Afgelopen zaterdag had ik een motorrit van de personeelsvereniging van een grote bank waar een vriend van mij werkt. De route was van tevoren al uitgedeeld, niet alleen als tekst, maar ook als gdb-bestand. Die had ik dus al geladen in mijn quest, maar voor de zekerheid had ik ook het papieren roadbook op de rol bij me.
Nu was het zaterdag vrij nat, om niet te zeggen dat het hoosde, maar we zijn toch met zijn drieën op pad gegaan naar het startpunt. De quest deed zijn werk toen nog naar behoren.
Na een kop koffie op het startpunt gingen we op pad. Tot mijn stomme verbazing bleef de quest hangen bij het zoeken naar satellieten. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Hij moet toch tegen een beetje regen kunnen? Alleen de uitknop deed het nog, maar ook opnieuw starten hielp niet. Tot ik me bedacht dat het mischien wel eens in de stroomtoevoer zou kunnen zitten. De quest is dan wel waterdicht, maar hoe is het met de RAM-mount en die 12V-plug?
Ik heb het apparaat van de spanning afgehaald en toen bleef hij weer werken. Blijkbaar gaat het daar dus mis. Ik heb de RAM eens goed bekeken en die was kletsnat rond de contacten. Dat was natuurlijk gekomen tijdens de koffie want toen had ik de quest er afgehaald. Met een doek heb ik de RAM-mount drooggemaakt en daarna het apparaat weer geplaatst.
De rest van de dag is de quest blijven werken zoals het hoort, zelfs toen we in een verschrikkelijke onweersbui terecht kwamen.
Drie keer kreeg ik een foute aanwijzing. Bij de eerste was ik stomverbaasd. Op het display zag ik dat de route rechtdoor een rotonde overging, de tweede afslag dus, maar de afslagwijzer gaf aan dat ik de eerste afslag moest hebben. Later bedacht ik me dat ik bij het corrigeren van de route (zie ander draadje) al had gezien dat de viapunten allemaal op kruisingen lagen. Bij een andere kaartversie kan het dus zijn dat zo'n viapunt ineens net een paar meter rechts van de weg ligt. Ik vermoed dat daar de fout zat.
Dat gebeurde nog een keer met een kruising ook en de derde fout was een echte kaartfout. Daarop stond een kruising waar ik rechtsaf moest, maar dat ging wat lastig, want het was een ongelijkvloerse kruising, viaduct dus.
Ik ben ik nog steeds verschrikkelijk blij met m'n nieuwe speeltje, en ik stap na zo'n 200 km voorrijden veel minder vermoeid van de motor dan vroeger met het papieren roadbook.
Overigens was de TomTom van mijn vriend weer enigszins in de war, want hoewel ik alles in itn-formaat had overgezet, had het apparaat waarschijnlijk watervrees, hij bleef namelijk de route naar huis aangeven.
RuuJan
Nattigheid
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Moeilijk om aan te geven wat het probleem is geweest, maar uiterst onwaarschijnlijk dat het met vocht te maken had.
Kan zijn dat de ontvangst gewoon even moeilijk was, kan zijn dat de oorzaak zat in een probleem met de route. Ik vermoed ook dat de aangeboden route in het toestel herberekend moest worden en, zeker als er fouten in de route zitten, dat kan even duren. Bovendien wacht ie met herberekenen tot ie ontvangst heeft; heeft ie eenmaal een fix dan lijkt het of ie 'hangt'.
Kan zijn dat de ontvangst gewoon even moeilijk was, kan zijn dat de oorzaak zat in een probleem met de route. Ik vermoed ook dat de aangeboden route in het toestel herberekend moest worden en, zeker als er fouten in de route zitten, dat kan even duren. Bovendien wacht ie met herberekenen tot ie ontvangst heeft; heeft ie eenmaal een fix dan lijkt het of ie 'hangt'.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Ik blijf het boeiend vinden dat ervaringen van mensen zo uiteen kunnen lopen.
ZONDER EEN WAARDE OORDEEL TE GEVEN plaats ik een stukje uit het Jouwnav forum om dit te illustreren.

ZONDER EEN WAARDE OORDEEL TE GEVEN plaats ik een stukje uit het Jouwnav forum om dit te illustreren.
Hallo Forumgenoten,
Ik ben afgelopen week in het drijfnatte "Swartzwald" geweest met een groepsreis van circa 38 rijders. Vele hadden een navigatiesysteem op de motor van Garmin in verschillende uitvoeringen en modellen. Ik had echter als enige een TomTom Rider met een SD-kaartje van grenzeloos Europa.
