Philips lanceert aanval op TomTom
- jkelder
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 3017
- Lid geworden op: 15 mar 2004 21:35
- Locatie: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)
- Contacteer:
Philips lanceert aanval op TomTom
Dit las ik vanmorgen in de regionale krant:
EINDHOVEN (GPD) - Philips keert terug in de markt voor navigatie-apparatuur. In september komen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland drie draagbare Philips-navigatiesystemen uit. Later volgen meer landen. De modellen kosten 399 tot 599 euro. Met die prijsstelling lanceert Philips een aanval op marktleider TomTom.
Midden jaren negentig bezat Philips al het navigatieapparaat Carin, maar dat werd later met de divisie Car Systems verkocht aan Mannesmann VDO. Philips had ook een groot belang in het Amerikaanse Navteq dat route-software ontwikkelt. Ook dat belang is volledig verkocht. Voor zijn Personal Navigation System (PNS) koopt Philips de route-software in bij Navteq. Het Philips PNS ziet er ongeveer het zelfde uit als een TomTom. Het wordt een draagbaar, plat apparaatje van anderhalve ons, tien centimeter lang erf twee centimeter dik. In de auto past het, net als een TomTom, in een houder. Er komt geen draad aan te pas.
Navigator 'Carin' was bedoeld voor autofabrikanten en tussenhandel. Pas nadat Philips daarmee stopte, kwam de consumentenmarkt op gang, aangevoerd door TomTom.
Philips haakt daar nu betrekkelijk laat weer op in. Onder meer LG, Sony, VDO Dayton en HP verkopen al systemen voor consumenten. Philips verwacht dat er desondanks nog veel te halen is. De markt groeit nog steeds hard. Marktonderzoeker Berg Insight schatte onlangs de jaarlijkse groei op 86 procent, uitkomend op een totaal van 12 miljoen stuks in Europa en de VS in 2009.
Philips verkoopt zijn Personal Navigation System via zijn eigen verkoopkanalen. Daarmee kan het concern snel volume bereiken. In de VS bijvoorbeeld heeft Philips goede ingangen bij enorme retailers als Wal-Mart, Best Buy en Costco. Dat Philips met de verkoop van de divisie Car Systems en het belang in Navteq oude posities opgegeven heeft wordt niet als een bezwaar gezien. Consumenten Elektronica koopt in wat het nodig heeft en zet het eindproduct op de markt. Dat is al enkele jaren het beleid van Philips in consumentenelektronica. Navteq, dat in Veldhoven zijn Europees hoofdkantoor heeft staan, is een sterke partner. De kaartenmakers hebben intussen in West-Europa 16 miljoen kilometer weg in kaart gebracht. Ook Azië en Amerika zijn grotendeels in navigatiesoftware vastgelegd. Aan China en Zuid-Korea wordt momenteel gewerkt.
EINDHOVEN (GPD) - Philips keert terug in de markt voor navigatie-apparatuur. In september komen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland drie draagbare Philips-navigatiesystemen uit. Later volgen meer landen. De modellen kosten 399 tot 599 euro. Met die prijsstelling lanceert Philips een aanval op marktleider TomTom.
Midden jaren negentig bezat Philips al het navigatieapparaat Carin, maar dat werd later met de divisie Car Systems verkocht aan Mannesmann VDO. Philips had ook een groot belang in het Amerikaanse Navteq dat route-software ontwikkelt. Ook dat belang is volledig verkocht. Voor zijn Personal Navigation System (PNS) koopt Philips de route-software in bij Navteq. Het Philips PNS ziet er ongeveer het zelfde uit als een TomTom. Het wordt een draagbaar, plat apparaatje van anderhalve ons, tien centimeter lang erf twee centimeter dik. In de auto past het, net als een TomTom, in een houder. Er komt geen draad aan te pas.
Navigator 'Carin' was bedoeld voor autofabrikanten en tussenhandel. Pas nadat Philips daarmee stopte, kwam de consumentenmarkt op gang, aangevoerd door TomTom.
Philips haakt daar nu betrekkelijk laat weer op in. Onder meer LG, Sony, VDO Dayton en HP verkopen al systemen voor consumenten. Philips verwacht dat er desondanks nog veel te halen is. De markt groeit nog steeds hard. Marktonderzoeker Berg Insight schatte onlangs de jaarlijkse groei op 86 procent, uitkomend op een totaal van 12 miljoen stuks in Europa en de VS in 2009.
Philips verkoopt zijn Personal Navigation System via zijn eigen verkoopkanalen. Daarmee kan het concern snel volume bereiken. In de VS bijvoorbeeld heeft Philips goede ingangen bij enorme retailers als Wal-Mart, Best Buy en Costco. Dat Philips met de verkoop van de divisie Car Systems en het belang in Navteq oude posities opgegeven heeft wordt niet als een bezwaar gezien. Consumenten Elektronica koopt in wat het nodig heeft en zet het eindproduct op de markt. Dat is al enkele jaren het beleid van Philips in consumentenelektronica. Navteq, dat in Veldhoven zijn Europees hoofdkantoor heeft staan, is een sterke partner. De kaartenmakers hebben intussen in West-Europa 16 miljoen kilometer weg in kaart gebracht. Ook Azië en Amerika zijn grotendeels in navigatiesoftware vastgelegd. Aan China en Zuid-Korea wordt momenteel gewerkt.
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
schijn bedriegt ?
Of, andersom, is Tom-Tom een samenwerking met Philips gestart ?
Ж BaseCamp ► route-creatie & databeheer ║ auto-route & track & directe-route ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx, Nokia XR20 Ж
Die mening deel ik toch niet, vorige week stond ik bij een groepje hangjeugd en ik liet mijn GPS zien, ze waren heel verbaast en onder de indruk van de 60CSx. Zo iets hadden ze nog nooit gezien, zeker het kleurenscherm sprak ze erg aan.Oetzi schreef:Om achter de PC te MSM-en of op een hangplek te SMS-en heb je toch geen GPS nodig !![]()
Alhoewel, die nieuwe TomTom, waarop je kunt waar je "buddy" is, kan dan weer hoge ogen gooien !

