Vorige week zat ik een weekje op een bungalowpark in Holten met vrouw en kinderen. Omdat ik hier op het forum wat gelezen had over de Holterberg wilde ik toch eens proberen hoe ik de top kon bereiken met mijn quest die ik vorge maand heb gekocht, en de motor (Transalp, dus niet bang voor zand).
Maandag en dinsdag waren er een paar vrienden die motoren gehuurd hebben, een chopper en een toerfiets, dus zand was voor hen wat lastig. Ik had van GPSTracks een leuke route opgehaald en die al in de quest gezet, maar voor we daaraan begonnen wilde ik eerst de berg over.
Route in de quest gemaakt en daar zag ik al dat ik eerst omhoog moest, dan omkeren, omrijden via Nijverdal, daar weer omhoog en dan de afdaling maken. Nou ja, als ik maar gewoon door zou rijden over de berg en ik laat de quest herberekenen als ik aan de andere kant ben, moet het goed komen, dacht ik.
Goed, vanaf het bungalowpark vertrokken. Bij het zwembad werd ik Rijssenseweg opgestuurd. Dat kan niet, want daar is geen oprit. Een paar honderd meter verderop kan dat wel, bij een rotonde. Dan niet richting Holten maar richting Rijssen. Vervolgens werd ik na een kilometer naar links gestuurd. Dat gaat niet, want die afslag is alleen bereikbaar vanaf de parallelweg. Dus even verder de parallelweg op en terug naar naar de zijweg.
Na een paar honderd meter word ik een zandpad opgedirigeerd. Oh, foutje, even de instellingen wijzigen. Onverhard even op te vermijden gezet. Ik heb geen zin om een Shadow of CBF uit te graven.
Na herberekening word ik richting Holten gestuurd en ik rijd op een gegeven moment een ANWB-bord voorbij dat aangeeft dat de Holterberg rechtsaf is. Ik luister naar mijn quest en ga gewoon rechtdoor. Ik rij nu Holten weer uit en moet dan na een kilometer of zo rechtsaf. Twee problemen. Het mag niet en het is ook nog onverhard. Nog een paar afslagen komen we verderop tegen, maar helaas ik kom niet op legale wijze boven. Uiteindelijk rijden we de Holterberg vanaf de nijverdalse kant op. Overigens kan ik me wel voorstellen dat Mapsource niets met die Holterbergweg kan, want tussen 9.00 's avonds en 9.00 's morgens mogen er geen motorvoertuigen komen op een bepaald stuk.
Bovenop de berg (nou ja, hoe hoog is het eigenlijk?) eten we een pannekoek en dan gaan we de route rijden van gpstracks. Mijn quest doet het natuurlijk voortreffelijk, daar hoor je me verder niet over klagen. Zelfs als ik een stukje afsnij, omdat we niet zo heel veel tijd hebben, pikt-ie na twee keer herberekenen op dat ik nu op een ander stuk van de route zit en vervolgt onverstoorbaar zijn weg. Geweldig, wat een verschil met die papieren roadbooks van voorheen.
Ik blijf eigenwijs en ik zal die Holterberg toch opkomen. Bovendien zijn er zoveel mooie zandpaden hier. Dus op donderdagavond zet ik een route in elkaar. Op de quest zelf, want de laptop staat thuis. Dat valt eigenlijk helemaal niet tegen. Als je het trucje door hebt is het best te doen om viapunten te maken. Verschil met de vorige keer is wel dat ik nu zoveel mogelijk zand wil zien.
Op vrijdag, de laatste dag van de vakantie, ga ik op pad. Binnen de kortste keren zit ik op zandpaden en de route naar boven verloopt prima. Ik kom net naast het pannekoekenrestaurant uit een zandpad en dan vervolg ik mijn weg naar de westkant. Dat is wat moeilijker. Hier is alles afgesloten voor het verkeer, behalve voor aanwonenden. Uiteindelijk vind ik een weg. Eigenweg staat er na vijftig meter. Tja, ik wil wel offroad, maar me ook aan de regels houden, dus keer ik maar om en rijd de berg weer via de normale weg op. Dan maar het laatste stukje van route rijden, dat is weer naar het bungalowpark toe.
Helaas, mag ik die weg ook niet in. Ik rijd nog een stukje verder richting Nijverdal, want ik meen me te herinneren dat ik daar wel iets gezien heb de vorige keer. Ja, hier mag ik wel in. Hé, dat is gek, die staat niet op de quest. Heeft overigens ook geen naam, maar er staat een waarschuwingsbordje dat je moet uitkijken voor huifkarren. Vooruit dan maar. Na enige tijd geeft de quest een blanco kaart, alleen het stippellijntje van mijn tracklog is nog zichtbaar. Vreemd gevoel is dat, ik voel me alsof ik met een blinddoek op aan het dwalen ben in de woestijn met aan alle kanten zand. Wat wen je gauw aan zo'n ding.
Even verder lijk ik weer in de bewoonde wereld te komen. Ik zie een doodlopende weg die eindigt op het punt waar ik zo te zien naar op weg ben.
Oh, wacht even, daar mag ik niet in, ook al staat die wel op de kaart. Nou goed dan, we zien wel waar we uitkomen. Nog een stukje verder kan ik wel naar rechts, dus richting het gehuurde huisje. Ik rijd het pad op en kom uiteindelijk uit op de Rijssenseweg. Ik kan hier de weg oversteken, dan rechtsaf en dan kom ik aan de achterkant van het bunalowpark uit, waar ik met brede grijns een biertje uit de koelkast pak.
Ik heb zo ongeveer alles aan de Holterberg gezien wat er legaal te berijden valt. Het leuke van de quest en waarschijnlijk van de meeste andere apparaten, is dat er misschien wel fouten in de kaarten zitten, maar dat je ondanks dat nooit verdwaalt. Zo gauw je weer een herkenningspunt hebt dat wel op de kaart staat weet je meteen weer waar je bent.
Ruud Janse.