Even voorstellen, een mogelijk toekomstige Quest-gebruiker..

Nieuw op dit forum? Laat weten wie je bent en wat je met je GPS doet! En lees wat anderen ermee doen!
Margriet
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2004 19:06

Even voorstellen, een mogelijk toekomstige Quest-gebruiker..

Bericht door Margriet »

Hallo,

ik heb me net aangemeld bij dit forum, omdat ik op zoek ben naar ervaringen met de Quest op de motor. Vooral de afleesbaarheid van de Quest ben ik erg in geinteresseerd. Meestal worden er de 2610 en 276c aangeraden voor motorgebruik, maar het scherm van de Quest is 2x zo klein. Is dit toch voldoende en welke voor/nadelen zijn er nog meer?

Verder zou ik de Quest, of een andere GPS, graag in de auto willen gebruiken en zo nu en dan 'ns een keertje op de fiets (atb/race).

Ik ben nieuwsgierig naar andere ervaringen met de Quest op de motor. Vooral reacties over de bevestiging ben ik tegengekomen, maar weinig over hoe de ervaringen met het gebruik van de Quest op de motor (of zijn die nog niet opgedaan, gezien de korte tijd dat de Quest op de markt is en de minder motor-favoriete periode :shock: ).

Groet,
Margriet
een paar stappen terug kan ook het begin van een aanloop zijn!

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Tja, de Quest op de motor kan ik uit eigen ervaring niks over zeggen (ik doe het op 4 wielen), maar de geluiden uit het veld die ik hoor zijn:
- scherm is klein, maar voor buikschuivers waar je redelijk dicht op de Quest zit geen probleem
- een echte motor mount met intercom is er nog niet, alleen een bevestiging al wel

En als je 'm eens wilt uitproberen, dan is het handig om even aan te geven welke regio je zit. Het kan in Notter zowiezo, maar als dat een heel eind uit de richting is... wie weet is er een Quest eigenaar dicht in de buurt die even wil demonstreren. ;)
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Ik denk dat er nog slechts zeer weinigen zijn met ervaring met de Quest op de motor. Enerzijds omdat het toestel er pas net is (in combinatie met het seizoen); anderzijds omdat de motorbevestiging nog niet rond is.

Ik heb zelf wel een kort stuk proefgereden en dat ging an sich prima. De afleesbaar an sich is erg goed; het scherm toch echt wel vrij klein.
Ik heb eerder gereden met de GPS-V op de motor en daarbij slaat de balans sowieso om richting de streetpilots. Klein scherm, zwart-wit en geen gesproken aanwijzingen. Je hebt je ogen te veel op het scherm terwijl je naar de weg moet kijken.

Bij overgang van de sp-III naar de 2610 merkte ik bovendien dat ik ook bij stilstand veel meer van het scherm gebruik ging maken; even in en uitzoomen, kijken in welke omgeving ik zit; volgende bestemming aanwijzen op het scherm... Ook dat is bij de Quest wel mogelijk, maar lastiger.

Een groter scherm is tijdens het rijden zondermeer te prefereren. ga je het toestel veel op de motor en in de auto gebruiken en is de fiets relatief bijzaak, dan raad ik je toch de 276 of streetpilot aan. De 276 is eventueel ook op de fiets te gebruiken, de 2610 niet. Voor track-routes is de 276 zelfs beter dan de quest.

In algemene zin adviseer ik je je keuze niet primair te baseren op aanschafprijs maar echt op welk toestel het beste is voor je toepassing. En nee, dat is geen verkooppraatje ;); ook deze afweging kan best leiden tot een goedkoper toestel.

Maar reken erop dat je het toestel lange tijd gaat gebruiken; als je dan alsmaar moet denken 'had ik toch maar.... ' is dat knap vervelend... Het is in ieder geval anders dan bij een mobiele telefoon waarvan je na twee jaar toch weer een nieuwe koopt...

Succes met je afweging; kom de toestellen eens vergelijken in Notter.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Margriet
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2004 19:06

Quest-motor-ervaringen

Bericht door Margriet »

Hans, hier heb ik wat aan. Ik heb wel een keer een 276c in de auto meegemaakt en dit beviel goed wat scherm betreft en ik kan me voorstellen dat dit op de motor nog belangrijker is. Daarentegen, ik heb niet zo veel ruimte om een GPS te monteren op mijn BMW F650gs, als die ook nog achter het windschermpje moet komen.

Binnenkort maar 'ns richting Notter rijden.
een paar stappen terug kan ook het begin van een aanloop zijn!