Moet toch een teken aan de wand zijn voor Garmin.

De meeste GPS kopers schijnen toch tussen de 40 en 65 jaar te zijn!

Legend HCx (op de fiets). GPS map 60Cx of Colorado 300/400 komt er aan.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Yep, enerzijds heb je gelijk, anderzijds ook weer niet.
Om de jongerengroep te kunnen mobiliseren moet de aanschafprijs onder de 200 euri liggen, en moet je daarvoor toch echt wel 'de betere' hebben.
Dat werkt prima met gsm en playstation (waar de kosten in de toekomst liggen), maar minder bij GPS (die gewoon nog relatief duur zijn en geen 'tikken' kennen). Tomtom heeft dat an sich goed gezien met het buddy-systeem, maar is daarbij vergeten dat die 'kids' meestal geen auto hebben.
Hadden ze nu de 'rider' gepositioneerd voor op de scooter en voor 400 euro in de markt gezet: 'soit'. Maar nee, nog even niet.
Omgekeerd: ik heb zelf wat pilot-lessen mogen geven op middelbare scholen (zowel VMBO als HAVO/VWO). Bij beiden was, na het verliezen van de aanvankelijke traditionele desinteresse, de belangstelling errug groot.
Zeker: de jongerenmarkt is er. Maar qua prijs en toepassing moet er nog wel wat gebeuren.
Om de jongerengroep te kunnen mobiliseren moet de aanschafprijs onder de 200 euri liggen, en moet je daarvoor toch echt wel 'de betere' hebben.
Dat werkt prima met gsm en playstation (waar de kosten in de toekomst liggen), maar minder bij GPS (die gewoon nog relatief duur zijn en geen 'tikken' kennen). Tomtom heeft dat an sich goed gezien met het buddy-systeem, maar is daarbij vergeten dat die 'kids' meestal geen auto hebben.
Hadden ze nu de 'rider' gepositioneerd voor op de scooter en voor 400 euro in de markt gezet: 'soit'. Maar nee, nog even niet.
Omgekeerd: ik heb zelf wat pilot-lessen mogen geven op middelbare scholen (zowel VMBO als HAVO/VWO). Bij beiden was, na het verliezen van de aanvankelijke traditionele desinteresse, de belangstelling errug groot.
Zeker: de jongerenmarkt is er. Maar qua prijs en toepassing moet er nog wel wat gebeuren.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- Oetzi
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: 15 mar 2004 19:42
- Locatie: Doesburg
- Contacteer:
Let even op de smileys. Was niet zo serieus bedoeld.Cornel schreef:Die mening deel ik toch niet, vorige week stond ik bij een groepje hangjeugd en ik liet mijn GPS zien, ze waren heel verbaast en onder de indruk van de 60CSx. Zo iets hadden ze nog nooit gezien, zeker het kleurenscherm sprak ze erg aan.Oetzi schreef:Om achter de PC te MSM-en of op een hangplek te SMS-en heb je toch geen GPS nodig !![]()
Alhoewel, die nieuwe TomTom, waarop je kunt waar je "buddy" is, kan dan weer hoge ogen gooien !![]()
Moet toch een teken aan de wand zijn voor Garmin.![]()
De meeste GPS kopers schijnen toch tussen de 40 en 65 jaar te zijn!
the one and only Trans-Alper
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
veni, vidi, foetsi met m'n GPS
Ze makken gerust 500 € voor een mobieltje met camera neer, dan moet een draagbaar GPSsje zoals de Legend/Venture Cx voor hun toch ook te doen zijn.Hans Vaessen schreef:Yep, enerzijds heb je gelijk, anderzijds ook weer niet.
Om de jongerengroep te kunnen mobiliseren moet de aanschafprijs onder de 200 euri liggen, en moet je daarvoor toch echt wel 'de betere' hebben.

