor je maken als je het uit wilt proberen. Neem dan via Pb contact met me op.
(Schrijf ik inmiddels net zulke lange verhalen als ankeric... :mrgreen: )

inge1

Bericht door inge1 »

Kees - heb je helemaal gelijk in - is af en toe wel een beetje heel veel overweldigend. Geeft me wel weer een hoop kennis over de gps en heb ik weer wat te doen in mijn vrije tijd :wink:
Fijn die extra uitleg omtrent een transparante kaart - die zou ik dus ook in verschillende delen kunnen opknippen (Canada BC, Washington, Oregon en California) omdat de tracks een heel stukje langer zijn (500 a 600Km). Of kan ik die ook beter halveren? Ik zie voor mezelf als het me gaat lukken om hem te maken de transparante kaart als back-up. Dit omdat ik de tracks zo heb genoemd dat het logisch is dat ze elkaar opvolgen. Ook wil ik nog een kml bestand maken van de tracks - hoe mag ik ook nog uitzoeken - zodat ik ze in apps.me op de tablet heb staan. Dat is makkelijk voor 's avonds bij de tent om te kijken wat er de volgende dag komt.

Mooi te weten dat de waypoints en poi's naast elkaar kunnen functioneren op de GPS. Als ik van de waypoints poi's ga maken via poiloader dan kan ik dat het beste allemaal in 1 lijstmap, in verschillende lijstmappen, doen vermoed ik. Ik heb nu de relevante waypoints per track in een lijstmap staan.

Ik ga inderdaad pas in 2018 naar Cananada en de States. Juist omdat ik de GPS toch wel lastig vind als je zelf tracks, waypoints ed. maakt ben ik zo vroeg begonnen met vragen stellen. En heb ik inderdaad tijd genoeg om met alles te oefenen en uitproberen. Andere reden is dat ik de vlucht zo vroeg mogelijk wil boeken, moet een fietsplaats reserveren, en dus moest ik weten welke afstand ik kan afleggen.

Mocht het van die transparante kaart niet lukken dan zal ik je pb'en. Lief van je! Dat ik dat ga proberen zal waarschijnlijk pas ergens kerstvakantie worden. Voor nu staat op nummer 1 tracks compleet met waypoints gevolgd door waypoints in poi's omzetten en daarna transparante kaart(en) maken.

Tony - fijn dank je wel voor de bevestiging van de 2 symbolen over elkaar heen. Het groter worden van de symbolen op de 50m schaal had ik inderdaad ook echter ik had ze gewoon graag gezien op een schaal van 100 of 150m en dat is me nog niet gelukt.
Dat ga ik inderdaad doen - alle info die hier nu staat gewoon nog een heel aantal keren lezen en dingen proberen.

tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door tony rave »

inge1 schreef:Het groter worden van de symbolen op de 50m schaal had ik inderdaad ook echter ik had ze gewoon graag gezien op een schaal van 100 of 150m en dat is me nog niet gelukt.
Vreemd, de symbolen worden normaal niet groter of kleiner door de kaartschaal te veranderen. Dat doe je met het menu Edit-Options-Display-Symbol Size (de schuif van Small naar Large).

Ze worden wel eerder of later zichtbaar door de schaalkaart te wijzigen.
Met de genoemde OFM kaart zie ik POI's in BC als volgt op de kaart verschijnen: (maar mogelijk heb je een andere kaart gebruikt?)

detail lowest = helemaal geen
detail lower = alleen op 20m schaal
detail low = van 20m t/m 30m schaal
detail medium = van 20m t/m 50m schaal
detail high = van 20m t/m 100m schaal
detail higher = van 20m t/m 300m schaal
detail highest = van 20m t/m 1km schaal (zie bijgaande afbeelding)

Vanaf welke schaal ook de bijbehorende labels getoond worden hangt weer af van de betreffende instelling onder Edit-Options-Display-Labels (de schuif van Fewer naar More).
Bijlagen
OFM POI's until 1000m visible.jpg
OFM POI's until 1000m visible.jpg (89.9 KiB) 3790 keer bekeken

inge1

Bericht door inge1 »

Vanaf welke schaal ook de bijbehorende labels getoond worden hangt weer af van de betreffende instelling onder Edit-Options-Display-Labels (de schuif van Fewer naar More).
Dit was de truc - en kan nu inderdaad de symbolen een heel stuk eerder zien. Mega super top!

Nu nog met de rest van alle info aan de slag.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”