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

Montage is eigenlijk nooit een probleem. Qua GPS hoeft het overigens ook niet achter het windscherm. De 650 heeft, meen ik, een buisstuur en dan ben je met RAM-mount behoorlijk flexibel. Zicht op klokken en eventuele tanktas spelen daarbij ook een rol.

Maar daarbij zal het, ondanks verschil in formaat, vrij weinig uitmaken of het de quest, de 2610 of de 276 is.

Mocht het in relatie tot de weersomstandigheden te lang duren om met de motor te komen: we hebben een bmw 1200GS, 1150Rt en yamaha wildstar staan om montage te demonstreren. Geeft in ieder geval een indruk.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Margriet
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2004 19:06

Que(e)st

Bericht door Margriet »

Ha, ik krijg al meer zin! De 650 heeft idd een buisstuur, als je daarmee de extra buis op het stuur bedoelt. Maar echt veel ruimte is er niet - ik had ook al ruzie met de routerol, z'n bevestiging en de klokken. Hoe dan ook, tijd om langs te komen.

(De weersomstandigheden waren vandaag ook niet echt motor-vriendelijk - toch is 't ie van stal geweest.)
een paar stappen terug kan ook het begin van een aanloop zijn!

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Ook ik wil je adviseren om eens in Notter te gaan kijken. Dat is vele malen inzichtelijker dan alleen maar woorden op een forum. Kun je de verschillen zien, de GPS'en bedienen en als je de motor meeneemt ook "passen". ;)

Oh ja, je gaat waarschijnlijk ook vertrekken met een GPS. :D
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Gebruikersavatar
frits.danon
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 1799
Lid geworden op: 29 jun 2004 11:08
Locatie: in Zuid Holland

Klein scherm op de motor

Bericht door frits.danon »

Even een nuancerend antwoord.
Ik gebruik de 60CS op de motor, BMW 1100RT, is zo ongeveer de grootte van het scherm van de Quest alleen met de knopjes onderaan, en dat gaat prima.
Weliswaar heb ik geen "gesproken" woord, maar ik mis dat ook niet echt. Uiteindelijk kom je altijd op een compromis uit, dat was voor mij de 60CS omdat de volgorde van gebruik motor-fiets-wandelen-auto was en de 60 door zijn solide opbouw hier goed geschikt voor was en zeer handzaam. Ik lees dat je hem ook wilt gebruiken op je ATB.

Verder sluit ik mij aan bij het devies: Ga in Notter kijken en neem er daar de tijd voor om met de experts te praten en maak vervolgens je eigen keuze.

groet en heel veel plezier met je keuze, want dat gaat zeker lukken.
Frits
Zumo 396 op een BMW, 60CSx op een Qwic fiets én nonchalant op de heup gedragen, TomTom in een VW Eos. En nu de Apple watch bij het spinnen.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Re: Klein scherm op de motor

Bericht door Hans Vaessen »

frits.danon schreef:Uiteindelijk kom je altijd op een compromis uit
Bij meerdere toepassingen: helemaal juist. Belangrijkste is vervolgens de prioriteit die je aan de verschillende toepassingen geeft. Als ATB op gelijk niveau staat met motor, dan is de 60 zeker het overwegen waard!
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Margriet
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2004 19:06

Quest schermpje

Bericht door Margriet »

De atb-toepassing staat zeker niet op gelijk niveau met de motor. Het auto- en motorgebruik zijn voor mij het belangrijkst. De rest is bijzaak, het zou leuk zijn als het kan, maar is zeker geen must. Op het moment zou ik 'm in de auto zeker willen gebruiken.
een paar stappen terug kan ook het begin van een aanloop zijn!

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

Ik denk dan aan de 276C en Quest. 276C is behoorlijk duurder dan de Quest maar heeft dan ook een behoorlijk groter scherm. Grootste nadelen van de 276C tov de Quest: flink duurder, erg zwaar, minder lang op batterijen, minder geschikt voor off-road/wandel gebruik. Voordelen: batterij is vervangbaar (bij de Quest niet), groter scherm, geen vast geheugen maar datakaarten (die je dan wel moet kopen).
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

HeLi
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2004 21:27

Bericht door HeLi »