Legend HCx (op de fiets). GPS map 60Cx of Colorado 300/400 komt er aan.
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Nee, da's nu juist de grap: dat doen ze niet: dat mobieltje lijkt 'gratis' bij het abonement. Men valt massaal voor de truc van koppelverkoop met 'tikken'; maar eigenlijk is het gewoon aanschaf op afbetaling.Cornel schreef: Ze makken gerust 500 € voor een mobieltje met camera neer, dan moet een draagbaar GPSsje zoals de Legend/Venture Cx voor hun toch ook te doen zijn.
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Hebben jullie overigens het nieuws gisteren nog gelezen ?
TomTom verliest eenvijfde van beurswaarde
Uitgegeven: 27 juni 2006 17:19
TT begint last te krijgen van de concurrentie, met name van Philips.
TomTom verliest eenvijfde van beurswaarde
Uitgegeven: 27 juni 2006 17:19
TT begint last te krijgen van de concurrentie, met name van Philips.
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
- frits.danon
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
- Locatie: in Zuid Holland
Het heeft te maken met overspannen beleggers die iets met hun geld zien gebeuren en in paniek gaan reageren.Ruujan schreef:Ja, nog voor er ook maar een Philips verkocht is. Ik geloof niet dat ik er iets van snap.
Ruud.
Niets voor een normaal mens om je druk over te maken.
Ga lekker buiten in het zonnetje zitten en geniet van het leven, laat de ellende over aan de aandeelhouders.

Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.
- Dirk
- WayPoint relatie
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 29 mar 2004 16:47
- Locatie: Brussel
- Contacteer:
Ook... maar wat ik nog meer vermoed is dat het budget niet groot genoeg is om iets te kunnen kopen waarmee ze kunnen uitpakken. Als je een Legend Cx gekocht hebt en je wil ermee uitpakken krijg je op je neus dat het geen 60cxs is met de citynavigator en topo kaarten m.a.w. ze kunnen er niet mee uitpakken en dat kunnen ze voor hetzelfde bedrag met een GSM of IPod wel...Hans Vaessen schreef:Nee, da's nu juist de grap: dat doen ze niet: dat mobieltje lijkt 'gratis' bij het abonement. Men valt massaal voor de truc van koppelverkoop met 'tikken'; maar eigenlijk is het gewoon aanschaf op afbetaling.Cornel schreef: Ze makken gerust 500 € voor een mobieltje met camera neer, dan moet een draagbaar GPSsje zoals de Legend/Venture Cx voor hun toch ook te doen zijn.
Voor mij ligt het probleem bij Garmin zelf, of meer in het bijzonder in zijn aandeelhouders. Als je de prijzen van andere GPS-systemen ziet dan kan je er niet vanonderuit dat Garmin te duur is. Door de waterdichtheid van de meeste toestellen en mapsource heeft het een unique selling position en de automotive markt is volgens mij eigenlijk gewoon mooi meegenomen, ik vermoed dat hun aviation-range en hun marine-range het geld binnenbrengen en de automotive en outdoor range voor het drinkgeld zorgt. Het feit dat sommige toestellen MP3 en.of bluetooth leveren toont wel voor mij dat Garmin toch een minimum marktaandeel wil behouden in de automotive markt Misschien iets overdreven maar probeer het algmeen beeld te snappen.
Mijn conclusie: Garmin is eigenlijk te duur en ze weten het (remember de plotse prijsval van de SP2610) maar ze kunnen het permiteren omdat automotive slechts een onderdeeltje van het bedrijf is en de toestellen technisch heel hoogstaand zijn.
Mijn oplossing: we worden allemaal aandeelhouder van Garmin en controleren de boel daar zelf (we zitten op café hé)

Gezondheid !
Steun ADDA - http://www.ankevo.com/ - Meer info via PB
Hulp nodig na vernieling dorpen door cycloon, zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=22962
Blijf jezelf !
Hulp nodig na vernieling dorpen door cycloon, zie ook http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=22962
Blijf jezelf !