Philips lanceert aanval op TomTom
Geplaatst: 21 jun 2006 13:34
Dit las ik vanmorgen in de regionale krant:
EINDHOVEN (GPD) - Philips keert terug in de markt voor navigatie-apparatuur. In september komen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland drie draagbare Philips-navigatiesystemen uit. Later volgen meer landen. De modellen kosten 399 tot 599 euro. Met die prijsstelling lanceert Philips een aanval op marktleider TomTom.
Midden jaren negentig bezat Philips al het navigatieapparaat Carin, maar dat werd later met de divisie Car Systems verkocht aan Mannesmann VDO. Philips had ook een groot belang in het Amerikaanse Navteq dat route-software ontwikkelt. Ook dat belang is volledig verkocht. Voor zijn Personal Navigation System (PNS) koopt Philips de route-software in bij Navteq. Het Philips PNS ziet er ongeveer het zelfde uit als een TomTom. Het wordt een draagbaar, plat apparaatje van anderhalve ons, tien centimeter lang erf twee centimeter dik. In de auto past het, net als een TomTom, in een houder. Er komt geen draad aan te pas.
Navigator 'Carin' was bedoeld voor autofabrikanten en tussenhandel. Pas nadat Philips daarmee stopte, kwam de consumentenmarkt op gang, aangevoerd door TomTom.
Philips haakt daar nu betrekkelijk laat weer op in. Onder meer LG, Sony, VDO Dayton en HP verkopen al systemen voor consumenten. Philips verwacht dat er desondanks nog veel te halen is. De markt groeit nog steeds hard. Marktonderzoeker Berg Insight schatte onlangs de jaarlijkse groei op 86 procent, uitkomend op een totaal van 12 miljoen stuks in Europa en de VS in 2009.
Philips verkoopt zijn Personal Navigation System via zijn eigen verkoopkanalen. Daarmee kan het concern snel volume bereiken. In de VS bijvoorbeeld heeft Philips goede ingangen bij enorme retailers als Wal-Mart, Best Buy en Costco. Dat Philips met de verkoop van de divisie Car Systems en het belang in Navteq oude posities opgegeven heeft wordt niet als een bezwaar gezien. Consumenten Elektronica koopt in wat het nodig heeft en zet het eindproduct op de markt. Dat is al enkele jaren het beleid van Philips in consumentenelektronica. Navteq, dat in Veldhoven zijn Europees hoofdkantoor heeft staan, is een sterke partner. De kaartenmakers hebben intussen in West-Europa 16 miljoen kilometer weg in kaart gebracht. Ook Azië en Amerika zijn grotendeels in navigatiesoftware vastgelegd. Aan China en Zuid-Korea wordt momenteel gewerkt.
EINDHOVEN (GPD) - Philips keert terug in de markt voor navigatie-apparatuur. In september komen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland drie draagbare Philips-navigatiesystemen uit. Later volgen meer landen. De modellen kosten 399 tot 599 euro. Met die prijsstelling lanceert Philips een aanval op marktleider TomTom.
Midden jaren negentig bezat Philips al het navigatieapparaat Carin, maar dat werd later met de divisie Car Systems verkocht aan Mannesmann VDO. Philips had ook een groot belang in het Amerikaanse Navteq dat route-software ontwikkelt. Ook dat belang is volledig verkocht. Voor zijn Personal Navigation System (PNS) koopt Philips de route-software in bij Navteq. Het Philips PNS ziet er ongeveer het zelfde uit als een TomTom. Het wordt een draagbaar, plat apparaatje van anderhalve ons, tien centimeter lang erf twee centimeter dik. In de auto past het, net als een TomTom, in een houder. Er komt geen draad aan te pas.
Navigator 'Carin' was bedoeld voor autofabrikanten en tussenhandel. Pas nadat Philips daarmee stopte, kwam de consumentenmarkt op gang, aangevoerd door TomTom.
Philips haakt daar nu betrekkelijk laat weer op in. Onder meer LG, Sony, VDO Dayton en HP verkopen al systemen voor consumenten. Philips verwacht dat er desondanks nog veel te halen is. De markt groeit nog steeds hard. Marktonderzoeker Berg Insight schatte onlangs de jaarlijkse groei op 86 procent, uitkomend op een totaal van 12 miljoen stuks in Europa en de VS in 2009.
Philips verkoopt zijn Personal Navigation System via zijn eigen verkoopkanalen. Daarmee kan het concern snel volume bereiken. In de VS bijvoorbeeld heeft Philips goede ingangen bij enorme retailers als Wal-Mart, Best Buy en Costco. Dat Philips met de verkoop van de divisie Car Systems en het belang in Navteq oude posities opgegeven heeft wordt niet als een bezwaar gezien. Consumenten Elektronica koopt in wat het nodig heeft en zet het eindproduct op de markt. Dat is al enkele jaren het beleid van Philips in consumentenelektronica. Navteq, dat in Veldhoven zijn Europees hoofdkantoor heeft staan, is een sterke partner. De kaartenmakers hebben intussen in West-Europa 16 miljoen kilometer weg in kaart gebracht. Ook Azië en Amerika zijn grotendeels in navigatiesoftware vastgelegd. Aan China en Zuid-Korea wordt momenteel gewerkt.