Hallo Margriet,

Ik gebruik de Quest redelijk vaak op de motor. In Notter hadden ze een mooi demo-houdertje die ik heb nagemaakt. Hiermee bevestig ik de autohouder met het originele pinnetje en met een RAM-knijper op de motor ( BMW R1100RS ). Voor voeding heb ik een verloop gemaakt, zodat hij past in de kleine 12V-aansluiting. Voor de veiligheid gebruik ik wel een Tie-wrap om de Quest te borgen maar ik heb nog niet ervaren dat het nodig is. Het zicht is perfect, erg duidelijk scherm en absoluut geen trillingen ( dit komt natuurlijk door de rubber bolletjes ).
Ondanks dat het scherm inderdaad klein is vind ik het duidelijk genoeg, in-en uitzomen gaat gemakkelijk. Grote voordeel is de compactheid.
Bij een pauze haal je de Quest zo uit de houder en stopt hem in je zak.
Hierbij moet je de tie-wrap even buiten beschouwing laten.
Ik wacht met smart op de motorhouder, puur omdat hier de spraak
(hopelijk) apart naar de helm kan. Dan word het rijden nog ontspannender.
Succes met je keuze.
Om te genieten zijn 2 wielen voldoende.

Gebruikersavatar
haaje
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 585
Lid geworden op: 4 mei 2004 20:49
Locatie: Wageningen

Bericht door haaje »

Natuurlijk staan hierboven 2 reacties van fervente Quest-gebruikers, die je ook in die context moet schatten - waarmee ik niets ten nadele van de Quest wil zeggen overigens.
Ik wilde even wat kleine nuances aanbrengen:

- Een kleiner scherm betekent ook minder informatie over de omgeving. Je hebt dan minder snel overzicht over mogelijke alternatieve routes, mocht je bijvoorbeeld eens door wegwerkzaamheden worden gedwongen om te rijden. Natuurlijk kun je de route herberekenen, of een omleiding laten uitrekenen, maar dan moet je weer op knopjes gaan drukken en dat is juist niet aan te raden op de motor.

- Ik zie dat je je motor ook wel eens in minder gunstige omstandigheden gebruikt. Neem daarom bij het testen je winterhandschoenen mee en kijk of je daarmee de knopjes van de Quest (van een andere GPS natuurlijk ook) kunt bedienen. Ik kon dat niet, maar ja, ik val in de buitencategorie qua handen. Heb je handvatverwarming dan wordt dat al een minder groot probleem (want dan kun je met dunnere handschoenen toe).

- Een F650GS wil ook wel eens buiten de gebaande paden gaan. De Quest is meer op straatgebruik gericht - waarmee ik niet wil zeggen dat-die buiten de gebaande paden helemaal nutteloos is, maar de 276C heeft dan aanzienlijk meer mogelijkheden.

- Spraakbegeleiding uit de Quest op de motor is nog even afwachten.
Het heeft zeker toegevoegde waarde - vooral als je net begint met GPS op de motor - dus ik zou de definitieve aanschaf-knoop nog even niet doorhakken. Er zijn vast wel Quest gebruikers die dan een evaluatie willen geven, tips over hoe het aan de praat is te krijgen en hoe het in de praktijk werkt.

- Het criterium om een GPS te kiezen is volgens mij "veiligheid" - dus niet "grootte" of "prijs". Je moet niet teveel met het apparaat bezig zijn en de info in een oogopslag/oormoment helder hebben. Je aandacht moet zo weinig mogelijk van het rijden worden afgeleid.

succes
haaje

Margriet
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 nov 2004 19:06

nog even en dan kan de titel van dit draadje aangepast...

Bericht door Margriet »

Ik word al enthousiaster over de 276c. Ondanks dat de Quest een compact apparaat is met een kleiner scherm staat idd de veiligheid voorop.

@ Haaje:
Hoezo is de Quest meer op straatgebruik gericht dan de 276c - waar moet ik dan aan denken; heeft dit met gebruiksgemak te maken?

Dat nog even doorhakken van de definitieve aanschaf-knoop wordt wel lastig - ik kan bijna niet wachten om m'n gs'je richting notter te sturen.
:)
een paar stappen terug kan ook het begin van een aanloop zijn!

Gebruikersavatar
elsinga
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 10102
Lid geworden op: 8 jun 2004 15:00
Locatie: N52 55.981 E5 51.058
Contacteer:

Bericht door elsinga »

De Quest is primair een auto-navigator voor op de weg, maar kan ook off-road een en ander. De 276C is van oorsprong een water-apparaat (dus erg geschikt voor off-road... wegen liggen daar tenslotte niet :D), waar autonavigatie aan toe is gevoegd (en erg goed ook trouwens).
Supportvragen graag in het forum, niet per PM of e-mail!

Robert Elsinga =8- ) - (ex) GPS-V, Quest 1, Zumo 660, Montana 650t
(part-time Waypoint adviseur per 1 maart 2010)

Zie ook Youtube, Twitter, Facebook

Plaats reactie

Terug naar “Forum-leden stellen zich voor”