Na vele avond-discussies blijkt toch dat het maken van route's op de PC wel een belangrijk item is maar dat men dit eigenlijk zelden doet. In het begin is het wel leuk om wat route's te maken maar algauw gaat men over op bestaande route's die in overvloed, ook voor de Rider, beschikbaar zijn tegenwoordig. Dit denk ik echter ook. Ik weet toch niet welk weggetje nu mooi is en welke niet. En alleen maar dijkroute's te plannen en te rijden ben je ook snel zat met al die heuvels en snelheidsbeperkingen.
Ik heb totaal 5 route's gereden die mij door de reisorganisatie zijn gemaild in een Garmin bestand met circa 500/600 via- en waypoints per rit. Deze route's heb ik geconverteerd met ITN Converter. Dit programma heb ik ergens van dit forum afgehaald. Echter weet ik niet meer waar. Als je deze route's converteerd naar TomTom 5 bestanden dan maakt hij route's aan van maximaal 48 waypoints (het maximale wat de Rider aankan).
Ik ben toen de route's een voor een gaan laden. Tijdens het doorlopen van deze route's heb ik op de balangrijkste punten favorieten gemaakt. Denk er wel aan om deze favorieten op de juiste weghelft te plaatsen. Nadat dit is gedaan, met overigens ook maximaal 48 favorieten, maak je een nieuwe route met deze favorieten die je hebt genummerd vanaf 01 tot 48. Daarna route opslaan en alle favorieten wissen met uitzondering van de laatste. Deze heb je nodig om te kijken of de volgende route die je gaat maken wel goed aansluit. Als je de favorieten (lees waypoints) dan heb gemaakt dan kom je met een tweetal route's, heb ik 1-1 en 1-2 genoemd, goed uit en heb je een volledige Gamin route probleemloos omgezet. Ik ben 'n uurtje of 4 bezig geweest om 5 route's met een totale lengte van circa 2400 km in mijn TomTommetje te zetten. Werkte perfect en zonder problemen !
Ik heb een BMW R1100RT en mijn Rider vastgezet met de Waypoint BMW beugel. Gaat heel goed ! Als je het TomTom materiaal niet wilt of kan gebruiken is met een beetje denk en metaalwerk vast een goede beugel te maken. Het gedeelte waarmee de Rider vastzit aan de beugel/houder heeft bij mij geen problemen gegeven. Ook in het Zwarte Woud waren niet alle wegen hobbel vrij. Ik heb mij Rider wel gezekerd met een keycordje maar is nog niet gebruikt!
Verder heb ik een oortje laten aanmeten met daarin gebouwd een speakertje van Earmo te Zwolle zie http://www.gehoorbescherming.nl/ (perfecte service, mijn oortje zou daags voor vertrek per post ontvangen worden. Dit lukte niet. Werd per koerier bezorgd!!!!) Gaat fantastisch. Eva op 85% geluidsvolume zetten en met de BMW gewoon 180 rijden en zonder problemen de route via het oortje ontvangen.
Kortom het valt allemaal wel mee met de Rider. Nu kijken wat Firmware 6 en TomTom Home nog wat kan toevoegen. Ik zit veel met pc's en software te rommelen maar wat je moet proberen is om de mogelijkheden praktisch te benutten. Verder poespas gewoon niet gebruiken!
http://www.scdb.info/ - The European Speed Camera Database
@ Hans:
Tja, ik vond het ook vreemd, maar het had echt met de stroomvoorziening te maken. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar met spanning liep-ie vast, zonder werkte de quest gewoon, tot ik de houder droog maakte.
@xc70:
Ik denk dat je hier iemand heel blij mee maakt, want als het wel kan, dan doet mijn vriend dus iets verkeerd.
Ruud
Tja, ik vond het ook vreemd, maar het had echt met de stroomvoorziening te maken. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar met spanning liep-ie vast, zonder werkte de quest gewoon, tot ik de houder droog maakte.
@xc70:
Ik denk dat je hier iemand heel blij mee maakt, want als het wel kan, dan doet mijn vriend dus iets verkeerd.
Ruud
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
XC: goed dat je dat bericht hier even doorplaatst. Het is een complete gebruikersterugkoppeling van een tevreden rider-gebruiker, bovendien geen 'rondje rond de kerk', maar een stevige rit. Goed om ook eens een positief bericht omtrent de route-vaardigheid van de rider te horen.
Toch een kanttekening:
De schrijver heeft het over 2400 km. in vijf routes van elk 48 waypoints. Dat zegt vooral iets over de routes zelf, zeker met de TT algoritmes.
Ik vermoed dat het hier toch vooral om een hoofdwegen-route ging, anders zou dat niet gepast hebben.
We werken als waypoint momenteel zelf aan routeringssoftware (waarme je dan ook routes voor de rider kunt maken!), en om een rit over 'kleine weggetjes' intact te laten in de Rider zien we toch dat we een gemiddelde dagrit (van 250 km!) in twee tot drie deelroutes moeten opknippen.
Bovendien heeft de rider de onhebbelijkheid om, als je één waypoint niet exact hebt gehad, je tot in de lengte van dagen naar dat punt te blijven verwijzen. Temeer omdat het om een van navteq naar teleatlas geconverteerde route (want van een garmin route naar itn en bovendien in schwarzwald) gaat is het volstrekt ondenkbaar dat de rijder hierboven dat probleem (met een rit van 250 routepunten) niet éénmaal heeft ontmoet.
Ik kan me dan ook met de beste wil van de praktijk-wereld niet aan de indruk onttrekken dat deze ervaring toch een beetje van ongemakken 'gekuist' is. Laat onverlet dat er blijkbaar een tevreden rider-gebruiker spreekt. Waarvan acte.
Toch een kanttekening:
De schrijver heeft het over 2400 km. in vijf routes van elk 48 waypoints. Dat zegt vooral iets over de routes zelf, zeker met de TT algoritmes.
Ik vermoed dat het hier toch vooral om een hoofdwegen-route ging, anders zou dat niet gepast hebben.
We werken als waypoint momenteel zelf aan routeringssoftware (waarme je dan ook routes voor de rider kunt maken!), en om een rit over 'kleine weggetjes' intact te laten in de Rider zien we toch dat we een gemiddelde dagrit (van 250 km!) in twee tot drie deelroutes moeten opknippen.
Bovendien heeft de rider de onhebbelijkheid om, als je één waypoint niet exact hebt gehad, je tot in de lengte van dagen naar dat punt te blijven verwijzen. Temeer omdat het om een van navteq naar teleatlas geconverteerde route (want van een garmin route naar itn en bovendien in schwarzwald) gaat is het volstrekt ondenkbaar dat de rijder hierboven dat probleem (met een rit van 250 routepunten) niet éénmaal heeft ontmoet.
Ik kan me dan ook met de beste wil van de praktijk-wereld niet aan de indruk onttrekken dat deze ervaring toch een beetje van ongemakken 'gekuist' is. Laat onverlet dat er blijkbaar een tevreden rider-gebruiker spreekt. Waarvan acte.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Wellicht een pluspunt in deze is dat de Rider in Europaversie wordt geleverd met Navteq kaarten.Temeer omdat het om een van navteq naar teleatlas geconverteerde route...
Kijk hier: http://www.jouwnav.nl/content/n/167/Tom ... RIDER.html
http://www.scdb.info/ - The European Speed Camera Database
Ik denk dat ik de truc wel snap. Een itn-file bevat de coördinaten, een symbolische naam van het viapunt en een cijfer (meestal 1) per regel. Als je nu bij alle viapunten die best wel naast de weg kunnen liggen een favoriet maakt en je maakt vervolgens een nieuwe route die langs die favorieten loopt (en dus niet langs de originele viapunten), ben je het probleem dat Hans schetst kwijt. Je hebt nu namelijk met de hand alle afwijkingen eruitgehaald. In feite heb je de route gewoon overgetekend in de TomTom.Bovendien heeft de rider de onhebbelijkheid om, als je één waypoint niet exact hebt gehad, je tot in de lengte van dagen naar dat punt te blijven verwijzen. Temeer omdat het om een van navteq naar teleatlas geconverteerde route (want van een garmin route naar itn en bovendien in schwarzwald) gaat is het volstrekt ondenkbaar dat de rijder hierboven dat probleem (met een rit van 250 routepunten) niet éénmaal heeft ontmoet.
Dat die aan het einde nog een foute coördinaat bevat is niet belangrijk, want daarna ga je over op een nieuwe route.
Tja, dat probleem blijft.De schrijver heeft het over 2400 km. in vijf routes van elk 48 waypoints. Dat zegt vooral iets over de routes zelf, zeker met de TT algoritmes.
Ik vermoed dat het hier toch vooral om een hoofdwegen-route ging, anders zou dat niet gepast hebben.
We werken als waypoint momenteel zelf aan routeringssoftware (waarme je dan ook routes voor de rider kunt maken!), en om een rit over 'kleine weggetjes' intact te laten in de Rider zien we toch dat we een gemiddelde dagrit (van 250 km!) in twee tot drie deelroutes moeten opknippen.
Ruud.